Techreview: Razer Kaira for PlayStation

Veel fabrikanten richten zich met hun producten op een zo ruim mogelijk publiek. Zo zijn heel wat headsets te gebruiken op eender welk toestel. Andere fabrikanten richten zich op één bepaalde doelgroep. Zo bracht Razer eerder dit jaar enkele headsets uit die voor Xbox-gamers waren bedoeld. Het jaareinde sluit het bedrijf af met headsets voor PlayStation-eigenaars. Ze hebben wel dezelfde naam: Razer Kaira en Razer Kaira Pro.

Ikzelf kreeg van Razer het Kaira-model toegestuurd. Het grote verschil met de Pro-variant is dat bij de gewone Kaira de microfoon niet los te koppelen is. Daarnaast zou de Pro-versie betere drivers hebben en ondersteunt de duurdere headset HyperSense. Het laatste verschil is dat de gewone Kaira geen fancy lichtjes heeft, al vind ik zoiets automatisch geen meerwaarde. Datzelfde geldt voor mij bijvoorbeeld ook bij muizen en toetsenborden. In september werd trouwens de Razer Kaira X op het gamende publiek losgelaten. Kortweg is dat de bedrade en minder uitgebreide versie van deze Kaira for PlayStation.

Kaira 1.png


Bijzonder comfortabele headset

Ik heb reeds enkele EPOS- en Logitech G-headsets gereviewd en aan mijn collectie toegevoegd, maar voor een Razer is het mijn eerste keer. Ik wist dus niet precies wat te verwachten, maar ik kan nu al vertellen dat ik aangenaam verrast ben. De headset wordt geleverd in een doos die een aantal zaken bevat. Naast de headset zelf vind je er een 2.4 GHz-dongle, een USB-C oplaadkabel en een verlengkabel (USB naar USB-C) in terug. De PlayStation-consoles hebben geen USB-C poorten, dus dien je eerst de verlengkabel aan te sluiten, waarna je de draadloze dongle kunt verbinden met die kabel. Daarna zet je de draadloze headset aan, waarbij automatisch verbinding wordt gemaakt. Het is werkelijk een kwestie van slechts enkele seconden vooraleer je kunt genieten van je nieuwe aanwinst.

Qua bouwkwaliteit mag je met de Razer Kaira een héél degelijke headset verwachten. Het ding bestaat volledig uit plastic, daar waar concurrenten soms enkele onderdelen uit metaal maken. Dat doet echter niets af aan de sterkte. De headset is erg robuust en kan ongetwijfeld tegen een stoot. Zo liet ik de headset per ongeluk van mijn bureau vallen en op een krasje na is er niets te bespeuren. Ook qua draagcomfort zit het behoorlijk snor. De Kaira weegt net geen driehonderd gram en is dus geen zwaargewicht. Daarnaast bestaat het onderste deel van de hoofdband uit traagschuim en ook de stoffen oorschelpen zijn voorzien van een dikke laag van datzelfde schuim. Door brildragen is dat alleszins goed nieuws. Wel vond ik, en dat is persoonlijk, dat de headset nét iets te strak op mijn hoofd zit. De grootte van de oorschelpen zijn dan weer een positief punt, want die zijn groot.

Razer 2.png


Een pak features

Qua functies moet de Kaira niet onderdoen voor de concurrentie uit dezelfde prijsklasse. Zo bevat de rechteroorschelp een volumewieltje waarmee je kunt instellen hoeveel feedback je zelf van je microfoon hoort. Ikzelf zet die functie af want ervaar dit gegeven als irritant. Dezelfde oorschelp bevat ook nog een knopje waarmee je de soort verbinding kunt instellen, zijnde bluetooth of 2.4 GHz via de bijgeleverde dongle. Met deze knop kun je ook audioprofielen selecteren, waarover later meer. De linkse kant bevat naast de vaste microfoon ook het algemene volumewieltje, een knop waarmee je de microfoon uitschakelt, een USB-C oplaadpoort en de aanknop. Hoewel de Razer deze headset in de markt zet als 'for PlayStation', kun je het ook op andere toestellen gebruiken, waaronder pc's, je Nintendo Switch of smartphone en dit zowel via Bluetooth als met de dongle.

De Razer Kaira is een kwalitatieve headset die doet wat je ervan verwacht.


Het geluid is bij een headset een van de belangrijkste onderdelen en Razer weet hoe het moet. Razer gebruikt de TriForce Titanium 50 mm drivers. Een fancy naam voor drivers die gewoon doen wat van hen wordt verwacht. Het leuke aan de Kaira is dat de headset audioprofielen ondersteunt. Standaard staat dit op 'custom', al kun je een profiel voor bijvoorbeeld first-person shooters selecteren of een profiel op maat aanmaken. Dit doe je via de Razer Audio-applicatie voor je smartphone. Hierbij kun je alle verschillende audioprofielen selecteren en naar wens aanpassen. Mijn favoriet is Amplified zonder aan de overige functies of instellingen te prutsen. Hiermee heb je een aanwezige bas, maar worden de mid- en hoge tonen ook niet vergeten. Enkel voor first-person shooters raad ik aan dat specifieke audioprofiel te kiezen. Wat ik wel als vervelend ervaar, is dat het ingestelde volume niet wordt onthouden. Elke keer dat je de headset aanzet, start het op de standaard instelling en die vind ik een stuk te luid.

De draadloze Kaira werkt uiteraard op een interne batterij die op te laden is via de USB-C oplaadpoort. Die batterij gaat trouwens best lang mee; een kleine dertig uur om precies te zijn. Daarmee doet de headset het bijzonder goed. Daarnaast kun je door middel van de lange bijgeleverde oplaadkabel de Kaira opladen terwijl je aan het gamen bent. Zelf gebruik ik de headset nu ook regelmatig voor muziek, al vind ik het bijzonder jammer dat de microfoon niet te demonteren is. Dat is een leuke feature die ik leren kennen heb door EPOS. Ook bij Razer kennen ze het systeem, al moet je dan wel de duurdere Razer Kaira Pro aanschaffen.

Razer 3.png

Conclusie

Het was mijn eerste ervaring met een headset van Razer en het is direct ook een bijzonder positieve ervaring geworden. Voor 110 euro haal je deze Razer Kaira for PlayStation in huis. De headset heeft kwaliteitsvolle audio, is degelijk gebouwd en de batterij gaat ongeveer dertig uur mee. Helaas wordt de volume-instelling niet onthouden en kan de microfoon niet worden gedemonteerd. Al in al een erg goede headset. Misschien wel een geschikt cadeau voor onder de kerstboom!

Pro

  • Heel degelijke bouwkwaliteit
  • Audioprofielen aan te passen
  • Ook op andere toestellen te gebruiken
  • Kwalitatieve audio
  • Batterijduur

Con

  • Onthoudt volumeregeling niet
  • Microfoon niet te demonteren
  • Zit nét iets te strak
8

Over

 
Terug
Bovenaan