Venezuela start militaire oefeningen aan oostelijke grens met Guyana

Avi

Well-known member
Crowdfunder FE

Essequibo is een olierijk gebied ten westen van de gelijknamige rivier Essequibo van zo'n 159.000 vierkante kilometer, dat zowat twee derde van Guyana beslaat.
Voor Guyana is de huidige grens de juiste, omdat de Britse kolonisator die in 1899 heeft vastgelegd voor een arbitragehof. Maar Venezuela houdt vol dat de Essequibo-rivier de oostelijke grens van het land vormt, zoals in 1777 is vastgelegd tijdens de Spaanse kolonisatie.
Het dispuut sluimert al sinds het begin van de jaren 1960, maar werd weer aangewakkerd door een nieuwe olievondst in Essequibo, goed voor minstens 10 miljard vaten. Een vondst die de nu al groeiende economie van het arme Guyana nog meer een boost zal geven, maar ook de zieltogende Venezolaanse economie goed zou doen.

Het lijkt er steeds harder op dat Maduro in de huidige malaise op het wereldtoneel een kans ziet om aan territoriale uitbreiding te doen. Essequibo is een substantieel deel van Guyana. De kaarten liggen uitermate slecht voor Guyana. Met amper 3000 militaire in dienst maakt het geen schijn van kans tegen Venezuela dat over meer dan 100.000 strijdkrachten beschikt.



68c3d18e-909e-11ee-b483-02b7b76bf47f.jpg
 
Het mismanagement van Venezuela sinds Chavez is wel ongezien.


Een uitgebreid overzicht van hoe we hier geraakt zijn :

Een gebied zo groot als Californië bezetten dat amper infrastructuur heeft lijkt me toch iets dat Venezuela niet aan kan. Brazilië positioneert al troepen op de enige logische route naar dat gebied dat door hun eigen land loopt (lol, 1914 en 1940 all over again).

Dit lijkt me toch iets waar Maduro zijn tanden op gaat stukbijten en zijn economie is al volledig naar de zak.

Maar allez.

Roaring twenties, jongens en meisjes. Ik claim die term al langer. Ik verwacht niet dat 2024 een normaal, rustig jaar gaat worden.
 
Terug
Bovenaan