Telenet installatie

Stefan_Gaming_BE

Well-known member
Ik ben aan het verhuizen en heb een zelf installatie “kit” van Telenet aangevraagd. Dat is alleen maar een modem eigenlijk.

Om de situatie ff te schetsen. Alles van tv komt binnen in het huis achter een sier schouw. Alles komt binnen in een kastje (zie foto) achter een valse wand met een klein gaatje.
Coax kabel aansluiten, geen probleem. Lan kabel.. nergens te bespeuren. Ik zie wel een dun grijs kabeltje zonder iets aan. Lijkt me te dun voor een internet kabel te zijn. (Of het is iets van “voor den oorlog”)

Zonder die LAN kabel in de modem kan ik geen toestellen (ps5) met kabel verbinden neem ik aan? Ik mag ook nergens in boren of afbreken (huur huis)

Ik heb dit nog net getest omdat, als ik de installatie op nieuw adres is gang zet, Alles op mijn huidig adres zou wegvallen.

FDE4-C671-C275-449-A-96-D1-3-BB042-AFB6-CE.jpg

Er moet geen lan kabel uit de muur komen hé. De woning lijkt vrij oud op het eerste zicht ook, dus er zal zeker geen internetbekabeling aanwezig zijn in de muren.

Als je een playstation enzo wil aansluiten moet je gewoon met een internetkabel van je playstation naar de modem hé. Belangrijkste is die coax kabel voor je installatie van telenet op aan te sluiten. UTP (internet) kabel is gewoon voor binnenhuis

Er moet geen lan kabel uit de muur komen hé. De woning lijkt vrij oud op het eerste zicht ook, dus er zal zeker geen internetbekabeling aanwezig zijn in de muren.

Als je een playstation enzo wil aansluiten moet je gewoon met een internetkabel van je playstation naar de modem hé. Belangrijkste is die coax kabel voor je installatie van telenet op aan te sluiten. UTP (internet) kabel is gewoon voor binnenhuis
Oké, daar was ik dus niet zeker van dat dit voldoende was. Want hier in mijn appartement is dat wel het geval. En volgens de meegeleverde stappenplan moest je dat ook doen. Maar dat zal ik morgen/maandag eens testen. Alvast bedankt.

Telenet gebruikt een "bakje" waar coax in gaat en waar UTP uit komt.

Een modem maakt van het signaal over de Coax een bruikbaar internetsignaal. Er zit ook een router bij ingebouwd, die deelt een extern IP adres met je modem en die geeft je toestellen binnen een intern IP adres. Verder zit er in dat bakje een switch, waardoor je wat extra "lan kabels" (heet UTP kabel eigenlijk) kan insteken voor meerdere toestellen. Er is verder ook een access point ingebouwd, dat maakt een WiFi signaal dat bij op datzelfde netwerk van de router zit.

Die grijze kabel, heeft die fijne koperen ader in het midden, daarrond een isolerende mantel (meestal wit en relatief dik), dan rondom rond een mantel uit veel fijne koperen aders en dan de buitenste isolator? Dan is het coax kabel. Er bestaan connectoren voor, ik denk dat je voor je kabel een mannelijke nodig hebt, die dan in de voor coax bestemde poort op je modem moet gestoken worden. Als die connector er nog niet op zit, ga je die eerst moeten kopen en aanbrengen. Door die kabel kan Telenet jpuw modem "zien" (als die modem in het stopontact zit) en ook activeren. In de switch poorten van je modem/router combinatie steek je dan je PS5, whatever...

Als je te weinig poorten hebt voor het aantal toestellen, kan je uitbreiden met een eigen "switch." WiFi toestellen, connecteer je via de WiFi die uit de modem komt. Als je niet voldoende signaal hebt uit dat toestel, kan je het afzetten en zelf (meerdere) AP's kopen en daarmee heel je huis bedekken (liefst hebben die elk een eigen kabel terug naar de router, maar het kan ook draadloos). Dan maak je een eigen WiFi netwerk.

Terug
Bovenaan