Veranderen van bank - Wat is jouw ervaring?

Meerkat

Active member
Zijn jullie ooit al eens veranderd van bank? Er wordt over het algemeen gezegd dat de Belg/Vlaming zeer trouw is aan hun bank, ondanks dat ze er niet altijd even tevreden van zijn. "Het is nu zo." Meestal is je huidige bank ook de bank waarbij je als kind je eerste rekening kreeg.

En veranderen van bank lijkt iets zeer complex door lopende beleggingen, verschillende rekeningen en ga zo maar door. Wordt er in feite zelfs actief reclame gemaakt door banken om nieuwe klanten aan te trekken? Dat ze voor jou alles wel zullen regelen, zoals bij de overstap van een energiecontract?

Wat zijn jullie ervaringen bij het veranderen van banken en hebben jullie het al eens gedaan?
 
Laatst bewerkt:
Een bank is voor mij niet meer dan een plastieke kaart waarmee ik kan betalen. Ik zou zo veranderen voor betere voordelen.

Paar jaar geleden veranderd van Fortis naar Belfius voor de betere mobiele app.
Toen mijn Fortis rekening omgezet naar hun gratis aanbod en daat stort nu elke maand een bepaald bedrag op. Die gebruik ik om bepaalde jaarlijkse vaste kosten van het leven te dekken. (Afval, KI, zorgverzekering). Ik wil daarvoor geen geld van de spaarrekening halen en jaarlijkse kosten van de zichtrekening voelt voor mij 'fout' aan :unsure:

Maar nu begint de app van Belfius achter te lopen op de concurrenten dus misschien weer eens veranderen.
 
Ik ben ooit begonnen bij het ING jeugdaanbod (liever een doorzichtige kaart dan een Fortis zakje met een vreemd katmormel op). Ben daar dan weggegaan voornamelijk omdat hun platform nogal suckte in die tijd, en ik meer en meer spam mails begon te krijgen met een ING tintje.
Ergens tussen door ook een Argenta rekening gehad maar weet niet meer goed waarom of wanneer juist. Hun ebanking was toen zo brak dat een Europese overschrijving onmogelijk was.
Daarna naar Deutsche Bank met hun geweldige DB M@X aanbod met gratis kredietkaart voor 1250+saldo zichtrekening.
Toen ze hier stelselmatig alle freeloaders zoals mezelf begonnen wegpesten om finaal dit aanbod helemaal te schrappen ben ik gevlucht naar de Keytrade safe haven. Heb daar een minimim limiet visa gold gekregen met 2j extra garantie op witgoed en bruingoed alsook wat andere dingen.
De Argenta rekening heb ik nog voor een belegging in hun Responsible Growth fonds. Dat heeft 3 trips naar het kantoor gekost (overzetten klantenrelatie naar kantoor, openen effectenrekening, effectieve aankoop die dan alsnog mislukte wegens klungelig kantoorpersoneel die niet wisten wat er allemaal bij kwam kijken).
Enkel dus de ING en DB effectief opgezegd, de rest heb ik nog.

Gemeenschappelijke rekening is ook Keytrade, openen ging gewoon super vlot en voor mij/ons zat de service en mogelijkheden (alsook de kost) gewoon goed.
Voor woonlening bij Fintro, dus daar wordt loon gestort alsook zit de zaak van m'n vriendin daar.
Voor mij is dat gewoon een doorsluisrekening.

Ik heb geen ervaring met bankswitching, want heb gewoon alles manueel overgezet (was nooit veel moeite eigenlijk). Maar mijn vriendin en zakenpartner hebben daar wel serieus wat miserie mee gehad (aka time of your life lost you could have spent on more useful things). Zakelijk is van bank veranderen gewoon een gigantische Leede, en het meeste komt nog door het feit dat je niet gewoon je rekeningnummer kan meenemen/overdragen zoals een telefoonnummer. Dat zou eens een handig iets zijn: meeneembare bankrekeningnummers. Waar contacteer ik hier de bevoegde EU commissaris?
 
Zelf nog maar 1 hoofdbank gehad als volwassene (ING). De andere banken (KBC/Dexia) gebruiken we nu wel intensiever en zijn ook beter qua banking app. We hangen nog een héél klein beetje vast aan ING omwille van een hypothecaire lening en op zich zou ik wel willen veranderen, maar vriendin houdt het nog wat tegen omwille van de administratieve miserie.
 
Ik heb indertijd alles ZELF overgezet, aangepast.
Was nog best simpel, aangezien ik toen nog thuis woonde.

Nu hou ik al wat mijn hart vast, als de Axa met Crelan fusie volgend jaar rond zal zijn...Als ze een betalende rekening verplichten, ga ik daar ook terug weg.
(Als er tegen dan nog niet overal betalende rekeningen verplicht zijn bij de grootbanken. Want alles naar een internet-only bank brengen, zou ik nu ook weer niet doen)
 
Ik ben juist vertrokken bij Argenta na ~25 jaar.

Reden:

- ben een paar keer tegen mijn goesting naar dat kantoor moeten gaan gewoon voor wat paperassen te ondertekenen. Ik had ondertussen zakelijk al een KBC rekening waarbij ik alles gewoon digitaal via de app kon ondertekenen, wat ik toch een groot gemak vond.
- Bij argenta hebben ze mij nu nog een factuur gestuurd voor een schuld/saldo verzekering op een appartement dat ik al meer dan een jaar verkocht had. Blijkbaar moet ge dat nog eens apart opzeggen.

Vond dat te belachelijk voor woorden -> ciao argenta.
 
Zelf nog maar 1 hoofdbank gehad als volwassene (ING). De andere banken (KBC/Dexia) gebruiken we nu wel intensiever en zijn ook beter qua banking app. We hangen nog een héél klein beetje vast aan ING omwille van een hypothecaire lening en op zich zou ik wel willen veranderen, maar vriendin houdt het nog wat tegen omwille van de administratieve miserie.
Is het ook niet de brandverzekering die je er (verplicht) bij houd?

Want dat doen banken natuurlijk wel vaker: je verplichten een brandverzekering te nemen bij het afsluiten van je lening, en dan zit je voor al die jaren vast aan hen natuurlijk....
 
Veranderd van Keytrade naar KBC en dat ging zonder issues. Allez, Onze Keytrade account bestaat nog omdat ze er niet in slaagden die te sluiten en ik opgegeven heb. Kost ons toch niks. Totaal niet content van Keytrade. We zijn van een gratis naar een betalende bank gegaan, dat moet al genoeg zeggen...
We zijn naar KBC gegaan voor de app en omdat ik die het meeste vertrouw.
 
Is het ook niet de brandverzekering die je er (verplicht) bij houd?

Want dat doen banken natuurlijk wel vaker: je verplichten een brandverzekering te nemen bij het afsluiten van je lening, en dan zit je voor al die jaren vast aan hen natuurlijk....
Verplichten kan niet met het verbod op koppelverkoop. Wat vaak wel het geval is, is dat je kortingen krijgt wanneer je brand - en schuldsaldoverzekering neemt.
 
Ik zie enorm tegenop om te veranderen, mocht ik mijn rekeningnummer kunnen meepakken was ik waarschijnlijk al meerdere keren veranderd.
 
Ik ben 2 jaar geleden veranderd van KBC naar Hello Bank. Ik heb toen gebruik gemaakt van de bankoverstapdienst. Alles is vlot overgezet geweest en de meeste van mijn domiciliëring is ook automatisch overgezet. Het enige dat ik zelf heb moeten doen en blijkbaar niet automatisch werd gedaan is dat mijn werkgever niet op de hoogte was van mijn nieuwe rekeningnummer. Dus had 1 maand geen loon op tijd ontvangen.

 
Als klant al vertrokken bij:
- Belfius: was totaal geen vlot proces, maar omdat ik daar ook niet echt een actieve klant was (kleine spaarrekening uit mijn kinderjaren), had ik ook geen online banking waar ik zelf het meeste werk kon doen
- KBC: had ik enkel nodig omwille van aandelen van een vorige werkgever; hoewel alles daar opgezegd is, blijven die me af en toe nog iets nutteloos sturen maar verder geen last van
- Moneyou: vlot online geopend, even vlot weer online afgesloten

Toen ik voor mijn hypothecaire lening van "hoofdbank" veranderd ben, wel voor het gemak mijn andere bank behouden. Zeker toen ik nog veel reisde, was een tweede bankkaart en Visa een extra zekerheid. Toen er na de aankoop van het huis maar een beperkt bedrag meer op de rekening stond en nu ik daar ook niet echt veel geld bij stort, zijn ze ook gestopt met het jaarlijkse nutteloze mailtje "ik ben je nieuwe contactpersoon bij de bank" :p Ik zeg altijd, als ik iets nodig heb, dat ik dat wel zal laten weten.

Beleggingen zou je trouwens vlot moeten kunnen overzetten, sommige banken doen actief moeite om dat aan te trekken.

Zoals enkele van de vorige posters zie ik een bank als een leverancier die je kan buiten gooien wanneer dat beter uit komt, ook al is er voor bepaalde zaken (hypothecaire leningen) een drempel waar je over moet.
 
Geldt dat dan ook voor je pensioensparen die je bij die bank al hebt opgebouwd?

Ja. Ook hier zal de bank bij wie je vertrekt in de meeste gevallen kosten aanrekenen; sommige ontvangende banken kunnen een premie geven als je bij hen komt. En je kan bij die overstap niet van een pensioenspaarverzekering naar een fonds overstappen (geen idee of het omgekeerde wel kan), wel van de ene verzekering naar de andere of van het ene fonds naar het andere:

https://businessam.be/kosteloos-pensioenspaarpot-overzetten-naar-een-andere-bank/
 
Hier destijds van Belfius naar AXA (lening daar en dus alles overgezet) en nu terug bij Belfius (na herziening lening).
Ik heb toen gewoon zelf alles overgezet van eventuele doorlopende zaken en natuurlijk mijn werkgever en die van mijn vrouw op de hoogte gebracht. Geen idee van andere apps, maar die van Belfius vind ik zeer goed.
 
Terug
Bovenaan