thermostaat met verschillende zones

LaCucaracha

Well-known member
Hallo,

Omdat enerzijds onze badkamer behoorlijk koud kan worden en ook traag opwarmt ( ze is vrij groot) en anderzijds onze overge ruimtes vrij vlot opwarmen, gebeurt het nu vaak dat eens de ingestelde temperatuur op de thermostraat ( die in de living hangt) bereikt is in de living, de chauffages in de badkamer niet opspringen. Met als gevolg dat het daar eigenlijk permanent vrij koud is je de chauffages helemaal moet opendraaien en dan nog een tijd wachten alvorens het wat warmer is.

Daarom zou ik graag een thermostaat laten installeren waar je voor elke kamer afzondeirjlk een temperatuur kan instellen.

Een kennis raadde mij hiervoor volgend toestel aan:


Is dat goed? Leek mij wat aan de dure kant, maar ik ken er niets van natuurlijk... Zijn er prijs/kwaliteit betere alternatieven?

Bedankt voor jullie inzichten!
 
Hallo,

Omdat enerzijds onze badkamer behoorlijk koud kan worden en ook traag opwarmt ( ze is vrij groot) en anderzijds onze overge ruimtes vrij vlot opwarmen, gebeurt het nu vaak dat eens de ingestelde temperatuur op de thermostraat ( die in de living hangt) bereikt is in de living, de chauffages in de badkamer niet opspringen. Met als gevolg dat het daar eigenlijk permanent vrij koud is je de chauffages helemaal moet opendraaien en dan nog een tijd wachten alvorens het wat warmer is.

Daarom zou ik graag een thermostaat laten installeren waar je voor elke kamer afzondeirjlk een temperatuur kan instellen.

Een kennis raadde mij hiervoor volgend toestel aan:


Is dat goed? Leek mij wat aan de dure kant, maar ik ken er niets van natuurlijk... Zijn er prijs/kwaliteit betere alternatieven?

Bedankt voor jullie inzichten!
Ik ben het zelfde aan het uitzoeken en kwam toch wel uit op Tado en al hun smartoplossingen. ( https://www.tado.com/nl-nl).

Reviews leken mij erg positief maar heb dus nog geen ervaring hiermee. Maar ik denk zeker het bekijken waard in jouw situatie.
 
Ik heb sinds een paar jaar dat Honeywell systeem, precies om dezelfde reden gekocht.

1 opmerking wel die geldt voor al die slimme thermostaten: zodra 1 van de slimme thermostaten de verwarming triggert, zal je living natuurlijk mee opwarmen, tot de thermostaten daar hun insteltemperatuur bereiken. Dus het is vooral een handige manier om bv. een badkamer of bureau warm te krijgen ongeacht hoe warm het in je living is, maar echt veel bespaar je er imho niet mee ondanks wat al die reclames beweren. Maar het extra comfort is me wel een paar €100 waard.

Bijkomend voordeel: online je thermostaten instellen, bv. als je vergeten bent de verwarming lager te zetten, of juist net voor je naar huis rijdt de chauffage al aanzetten.
 
Ik heb sinds een paar jaar dat Honeywell systeem, precies om dezelfde reden gekocht.

1 opmerking wel die geldt voor al die slimme thermostaten: zodra 1 van de slimme thermostaten de verwarming triggert, zal je living natuurlijk mee opwarmen, tot de thermostaten daar hun insteltemperatuur bereiken. Dus het is vooral een handige manier om bv. een badkamer of bureau warm te krijgen ongeacht hoe warm het in je living is, maar echt veel bespaar je er imho niet mee ondanks wat al die reclames beweren. Maar het extra comfort is me wel een paar €100 waard.

Bijkomend voordeel: online je thermostaten instellen, bv. als je vergeten bent de verwarming lager te zetten, of juist net voor je naar huis rijdt de chauffage al aanzetten.
is wel de bedoeling dat je in alle ruimtes zulke koppen steekt eh.
 
Ik heb ook het evohome systeem met hr 92 radiatorkranen. Handig als je aan de kop zelf ook gewoon kan draaien en de temperatuur instellen. Heb het systeem nu een 6 tal jaar en werkt nog steeds. Heb wel al 2 defecte thermostaatkoppen gehad ( aantal 7 ). Ook zit mijn evotouch zelf altijd in het stopcontact. Zit een vertraging van een paar minuten op het systeem. De plastiek van de evohome is kleverig geworden na verloop van tijd waardoor vuil er blijft aanplakken.
Ik zou kiezen voor de aan/uit thermostaat ipv opentherm. Zijn hele topics van het evohome systeem te vinden online op tweakers.
 
Hier ook een tado en wel content van. Op de webinterface na dan. Daar mochten wel wat meer functies in zitten. Een export functie has ook handig geweest.
 
Ben ook eens aan het kijken hiervoor. Wat ik me afvraag is zijn er types die meten welke uit/nacht temperatuur ideaal is voor minste verbruik? Precies moeilijk om info over te vinden terwijl me dit de grootst mogelijke energiewinst lijkt.
Zelf lerend slaat blijkbaar op het feit dat de thermostaat uw dagritme leert kennen, lijkt me toch echt nutteloos als je dat gewoon kan instellen ...
 
Terug
Bovenaan