Uit elkaar gaan: kostenplaatje huis

blub

Well-known member
Even een vraag voor de ervarings(experts) omtrent deze materie.
Relatie loopt op de klippen, koppel is wettelijk samenwonend.
3 haar geleden hebben ze samen een huis gekocht (casco) en verder afgewerkt. Hiervoor is een lening aangegaan van €200.000 op 20 jaar. Aflossing is zo'n €1.000/maand, hiervan betalen ze beiden evenveel af, dit komt van de gemeenschappelijke zichtrekening waar beide lonen op toe komen.

Bij de aankoop van het huis had de vrouw geen eigen spaargeld, alle kosten van de lening en dergelijke + ook verdere afwerking in het begin zijn van hel gekomen.
Bij de notaris staat het huis geschreven als 60% voor hem en 40% voor haar.

De vraag is nu wat hem zou kosten om het huis te kunnen behouden? Aangezien er maar 3 jaar afbetaald is, sowieso dat deel?

Los daarvan moet er ook gekeken worden of hij de lening zelf kan dragen, aangezien zijn loon rond de €1.900 ligt, wordt dit ook een lastiger verhaal.

Hoe bereken je nu zoiets en wat is nodig om het huis zelf over te nemen?
 
Je laat het officieel schatten en laat de notaris alles uitleggen? 🤷‍♀️
Jah, dat gaan we wel doen (tis niet voor mij) maar wou hier al eens vragen hoe alles in elkaar zat. Met zijn uren is het niet altijd even evident om er te geraken.
 
Goh, je gaat een deel miserietaks (sorry, "verdeelrecht") moeten betalen, daarbij nog een keer bij de notaris passeren, en inderdaad de ex uitbetalen.

€ 200 000 op een loon van €1900 per maand lijkt me haalbaar als hij de lening op 25 jaar kan laten zetten. Dan kom je ongeveer op € 800 (er even vanuit gaan dat aangezien de rentevoeten nu zeer laag staan dat je 1.5 % rente kan krijgen op 25 jaar) af te betalen per maand, en houd je dus nog een goede € 1100 over om van te leven. Doenbaar, ik heb het ongeveer (loon was wel eerder € 2000 maar bijna geen extralegale voordelen, en lening iets hoger: € 830) een hele tijd gedaan totdat ik iets meer ging verdienen, een luxe leven daarnaast zal je niet leiden, toch zeker niet als alleenstaande (onderschat niet hoeveel extra je nutsvoorzieningen en forfaitaire belastingen wegen op je eentje), maar wellicht beter als je woning verkopen en terug gaan huren.

Als hij naast die € 1900 nog interessante extralegale voordelen heeft zoals max. bedrag aan maaltijdcheques of een salariswagen/tankkaart wordt het al een heel ander verhaal natuurlijk.

mod edit: overbodige opmerking verwijderd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar hebben wij toch te weinig info voor? Wat is er afgesproken ivm notariskosten, moet ze die ook terugbetalen, horen de verbouwingen aan 50/50 verdeeld te worden of aan 40/60, is er afgesproken dat er geen meerwaarde betaald moet worden maar ze enkel haar deel van de afbetaling + rente terug moet krijgen van hem,...
Allemaal factoren die duizenden euro's verschil betekenen...
 
Daar hebben wij toch te weinig info voor? Wat is er afgesproken ivm notariskosten, moet ze die ook terugbetalen, horen de verbouwingen aan 50/50 verdeeld te worden of aan 40/60, is er afgesproken dat er geen meerwaarde betaald moet worden maar ze enkel haar deel van de afbetaling + rente terug moet krijgen van hem,...
Allemaal factoren die duizenden euro's verschil betekenen...
Alles van verbouwingen heeft hij betaald of zelf gedaan. Aankoop zonnepanelen bvb is ook volledig van hem gekomen. Gezamenlijke aankopen zijn dan vooral meubelen geweest bvb. Maar alles wat in het huis gegaan is van werk en geld, kwam van hem
 
Eigenlijk moet ge enkel maar rekening houden met de kosten die zij gedaan heeft de afgelopen 3 jaar. Eventueel een kleine indexering hierop toepassen, zal afhangen van hoe "greedy" ze gaat zijn.

Ik en men ex zijn paar maand geleden uiteen gegaan, zij heeft mij uitgekocht. Wij hebben gewoon een berekening gedaan van hoeveel geld ik in het huis heb gestoken en zij heeft me dit dan betaald.

Zij heeft hier bovenop ook nog de notariskosten betaald en de miserietaks, deze was denk ik rond de 3%

Beetje klote da vadertje staat twee keer langs de kassa passeert maar helaas.

Als ze al "vechtend" uiteen gaan kan het wel moeilijker worden. En zoals JPV zegt, dan is em serieus gescheten
 
Deels wel, niet alles is op factuur gezet aangezien hij veel zelf deed en samen met kennissen of vrienden gedaan heeft.
Ik kan alleen maar hopen dat ze inderdaad 'proper' uit elkaar kunnen gaan en het zo kunnen oplossen. Ga sowieso eens kijken met hem naar alles wat op factuur staat en naar de notaris stappen.
Alles het enkel de kosten van de afgelopen 3 jaar zijn en haar de van de lening, zie ik het nog goed komen voor hem.
 
Heb hetzelfde ervaren alleen werd het huis verkocht en de opbrengsten verdeeld.

Stap 1: uitzoeken wat elke partner in het huis heeft geïnvesteerd:

- Inbreng partner 1
- Inbreng partner 2
Inbreng = geld dat gebruikt werd voor aankoop het huis, de verbouwing en de verwervingskosten (beschrijf, notaris, ed.). De verwervingskosten zijn in dit geval al berekend door de 60/40 verdeling.
- Aflossing lening partner 1
- Aflossing lening partner 2
Dit is eenvoudig te laten berekenen door de bank.
- Inbreng in arbeid partner 1
- Inbreng in arbeid partner 2
Dit is moeilijker te berekenen en kom je best overeen. Ik had veel tijd gestoken in de verbouwing maar mijn ex was toen zwanger dus hoe waardeer je die tijd dan? Best kom je hier overeen.
- Verschuldigde huur:
Indien tijdens het scheidingsproces één van de partners in de woning blijft wonen en de andere ergens anders dan zal er een vorm van huur verschuldigd zijn voor die periode. Hier was het mijn ex die mij eruit had geflikkerd, zij betaalde de lening vanaf dan alleen af maar daarvan werd mijn deel aflossing als huur beschouwd. Bij de afrekening was het dus alsof ik gewoon verder had afbetaald.

Stap 2:

- De woning laten schatten zodat er een huidige waarde kan worden bepaald. Die meerwaarde zal hier ook de verdeling 60/40 hebben.

Stap 3:

- De financiering bekijken. Met welke middelen gaat de ene partner de andere uitkopen. Kan de lening alleen gedragen worden?

Stap 4:

- Beslissen en de overeenkomst laten registreren.

Extra kosten:

Er zijn hier wat kosten aan verbonden: herfinanciering lening, notariskosten, schatter, miserietaks (de zeer oneerlijke extra registratie de de uitkopende partner moet betalen). Probeer die kosten zo vroeg mogelijk in te schatten en hou er snel rekening mee.

En veel sterkte! Ik vond dit moeilijk proces en heeft al bij al een klein jaar geduurd: vorig jaar maart uit mekaar gegaan en begin maart 2021 wordt de verkoopakte van de gezinswoning getekend. Al bij al een moeilijk en zwaar proces. Veel succes!!!
 
En veel sterkte! Ik vond dit moeilijk proces en heeft al bij al een klein jaar geduurd: vorig jaar maart uit mekaar gegaan en begin maart 2021 wordt de verkoopakte van de gezinswoning getekend. Al bij al een moeilijk en zwaar proces. Veel succes!!!
Een jaar omdat je vooral moest wachten op notaris en bank?

Mijn ex en ik zijn sinds midden januari uit elkaar, ik ga haar uitkopen, financieel hebben we alles afgesproken. Maar:
  • Momenteel wachten we op de notaris voor een officieel schattingsverslag die de bank nodig heeft om de herfinanciering van de lening te doen.
  • Potentieel gaat de bank niet akkoord met het schattingsverslag van de notaris en moet er nog een schatting gebeuren door de bank hun schattingsbureau.
  • Daarna moet de notaris alles in een ontwerp van verdelingsakte zetten.
  • Daarmee moet de herfinanciering dan aangevraagd en goedgekeurd worden.
  • Daarna dan pas officieel de akte tekenen bij de notaris.
Ik had gehoopt dat allemaal tegen de zomer rond te hebben, gezien mijn ex en ik daar eigenlijk wel klaar voor zijn, maar als ik het goed lees gaat de notaris en de bank daar het boeltje dus nog serieus laten aanslepen? :p
 
Een jaar omdat je vooral moest wachten op notaris en bank?

Mijn ex en ik zijn sinds midden januari uit elkaar, ik ga haar uitkopen, financieel hebben we alles afgesproken. Maar:
  • Momenteel wachten we op de notaris voor een officieel schattingsverslag die de bank nodig heeft om de herfinanciering van de lening te doen.
  • Potentieel gaat de bank niet akkoord met het schattingsverslag van de notaris en moet er nog een schatting gebeuren door de bank hun schattingsbureau.
  • Daarna moet de notaris alles in een ontwerp van verdelingsakte zetten.
  • Daarmee moet de herfinanciering dan aangevraagd en goedgekeurd worden.
  • Daarna dan pas officieel de akte tekenen bij de notaris.
Ik had gehoopt dat allemaal tegen de zomer rond te hebben, gezien mijn ex en ik daar eigenlijk wel klaar voor zijn, maar als ik het goed lees gaat de notaris en de bank daar het boeltje dus nog serieus laten aanslepen? :p
Het hele proces ongeveer een jaar. Verschil is dat we het huis hebben verkocht dus niet één van beiden die de andere uitkoopt. Dus de tijd van de verkoop en de akte zit in dat jaar... Jouw situatie zal wel sneller gaan vermits je de woning niet gaat verkopen he. Good luck!
 
Een jaar omdat je vooral moest wachten op notaris en bank?

Mijn ex en ik zijn sinds midden januari uit elkaar, ik ga haar uitkopen, financieel hebben we alles afgesproken. Maar:
  • Momenteel wachten we op de notaris voor een officieel schattingsverslag die de bank nodig heeft om de herfinanciering van de lening te doen.
  • Potentieel gaat de bank niet akkoord met het schattingsverslag van de notaris en moet er nog een schatting gebeuren door de bank hun schattingsbureau.
  • Daarna moet de notaris alles in een ontwerp van verdelingsakte zetten.
  • Daarmee moet de herfinanciering dan aangevraagd en goedgekeurd worden.
  • Daarna dan pas officieel de akte tekenen bij de notaris.
Ik had gehoopt dat allemaal tegen de zomer rond te hebben, gezien mijn ex en ik daar eigenlijk wel klaar voor zijn, maar als ik het goed lees gaat de notaris en de bank daar het boeltje dus nog serieus laten aanslepen? :p
Bij mij en men ex heeft het een 3 tal maand geduurd.
Uit elkaar gegaan in augustus, eind oktober naar de notaris gegaan en geld op de rekening.

Bij verkoop kan dat langer duren
 
Vandaag het ontwerp van akte afstand-deling ontvangen van de notaris, samen met de afrekening, net geen 24000 EUR voor mijn ex en iets meer dan 11000 EUR voor de staat en notaris... :)

Nu hopen dat de herfinanciering er vlug doorkomt.
 
Terug
Bovenaan