tijd voor een upgrade van een 11 jaar oude pc, is dit een goede combinatie of zouden jullie het anders doen ?

T-T

Member
mijn buget is ±700 € en ik zou bij Intel willen blijven...
wat vinden jullie van deze set ?

mijn huidig systeem is nog steeds een i5 3570k met een rx580 gpu, de gpu is voor later om te vernieuwen.

Naamloos.jpg
 
aan de koeler te zien ben je waarschijnlijk niet van plan van te overclocken, dus je zou gerust een goedkoper B760 moederbordje kunnen kiezen.

Met het geld dat je daaraan uitspaart zou je een nvme m.2 ssd aan de configuratie kunnen toevoegen
of een nog snellere 13700F steken.

De 'F' betekent dat er geen geintegreerde graphics zijn. Dat heb je toch niet nodig...
'K' betekent overklokbaar (dus unlocked, wat je volgens mij niet gaat gebruiken)

Als je nog met HDD's werkt dan zou ik absoluut aanraden van een nvme in te steken
 
Laatst bewerkt:
Als je nog met HDD's werkt dan zou ik absoluut aanraden van een nvme in te steken

Dit
Zelfs een 500GB NVMe OS disk en dan een tragere SSD (sata) voor je opslag geeft een grote boost aan de ervaring van een nieuw systeem. SSD's zijn spotgoedkoop de laatste tijd.
 
thx voor de response, idd kies ik voor de KF zonder geintegreerde graphics, en overclocken zal ik wel doen normaal gezien,
vandaar de (K) versie, maar ik vraag me af of je dit nog steeds kan met een B760 moederbord ?

betreft de koeler, is die dan niet goed voor een lichte overclock ? die heeft een TDP van 220watt.
bij m'n overclock zal ik geen extra vcore gaan gebruiken, dus minder warmte volgens mij ?

ik zal mijn huidige hdd's/ssd's-(sata) gebruiken, ik heb ook nog een nvme disk liggen die ik er zou inplaatsen als OS.
 
Laatst bewerkt:
Je kan niet overclocken met een B760. Echter een 13600K is niet een 13900K waar de moederborden de temps omhoog gooien dat het geen naam heeft. Met een stock config gaat de temperatuur tegen de limieten van de cpu moeten blijven. Verder maakt de temperatuur ook niet uit qua performance of die nu op 62°c of 85°c draait. Ik denk dat de koeler wel zal voldoen, het enige nadeel aan deze is misschien een hogere dB waarde dan zijn (duurdere) concurrenten.
 
geluid maakt iets minder uit, en de fans worden vervangen door corsair fans.
maar moest het echt nodig zijn kan ik mss wel nog een 30/40€ extra geven aan een betere koeler, maar geen waterkoeling.
 
geluid maakt iets minder uit, en de fans worden vervangen door corsair fans.
maar moest het echt nodig zijn kan ik mss wel nog een 30/40€ extra geven aan een betere koeler, maar geen waterkoeling.
Zou dan een Thermalright Peerless Assassin kiezen. Qua prestaties zijn ze beter dan de highend koelers aan een lagere prijs.

https://amzn.eu/d/8ZkCYDM
 
ziet er deftig uit, maar ik zit misschien met een probleem dan dat de koeler over de geheugenbanks zal terecht komen,
dat zou ik liever niet hebben, zou graag de rgb van de ramsticks zichtbaar houden, of is dit aleen maar mogelijk met waterkoeling ?

of misschien ben ik beter af met een Enermax ETS-T50 AXE ? die heeft een TDP van 230watt ?
 
Laatst bewerkt:
ziet er deftig uit, maar ik zit misschien met een probleem dan dat de koeler over de geheugenbanks zal terecht komen,
dat zou ik liever niet hebben, zou graag de rgb van de ramsticks zichtbaar houden, of is dit aleen maar mogelijk met waterkoeling ?
Die voorste fan zal idd wel over je RAM komen. Heb je altijd met van die grote luchtkoelers.

Met een AIO waterkoeler heb je dat dan weer niet. Je zou die fan er ook eventueel vooraan kunnen afhalen en achteraan plaatsen.
 
Zou dan een Thermalright Peerless Assassin kiezen. Qua prestaties zijn ze beter dan de highend koelers aan een lagere prijs.

https://amzn.eu/d/8ZkCYDM
Ik heb deze zelf in mijn pc (rgb versie) , qua prestaties ben ik tevreden, maar qua geluid totaal niet zelfs aan lage (40%) rpm's... maakt een zoemend geluid :(
Ik ben al eens aant rondzien voor andere fans te steken zoals be quiet en die kosten natuurlijk apart al zoveel als de hele blok vervangen :laugh:
Je zou die fan er ook eventueel vooraan kunnen afhalen en achteraan plaatsen.
Ik heb dit zelf ook gedaan na wat onderzoek, op koelprestaties zou het quasi geen verschil maken

@T-T bekijk deze video eens voor een vergelijking van koelers en bekijk de prijzen van uw stukken ook eens op amazon (daar hebben ze alles van stukken) en megekko, want alternate is ook niet de goedkoopste

 
Ik heb deze zelf in mijn pc (rgb versie) , qua prestaties ben ik tevreden, maar qua geluid totaal niet zelfs aan lage (40%) rpm's... maakt een zoemend geluid :(
Ik ben al eens aant rondzien voor andere fans te steken zoals be quiet en die kosten natuurlijk apart al zoveel als de hele blok vervangen :laugh:

Ik heb dit zelf ook gedaan na wat onderzoek, op koelprestaties zou het quasi geen verschil maken

@T-T bekijk deze video eens voor een vergelijking van koelers en bekijk de prijzen van uw stukken ook eens op amazon (daar hebben ze alles van stukken) en megekko, want alternate is ook niet de goedkoopste

Das wel minder 😅. Dat zal wel het prijsverschil zijn met een Dark Rock of NF-D15 ofzo. Als je die fans lager zet zoemen die niet. Overlaatst nog een systeem gebouwd met een 13900F en een DR Pro 4, die fans maken amper lawaai.

Ik heb altijd al Noctua fans gehad, heel content van. Heb al 8 jaar de NF-F12 iPPC 2000 PWM (die kosten toen ook al bijna €30 per fan 😂). Die draaien bij mij op ±900rpm static (zitten op mijn rads) en maken amper lawaai. Je hoort de fans wel draaien (omdat er 7 in mijn systeem zitten) maar is amper merkbaar, totaal geen gezoom o.i.d.

Push of pull of push/pull qua fan setup maakt idd geen of amper verschil.
 
Terug
Bovenaan