Toegepaste informatica laptop vereiste

Dag allemaal

Ik ga binnenkort mijn eerste jaar op Hogent beginnen met als studierichting TI. Nu heb ik een vraag in verband met de laptop vereiste, Is een laptop met intel I5 16GB RAM en een videokaart zoals NVIDIA GTX 1650 of hoger genoeg? Ik weet dat de website zegt dat I7 aangeraden is, maar de laptops zijn vaak te prijzig.

Indien het niet sterk genoeg is, is een laptop met intel I7 16GB RAM en een goedkope videokaart zoals intel XE graphics of intel UHD graphics genoeg?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Mvg

Het is voor mij ondertussen al 10 jaar geleden dat ik in jouw positie zat, maar ik vermoed als ex TI-er dat dat wat overroepen is.
Om te programmeren heb je niet zo "een beest" nodig, is niet zo zwaar. De projecten waarin je zal werken of die je zal opstarten zullen ook kleinschaliger voorbeelden zijn dan die in het professionele leven, en zelf dan kom je met een I5 en 16GB RAM wel al ergens.

Ik vermoed dat je nog steeds wat met virutele machines zal moeten spelen, dus wat extra RAM zal daarbij wel van pas komen, maar daar heb je zelf geen 16GB RAM per definitie voor nodig. Ik heb het toen met 4GB gedaan, en later tijdens de studierichting geüpgrade richting 8GB.

Die videokaart heb je niet per sé nodig voor een programmeeromgeving, een onboard gpu zal ook wel lukken.

Ik heb de 2 voorbije jaren Graduaat Programmeren gedaan bij Vives met een Lenovo i5, 16gb ram en een gtx 1050.
Het enigste wat je wel moet hebben is een stopcontact met elektriciteit want een laptop gaat niet lang mee zonder voeding met een grafische kaart erin die al de elektriciteit opslurpt.

Ik begrijp niet dat ze nog steeds bij computervereiste enkel de Intel Core aangeven bij CPUs terwijl AMD de CPUs van Intel enorm aan het overtreffen is. Op vlak van kracht en prijs/kwaliteit.

Voor 899 euro heb je: Lenovo IdeaPad Gaming 3
- Amd Ryzen 5 5600H
- Nvidia GeForce RTX 3050 4GB
- 16GB ram
- 512GB SSD
- 15'' 1920x1080 60HZ

Voor 949 euro heb je: MSI Bravo (meer dan voldoende om de opleiding te volgen, Amd Ryzen
- Amd Ryzen 7 5800H
- AMD Radeon RX 5500M 4GB
- 16GB ram
- 512GB SSD
- 15'' 1920x1080 144HZ

Voor 999 euro heb je: Lenovo IdeaPad Gaming 3
- Amd Ryzen 5 5600H
- Nvidia GeForce RTX 3060 6GB
- 8 GB ram (kan je upgraden naar 16gb)
- 512GB SSD
- 15'' 1920x1080 120HZ

Bij intel i7 met een 120HZ+, 16gb, 512GB SSD en een dedicated GPU van 4GB+ zit je bijna altijd boven 1000 euro of je eindigt met een systeem met de oudere GTX 1650.

Hier een voorbeeld van de Intel I7-11370H VS Amd Ryzen 7 5800H, evenwaardige processoren benchmark: https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-11370H-vs-AMD-Ryzen-7-5800U/m1444990vsm1433044. Een laptop met deze intel kost gemiddeld 1400 euro terwijl gelijkwaardige AMD maar 950 euro kost. Beter 500 euro besparen of dan een 1400 euro laptop AMD kopen.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet dat ze nog steeds bij computervereiste enkel de Intel Core aangeven bij CPUs terwijl AMD de CPUs van Intel enorm aan het overtreffen is. Op vlak van kracht en prijs/kwaliteit.
intel chips zijn voor sommige progamma's nog beter geoptimaliseerd dan AMD, meestal puur omdat intel al jaren de marktleider is en daarom dure contracten kan sluiten met de developers. Idem met de laptop fabrikanten die nog veel exclusiviteitscontracten hebben met intel. (Heb zelf net een Lenovo Thinkpad met Ryzen 7 5825u gekocht ;) ) De nieuwe 12de generatie Intel Core chips zijn trouwens echt krachtig en zeer goed batterijleven, beter als de huidige ryzen generatie.

Als ik kijk naar de vereisten van de richting zie ik geen noodzaak tot dedicated GPU, dit is Enkel handig als je zelf weet dat je wilt gamen op je laptop of bepaalde 3D applicaties gaat gebruiken zoals autoCAD. Indien dit niet van toepassing is voor jou zou ik naar laptops kijken zonder dedicated GPU, uw batterij gaat ineens 4-5+ uur langer meegaan (en je kan meer geld in RAM, CPU en SSD steken, welke toch belangrijker zijn).

Kleine tip: indien je al je inschrijvingsgegevens hebt van de HOGent, kan je op de website van de fabrikant zelf (bv. hp, Asus, Lenovo,...) vaak studentenkorting krijgen op je laptop, wat toch al makkelijk oploopt tot 150+ euro.

Terug
Bovenaan