Van wie ben jij fan?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Welke atleten, topsporters, ... doen je hart sneller slaan of volg je extra in de kranten (en dan niet gewoon de absolute toppers, maar zij die je extra volgt tegenover een gewone supporter van een club/sport?

Wij (zoon en ik) gaan dit weekend supporteren voor een meerkamper, Jente Hauttekeete (https://nl.wikipedia.org/wiki/Jente_Hauttekeete)

Hij doet mee aan een wedstrijd in Götzis, Oostenrijk. Daar is hij de enige Belg die zal meedoen, maar op termijn moet hij wel in staat zijn het BR van Hans Van Alphen te verbreken (nu zal dat wss nog iets te vroeg zijn).

Alvast even langs de Colruyt geweest voor een kartonnen bord om te versieren :).

tijdelijk.jpg

Ik volg eigenlijk vooral ploegsporten, maar ik ben eerder "fan" van de ploeg omwille van de coach. Bv. Klopp in het voetbal. Jasikevicius in het basketbal.

Als het gaat om individuele atleten dan ben ik toch fan van Van Aert, VDP, Pogi. Dat zijn toch verdorie straffe mannen. Evenepoel is dat ook, maar bij hem heb ik dat minder. Gaat voor mij ook om hoe je overkomt als atleet.
In tennis had ik dat heel erg bij Federer, dat was meer dan gewoon een tennisser.

Fan zijn associeer ik toch vooral met mijn kindertijd. Dan kom je uit bij mannen als Frank Vandenbroucke, Pantani, Ullrich,...

Als je ouder wordt verdwijnt dat fan zijn toch wel. Fan zijn verandert dan meer in respect (vind ik). Welke renner wint maakt me weinig uit, op dat vlak is wielrennen ook een heel eerlijke sport en is het 9 vd 10 gewoon de beste die wint.

Ik heb in iedere sport die ik volg wel mijn duidelijke favorieten, maar het is nooit echt freaky geworden :)
De meesten hebben er wel voor gezorgd dat ik naar die sport ben beginnen kijken of volgen.

Gert Verheyen - Club Brugge
Schumacher - Ferrari / F1
Federer - Tennis
Louis Figo - Barcelona / Madrid
Tom Boonen - Quickstep en wielrennen in het algemeen

edit: Nu heb ik het ook wel voor Paddy Pimblett, chille en vriendelijke kerel met duidelijk een hoek af, maar goddamn hij mept hard

Nu ik wat ouder ben zijn er gewoon veel sporters waar ik respect voor heb en dus fan ben. Het is minder uitgesproken, maar de liefde voor Club Brugge, Madrid, Quickstep ... is toch ooit begonnen met die specifieke sporters :)

Marten Van Riel, Jelle Geens, Pieter Heemeryck

Moeilijk om als triatleet geen zwak te hebben voor Marten. Ik laat die mensen wel gerust als ik ze ergens zie. :)

In t verleden, Federer, Bolt, Tom Boonen, Epke Zonderland, Michael Schumacher, Ronaldinho, Kim Clijsters en Justine Henin.

Federer de meest natuurlijke sierlijke tennisser op dat niveau die ik ooit gezien heb. Die was nu is echt gemaakt voor de tennissport, Zwitserse legende. En dan zoveel charisma, zoveel flair. Heerlijke mens. Kijk nog wekelijks wel is naar hoogtepunten van zijn carrière of zijn knapste punten op YouTube.

Bolt, die zijn records staan ondertussen al een tijd en gaan nog een tijd blijven staan. Nagenoeg onklopbaar gedurende jaren en wat een charisma er dan nog is bij.

Epke Zonderland: Finale rekstok 2012 was een legendarische oefening. Nederlands commentaar erbij en gaan.

Tom Boonen: Ene uit de Kempen die de mooiste koersen van t jaar heeft gedomineerd (samen met een Zwitser). Geweldige herinneringen om hele zondagen te zitten supporteren tijdens ronde of roubaix.

Schumacher: Eerste sporter waar ik echt voor supporterde. Als klein kind zot van Ferrari maar dan vooral van hem. Hele seizoenen gezien van de F1 terwijl het na zijn stoppen altijd maar sporadisch F1 kijken is geworden en gebleven.

Ronaldhino: Duidelijk het karakter niet om een lange carrière te hebben maar zo natuurlijk als Federer met een tennisracket was. Zo natuurlijk was hij met een voetbal, ook van hem kijk ik regelmatig nog hoogtepunten terug.

Kim en Justine: In één van de meest competitieve vrouwensporten, met toen al toppers uit Europa, Amerika, Azië en Oceanië, hebben wij gewoon twee absolute wereldtoppers gehad gedurende diverse jaren. Ga ik in mijn leven niet nog is meemaken en ik hopelijk nog wel een jaar of vijftig (liefst meer) te gaan... .

Nu: Mathieu Van Der Poel, Pogacar, Luke Littler, Nafi Thiam.

Van Der Poel, met steengoede ex profs als vader en grootvader zaten de genen ongetwijfeld al goed maar zelfs dan overtreft hij alles qua natuurlijke aanleg voor de fiets. Gecombineerd met een heerlijke flair een nuchter karakter en een heerlijke aanvallende stijl is het een genot om naar te kijken.
Pogacar, op weg om dicht in de buurt te komen van Merckx qua resultaten ondanks een veel professionelere sport met veel meer niche renners, slaagt hij erin om zowel de grote rondes te domineren als de klassieke koersen, ongezien de laatste decennia.
Littler: Qua flair en natuurlijke aanleg voor iets kan deze darter tellen. Lijkt wel alsof hij een magneet heeft zitten aan het bord en zijn pijlen ofzo soms.
Nafi Thiam: Dominantie in de meerkamp bij de vrouwen. Nagenoeg onklopbaar.

Ik zie dat iedereen fan is van de allerbeste atleten in hun discipline.
Ik ben meestal fan van niet de absolute topper. Maar soms kunnen ze wel uitgroeien als wereldtopper (wat bij @JPV hopelijk het geval zal zijn).

----
In het wielrennen was ik hele grote fan van Thomas Löfkvist , voor velen een onbekende Zweed (voor de kenners een talent volle renner), voor mij een fantastische wielrenner die de Strade won voor het cool was en ook de Roze trui heeft mogen dragen tot wat doping zondaars de trui hebben veroverd.
Een mooie top 15 plaats in de tour (maar er staat nog enkele beruchte namen voor , dus mss wel een eerlijke top 10).

Maar de echte grote doorbraak wat er van hem verwacht werd is er nooit gekomen.
Toeval of niet mijn dochter deelt dezelfde verjaardag.
----
Toen hij bij de opstart van Sky naar daar ging ben ik een beetje bij die ploeg blijven hangen als fan van het team .
Omdat andere leuke renners die toen nog bij Barloworld reden ook in dat team kwamen (Thomas G en de witte Keniaan Froome (nog niet wetende dat beide ooit de tour konden winnen).

Nu dat ook Thomas G op pensioen gaat moet ik op zoek naar een nieuwe absolute favoriete renner.

Ik zie dat iedereen fan is van de allerbeste atleten in hun discipline.
Ik ben meestal fan van niet de absolute topper. Maar soms kunnen ze wel uitgroeien als wereldtopper (wat bij @JPV hopelijk het geval zal zijn).
Gekend. Mijn zoon was fan van een of andere Biniam Germany, wou per se een handtekening op Gent-Wevelgem enkele jaren geleden (gelukt). Enkele uren later was hij goed gekend.

In mei 2006 ook naar hier (gotzis) gefietst om te supporteren voor de toen nog relatief onbekende Tia Hellebaut. Sprong ze toen tijdens de meerkamp toch geen BR in het hoogspringen... Om hetzelfde jaar daar nog Europees kampioen in te worden (ook aanwezig toen in Göteborg, naast haar papa). 2 jaar later haar wereldtitel op de indoor in Valencia zien vieren en samen met haar van de piste naar het hotel om te feesten :).

Voor mij is de man van belgië Wout Van Aert, ik ben dan ook groot fan van iemand die naast een wereldtalent ook een zalig karaker heeft.

Voor mij is de man van belgië Wout Van Aert, ik ben dan ook groot fan van iemand die naast een wereldtalent ook een zalig karaker heeft.
Dit ging mijn bijkomende vraag zijn voor dit topig eigenlijk. Als jullie fan zijn van een sporter, maakt het jullie dan uit wat voor reputatie die heeft buiten de sport? Ikzelf vind het ook leuker als mijn idolen in het dagelijkse leven ook wel toffe mensen zijn en geen assholes. Dit is natuurlijk meestal gebaseerd op media wat zeker niet altijd de volledige waarheid weergeeft maar als ik hoor dat een van mijn favorieten bvb twee vrouwen heeft aangerand is dat automatisch geen favoriet meer.

Ik volg vooral gewichtheffen en Formule 1. In het gewichtheffen volg ik Loredana Toma, Rebeka Ibrahima, Max Lang (gestopt ondertussen), Lasha Talakhadze, maar eigenlijk supporter ik eigenlijk wel voor quasi iedereen, 't is gewoon cool om mooie zware lifts te zien van wie dan ook.

F1 kijk ik al van kindsafaan, opgegroeid in een Schumacher-huishouden waardoor Ferrari altijd wel een plaatsje heeft. Huidige seizoenen voor Alonso, Sainz en Albon, en Ferrari dus :)

Dit ging mijn bijkomende vraag zijn voor dit topig eigenlijk. Als jullie fan zijn van een sporter, maakt het jullie dan uit wat voor reputatie die heeft buiten de sport? Ikzelf vind het ook leuker als mijn idolen in het dagelijkse leven ook wel toffe mensen zijn en geen assholes. :)
Tuurlijk maakt dit een groot verschil. Vele topatleten zijn trouwens in het echt ook wel aangename mensen hoor. Je moet ze natuurlijk niet aanspreken nét voor/na een wedstrijd, dan zijn ze nog te gefocused of hebben ze nog eerst nood aan mensen dicht in hun buurt, maar anders zijn ze best aanspreekbaar.

Gisteren was het hier bvb de officiële voorstelling (voor het publiek) van de atleten. Alle wereldtoppers zaten gewoon tussen het publiek, wij zaten naast 2 amerikaanse atletes die meedoen. Mijn zoon was direct ook fan (en niet enkel van hun looks :p)

Bij Gent-Wevelgem nog even met een cameraman gesproken over leuke figuren in het wielrennen. Hij zette Tim Merlier op 1, een echte klasbak qua mens. Maar ook Wout Van Aert was zeker ok!

John Heymans - goed verhaal, goede content wat hem ook naast de wedstrijden makkelijk volgbaar maakt. Ik ben wel fan!

Epke Zonderland: Finale rekstok 2012 was een legendarische oefening. Nederlands commentaar erbij en gaan.
Ben je dan fan van de atleet, of vind je een specifiek fragment met specifieke commentaar toevallig gewoon genietbaar?

Vroeger Ronaldinho en Messi. Gewoon twee zalige voetballers.

Daarnaast ook Stefan Everts. Die komt uit ons dorp en bij iedere wereldtitel stond het dorp hier op zijn kop. Veel mensen hebben hier dan ook nog steeds hartpijn van het verdwijnen van de crosskoel hier.

Vroeger Ronaldinho en Messi. Gewoon twee zalige voetballers.

Daarnaast ook Stefan Everts. Die komt uit ons dorp en bij iedere wereldtitel stond het dorp hier op zijn kop. Veel mensen hebben hier dan ook nog steeds hartpijn van het verdwijnen van de crosskoel hier.
WTF Nrt - hoe kan hier geen enkele Genkie tussen staan. KDB! KDB! KDB! KDB!

In het algemeen supporter ik voor al de Belgen die meedoen in een bepaalde sport, nooit echt begrepen waarom je bepaalde individuele speler zou moeten verheerlijken. In teamssporten, zoals in de NBA volg ik Orlando Magic, Portland Trailblazers.

Persoonlijk vind ik dat ook meer iets uit mijn kindertijd / jeugdjaren.

Vreemd genoeg heten toen veel wereldsterren Michael of een variant er op... Mijn favorieten waren:

Michael Schumacher
Mike Tyson
Michael Jordan
Michael Andretti
Stefan Everts
Ricky Carmichael

Nu is dat toch allemaal veel minder. Ik kijk met bewondering naar MVDP, Pogacar, Evenepoel. Maar echt fan zijn is dat toch niet meer. F1 volg ik nog zeer hard. Maar wie er wint maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Heb het bv wat minder voor Verstappen. Maar wat hij dan in Imola liet zien in T1 is puur genieten, pure masterclass.

John Heymans - goed verhaal, goede content wat hem ook naast de wedstrijden makkelijk volgbaar maakt. Ik ben wel fan!

Ben je dan fan van de atleet, of vind je een specifiek fragment met specifieke commentaar toevallig gewoon genietbaar?
Heymans is ook ene waarvoor je niks dan sympathie kunt hebben idd.

En ja deels wel vermoed ik al ben ik hem specifiek toch blijven volgen nadien (ook al was het hoogtepunt sowieso die OS).

Heymans is ook ene waarvoor je niks dan sympathie kunt hebben idd.

En ja deels wel vermoed ik al ben ik hem specifiek toch blijven volgen nadien (ook al was het hoogtepunt sowieso die OS).
Die kerel, geweldig 🤣
Juist zoals die lerares, veld of weg loopster?
Alleen maar sympathie en respect voor.

Persoonlijk vind ik dat ook meer iets uit mijn kindertijd
Zelfde hier uit de tienerjaren jaren (jaren 90), waarschijnlijk omdat je heel veel tijd had ;) Uren en uren Eurosport loeren. Toen waren het precies nog allemaal echte "karakters".

Ik volgde vooral tennis (Sampras, Agassi, Lendl, Becker, Ivanisevic, Chang, McEnroe, etc. Ook bij de vrouwen (Graf, Seles, Hingis, Pierce, Davenport, Sanchez, Martines, Navratilova en op het einde ook nog de Williamsen etc)

Ook vele uurtjes gespendeerd aan Formule 1 en Moto GP racen

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan