Vakantiehuis kopen in buitenland: Frankrijk/Duitsland, waarop te letten?

Chris_147

Well-known member
Hey,

reeds een paar jaar loop ik met het idee rond om een vakantiehuis te kopen in Frankrijk (Bourgondie) of Duitsland (Zwarte Woud).
Liefst op max. 7u rijden van Turnhout zodat we voor een verlengd weekend daar naartoe zouden kunnen rijden.
Beetje instapklaar, maar met voldoende grond om later uit te breiden voor verhuur van gites.

Het is natuurlijk 1 ding om in Frankrijk op vakantie te gaan in een mooi verbouwde gite. Zelf een gite kopen en verbouwen is nog iets heel anders.
Ik vraag me dus af waar ik volgende informatie kan vinden:
- immo websites voor Frankrijk en Duitsland
- wat de regelgeving is ivm wonen, belastingen, energieregels voor huizen
- aanleg nutsvoorzieningen (water, elektriciteit, internet, ...)

Tips voor websites of betrouwbare makelaars zijn welkom!
 
Zelf geen concreet advies op deze vraag, maar misschien kan je u ook al wat behoeden voor enige pitfalls door te kijken naar die programma's op de Vlaamse tv à la genre "Ik vertrek (uit Vlaanderen)" op vtm of vt4, kan je online kijken. :)
 
Tja, maar dat is ook maar anecdotisch en geeft niet aan wat ik gestructureerd kan doen om deze problemen te vermijden.
Daarnaast zijn dat meestal ook idioten: vinden dat ze hier een hectisch leven hebben, meer rust willen en dan gaan ze ginder een bed&breakfast openen waarbij ze vroeg moeten opstaan om ontbijt klaar te makenen 's avonds de gasten ook weer moeten entertainen. :wallbash:
Het hectisch hebben ligt aan jezelf, je moet niet naar Frankrijk of Spanje verhuizen om dat op te lossen.

Bij mij zou het gewoon een vakantiehuis zijn, wat ik, als ik later daar meer zou wonen, zou kunnen uitbreiden naar meer gites die ik kan verhuren om wat kosten te recupereren. Ik verwacht echter niet dat verhuur me rijk gaat maken en je moet natuurlijk ook aanwezig zijn om te kunnen verhuren of iemand inhuren om te verwelkomen/kuisen, etc.
 
Ik vraag me dus af waar ik volgende informatie kan vinden:
- immo websites voor Frankrijk en Duitsland
- wat de regelgeving is ivm wonen, belastingen, energieregels voor huizen
- aanleg nutsvoorzieningen (water, elektriciteit, internet, ...)

Tips voor websites of betrouwbare makelaars zijn welkom!
Mijn eerste idee bij zo'n plan is eigenlijk dat je best vlot Frans of Duits kent en dit dat op lokale websites (overheid, immo, een forum in die taal) moet zoeken. Ik denk dat er hier niet veel ervaring zullen hebben bij al die zaken, meestal gebeurt zoiets toch wel via bepaalde formules waar men zich specifiek richt op buitenlandse toeristen, en dit voor jou geregeld wordt (met dan altijd de vraag of jij een goede zaak doet of het tussenbedrijf).

Als je ziet wat bij al die zaken al komt kijken in België, denk ik dat het vooral grondig opzoekwerk wordt. Ook lijkt een contact er plaatse mij aangewezen om de zaken op te volgen.
 
Mijn moeder heeft twee woningen in Spanje (woont er ondertussen in een van). Zij hebben eigenlijk alles kunnen regelen via een Vlaamse firma die je op weg helpt. Ze hebben dan een advocaat in Spanje gekregen die de hele papierwinkel heeft geregeld.
Voor Frankrijk/Duitsland moet zoiets ook wel bestaan denk ik.
 
Terug
Bovenaan