Synthethische biologie - GMO DNA mRNA CRISPR 23&ME

Wilto

Well-known member
Op BG heb ik nog geen topic gezien over GMO's, DNA modificatie etc etc, vandaar mijn eerste poging tot een topic start

Onlangs op deze interessante mini docu gestoten:

Long story short:
Ginkgo wil van alle organismen op aarde het DNA uitlezen. Alle ACGT's worden op een rijtje gezet. En met hun technologie kan je die interessantste stukjes DNA zelf uitprinten en dus kopiëren in nieuwe cellen.
Als voorbeeld hebben ze de geur van een uitgestorven plant terug tot leven gebracht.
Op zich zijn de mogelijkheden eindeloos: alles van de natuur kan je namaken!
Een bekend voorbeeld is eten lekkerder en gezonder maken: de smaak van vlees in plantaardig materiaal steken zodat je 'vegetarisch vlees' eet, zoals ze bij Impossible Foods doen. Trouwens, is dit dan vlees? Of niet?

Een andere technologie die ik hieronder plaats is de CRISPR technologie, dit is al iets bekender:
Waarmee je DNA in stukjes kan knippen en sommige stukjes van je DNA kan vervangen. Hierdoor kan je ziektes voorkomen, maar ook de mens an sich verbeteren.

Langs de andere kant zorgen deze nieuwe technologiën voor nieuwe problemen:
De DNA self tests, waar je je DNA naar een bedrijf stuurt en zij je familie roots kunnen bepalen, brengen je DNA in een grote DNA database, waarmee vb anonieme spermadonors van 30j geleden toch gevonden kunnen worden. Of oude moordzaken waar ooit DNA is gevonden kan nu gematcht worden in die database en kan je opeens toch terechtstaan na zoveel jaar.

Met al die nieuwe technologiën komen een hoop ethische vragen:

- Willen we met deze nieuwe technologiën mensen alleen medisch in orde laten brengen (of ziektes voorkomen) of willen we mensen 'verbeteren'?
- Willen we ook erfelijke genen modificeren? Zodat bijvoorbeeld niet alleen jezelf, maar ook je nakomelingen immuun zijn tegen een bepaalde ziekte?

Basically: Hoever willen we gaan om als mensheid god te spelen?

Als totale leek ben ik enorm geïntrigeerd door deze technologiën. Er is de afgelopen jaren heel wat ontwikkeld maar dit alles staat nog in de kinderschoenen.
Heeft er iemand hier meer ervaring mee of kent er meer van af? Please share your thoughts :)
 
Het boek 'A Crack in Creation' van Jennifer Doudna (vorig jaar Nobelprijs gekregen voor dat onderzoek) is echt een aanrader. Ze legt de geschiedenis van het onderzoek (dat vele decennia teruggaat en veel andere wetenschappers die haar vooraf gingen ook in het licht zet) haarfijn uit en geeft ook een visie op de toekomst ervan. Ze benadrukt het belang van blijvend onderzoek, juist/ethisch gebruik van de technologie, en de moeilijkheden die de mens onderweg ongetwijfeld zal ervaren.

Enorm fascinerend dit boek en de impact die deze technologie kan hebben, indien goed gebruikt, is haast niet te overzien. In de geneeskunde genetische ziekten wegwerken die anders onvermijdbaar zouden zijn geweest voor koppels, of in de voedselindustrie hypeoptimalisatie van productie processen vergelijkbaar met de doorbraken in de tarweteelt in de jaren 60-70 (cf Norman Borlaug). De mogelijkheden zijn haast eindeloos.
 
Terug
Bovenaan