Bjorn

Well-known member
Sri Lanka heeft het de voorbije 4 jaar heel erg moeilijk gehad. Het begon in 2019 met de terroristische aanslagen op een paar kerken en luxehotels waarbij 250 mensen omkwamen.

Eens van de klap herstelt volgde een nieuwe uppercut toen Covid het land op slot deed gaan en 2 jaar lang dicht hield voor alle toeristen.

En alsof dit nog niet genoeg was stonden de Sri lankanen in 2022 op een dag op en bleek hun geliefde rupee nog maar de helt waard. Met 66 procent inflatie in 2022 stonden ze ook aan de top van de landen waar de inflatie het hoogst was.

Doch stilaan krabbelen ze hier weer recht en 2023 moet het jaar worden waarin toeristen de weg terug moeten vinden.

De locals doen hiervoor hun uiterste best en verwelkomen iedereen met de grootste gastvrijheid. De regering daarentegen heeft het niet helemaal gesnapt.

Wij zijn bezig met een 3 weken rondreis en hadden heel wat bezienswaardigheden en nationale parken gepland te bezoeken. Maar blijkbaar hebben ze de entry fees serieus opgetrokken.

Voor de category 1 parken zoals Horton plains NP, Udawalawe NP of Yala NP is de prijs, los van de waarde van de locale munt van 15$ pre augustus 2022 naar 25$ gegaan in september 2022. En nu pas in februari 2023 naar 40$ per persoon. Los erover als je weet dat veel van die parken soms gewoon een wandeling van een 5 a 10 km in de natuur inhouden.

Daarnaast komt er voor die tier 1 parken ook nog een service tax van 15% bij. Het heeft onze planning danig in de war gegooid want dit is er zo hard over.

Naast deze nationale parken betaal je ook nog eens fors door voor elke waterval, viewpoint, tempel of weet ik veel wat je ook maar wil gaan bekijken. Niks is hier nog gratis en dat is een heel erg sombere vaststelling. Als dit de toekomst is, dat werkelijk alles een prijs heeft, dan ziet die toekomst er maar somber uit.
 
Ik heb zelf met mijn vriendin 1 maand lang met de tuktuk door Sri Lanka getrokken en dit was één van onze beste reizen ooit. Wat een prachtig divers land.

Wij hebben bewust Udawalawe en Yala gemeden. In de plaats daarvan zijn wij naar Wildpattu geweest, een iets minder bekend nationaal park. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je in een ander park een betere ervaring kan krijgen. Zeker als je naar prijs/kwaliteit gaat kijken. We hebben daar zelfs een luipaard gezien, de hoofdprijs in al deze parken :)
 
Ik heb zelf met mijn vriendin 1 maand lang met de tuktuk door Sri Lanka getrokken en dit was één van onze beste reizen ooit. Wat een prachtig divers land.

Wij hebben bewust Udawalawe en Yala gemeden. In de plaats daarvan zijn wij naar Wildpattu geweest, een iets minder bekend nationaal park. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je in een ander park een betere ervaring kan krijgen. Zeker als je naar prijs/kwaliteit gaat kijken. We hebben daar zelfs een luipaard gezien, de hoofdprijs in al deze parken :)
Het is idd een prachtig land. Enorm mooie natuur. Wanneer ben jij geweest ? Wij zijn ook met de tuk tuk onderweg. Hebben al een 700km op de teller ondertussen. Nu zitten we in Ella, morgen stond normaal Udawalawe op het programma maar dat hebben we net gecanceld. Zijn nu aant uitkijken naar een alternatief. Binnen 3 dagen gaan we naar de kust (Hiriketiya).
 
Het is idd een prachtig land. Enorm mooie natuur. Wanneer ben jij geweest ? Wij zijn ook met de tuk tuk onderweg. Hebben al een 700km op de teller ondertussen. Nu zitten we in Ella, morgen stond normaal Udawalawe op het programma maar dat hebben we net gecanceld. Zijn nu aant uitkijken naar een alternatief. Binnen 3 dagen gaan we naar de kust (Hiriketiya).

Maart 2019, net voor de Covid-waanzin begon. Aan de kust hebben wij een groot deel van de tijd in Mirissa vertoeft. Leuk plekje om te surfen en andere reizigers te leren kennen.
 
Is dit wel veilig land?

Ooit eens willen gaan, maar reisbureau raadde aan enkel in je resorts te blijven vanwege oa tamil tijgers en andere clans op het eiland...
Vooral in het zuiden dacht ik...

En ik ben geen persoon die enkel maar aan resort wil zitten.
 
Wij (koppel van twee, geen kinderen) zijn afgelopen zomer naar Sri Lanka geweest. Drie weken verdeeld over augustus en september.

Het land is echt wel veilig hoor en het is juist triest om te zien hoe die bevolking echt wel afhangt van toerisme en dat dat volledig is ingestort.
Prachtig land, ik zou het aan iedereen aanraden. Wij hebben eerst een stukje van het noorden gedaan (maar niet helemaal in het topje), duiklessen genomen in Trincomalee, het park van Udawalawe bezocht, de bekende treinrit gedaan, Ella, gesurft in Arugam Bay (daar is het een stukje Westerser door de grote surf community) en dan nog het zuiden gedaan. Alles met openbaar vervoer gedaan of Tuktuk taxi. Een hele belevenis!

In verschillende lokale restaurantjes en hotels waren wij de enige toeristen. Schrijnend met momenten.

Hier kan je onze route zien.
 
Is dit wel veilig land?

Ooit eens willen gaan, maar reisbureau raadde aan enkel in je resorts te blijven vanwege oa tamil tijgers en andere clans op het eiland...
Vooral in het zuiden dacht ik...

En ik ben geen persoon die enkel maar aan resort wil zitten.

De oorlog is ondertussen voorbij. De Tamil Tigers zijn verslagen. Ofwel dood, ofwel in de gevangenis :)
 
Wij (koppel van twee, geen kinderen) zijn afgelopen zomer naar Sri Lanka geweest. Drie weken verdeeld over augustus en september.

Het land is echt wel veilig hoor en het is juist triest om te zien hoe die bevolking echt wel afhangt van toerisme en dat dat volledig is ingestort.
Prachtig land, ik zou het aan iedereen aanraden. Wij hebben eerst een stukje van het noorden gedaan (maar niet helemaal in het topje), duiklessen genomen in Trincomalee, het park van Udawalawe bezocht, de bekende treinrit gedaan, Ella, gesurft in Arugam Bay (daar is het een stukje Westerser door de grote surf community) en dan nog het zuiden gedaan. Alles met openbaar vervoer gedaan of Tuktuk taxi. Een hele belevenis!

In verschillende lokale restaurantjes en hotels waren wij de enige toeristen. Schrijnend met momenten.

Hier kan je onze route zien.
Wij zijn ongeveer aan dezelfde route bezig. Nuwara Eliya vond ik tot nu toe t minst. Ook omdat Horton plains nu dus 40€ pp was en we vooral in Nuwara Eliya zelf hebben vertoefd. Hebben daar wel een rondleiding gekregen in the Grand (nadat we Thais waren gaan eten in the Grand Thai.) Serieuze “The shining vibes daar.
Kandy vond ik ook overroepen, beetje te druk naar mijn goesting. (Wel mooie omgeving in de buitenwijken). Maar die Botanische tuin daar was wel SCHITTEREND !!

En idd. Hotels nog steeds vrij leeg. Op veel plaatsen zijn we ook nog de enige gasten.
 
Kalpitya vond ik ook één van de topbestemmingen. Prachtige natuur (zeker in de rit daar naar toe), heerlijke vibe en letterlijk honderden dolfijnen gezien met niemand anders in de buurt.
 
Sri Lanka heeft het de voorbije 4 jaar heel erg moeilijk gehad. Het begon in 2019 met de terroristische aanslagen op een paar kerken en luxehotels waarbij 250 mensen omkwamen.

Eens van de klap herstelt volgde een nieuwe uppercut toen Covid het land op slot deed gaan en 2 jaar lang dicht hield voor alle toeristen.

En alsof dit nog niet genoeg was stonden de Sri lankanen in 2022 op een dag op en bleek hun geliefde rupee nog maar de helt waard. Met 66 procent inflatie in 2022 stonden ze ook aan de top van de landen waar de inflatie het hoogst was.

Doch stilaan krabbelen ze hier weer recht en 2023 moet het jaar worden waarin toeristen de weg terug moeten vinden.

De locals doen hiervoor hun uiterste best en verwelkomen iedereen met de grootste gastvrijheid. De regering daarentegen heeft het niet helemaal gesnapt.

Wij zijn bezig met een 3 weken rondreis en hadden heel wat bezienswaardigheden en nationale parken gepland te bezoeken. Maar blijkbaar hebben ze de entry fees serieus opgetrokken.

Voor de category 1 parken zoals Horton plains NP, Udawalawe NP of Yala NP is de prijs, los van de waarde van de locale munt van 15$ pre augustus 2022 naar 25$ gegaan in september 2022. En nu pas in februari 2023 naar 40$ per persoon. Los erover als je weet dat veel van die parken soms gewoon een wandeling van een 5 a 10 km in de natuur inhouden.

Daarnaast komt er voor die tier 1 parken ook nog een service tax van 15% bij. Het heeft onze planning danig in de war gegooid want dit is er zo hard over.

Naast deze nationale parken betaal je ook nog eens fors door voor elke waterval, viewpoint, tempel of weet ik veel wat je ook maar wil gaan bekijken. Niks is hier nog gratis en dat is een heel erg sombere vaststelling. Als dit de toekomst is, dat werkelijk alles een prijs heeft, dan ziet die toekomst er maar somber uit.


Wij zijn er nog niet geweest, maar hebben wel plannen om er ooit naartoe te gaan.

Hetgeen mij tot nu vooral opvalt is de hoge prijzen van alles in vergelijking met de lokale cost of living.
 
Wij zijn er nog niet geweest, maar hebben wel plannen om er ooit naartoe te gaan.

Hetgeen mij tot nu vooral opvalt is de hoge prijzen van alles in vergelijking met de lokale cost of living.
Accomodaties vallen goed mee. Voor 20-30 euro vind je zeer goede kamers inc ontbijt. Ontbijt is heel uitgebreid. Krijg je niet op. Wel ook dahl en curries erbij enzo, beetje trop :)

Het eten is wel duurder tov andere Aziatische landen. Waar je in Thailand nog 80 baht (2€) betaald voor een lekkere curry bvb. betaal je hier in de toeristischere plekken voor een maaltijd rond de 2000-2500 rupee (5 a 7€). Op veel plaatsen komt er ook nog standaard een service charge bij van 10%. Kan ook goedkoper maar dan eet je elke dag lokaal en dat ben je ook beu na 2 dagen lol. Gemiddeld zijn we hier voor 2 per maaltijd 20 a 30 euro kwijt terwijl dat in andere landen meestal rond de 10€ zit.

Denk dat de lokale Sri Lankaan hier ook heel weinig uit eten gaat. Dat integenstelling tot bvb de Thai die spotgoedkoop hun buik kunnen vullen bij de talrijke streetfoodshacks.

De hoge prijzen zijn hier trouwens enkel voor de toeristen. Inkom in een park is bvb voor de locals 300 rupee tov 15000 voor een toerist. (0,8€ tov 41,5€).
 
Laatst bewerkt:
Sri Lanka, prachtig avontuurlijk land met perfecte mix van cultuur, strand, berg, natuur, maar op sommige vlakken ook wel schrijnende toestanden:
  • constant mensen die u proberen te lokken naar spice gardens of u op één of andere manier proberen om te kopen
  • onze chauffeurs die politie moesten omkopen
  • loslopende honden overal
  • veel afval/weinig zorg voor de omgeving
  • soms echt erbarmelijke service en/of slechte voeding (met toiletaire gevolgen nadien :poop:)
    • het is niet omdat het authentiek voedsel is dat het ook aan mensen moet gevoederd worden :puke:
  • Hotels voelden leeg aan (ook vóór Covid) - geregeld waren wij de enigen in dat plaatselijk hotelrestaurantje

Mijn persoonlijke toppunten:
  • Safari + verblijf in tenten aan dat park
  • theeplantages en chillen in Ella
  • rondlopen in Galle binnen dat fort
  • zeer gevarieerd en lekker ontbijt (als je in een deftige homestay verblijft)
  • rondfietsen in het historisch complex van Polonnaruwa (en 's avonds olifanten die komen kijken aan ons hotel)
  • Treinreis van Ella naar Kandy (al mocht het wel wat korter duren)

Wij hebben bewust Udawalawe en Yala gemeden. In de plaats daarvan zijn wij naar Wildpattu geweest, een iets minder bekend nationaal park. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je in een ander park een betere ervaring kan krijgen. Zeker als je naar prijs/kwaliteit gaat kijken. We hebben daar zelfs een luipaard gezien, de hoofdprijs in al deze parken :)

Wij hebben Yala gedaan. Was eigenlijk geschrokken van hoe 'dicht' de begroeiing was. Had meer open vlaktes verwacht.
2/3 luipaarden gezien daar, maar Olifanten hebben we er niet gezien (maar dan weer wel enorm veel in Kaudulla :love:).
In Yala ook in van die glamping tenten gebleven, was prachtige ervaring.

Kandy vond ik ook overroepen, beetje te druk naar mijn goesting. (Wel mooie omgeving in de buitenwijken). Maar die Botanische tuin daar was wel SCHITTEREND !!
Kandy vond ik ook een grote teleurstelling.. Drukke stad met niet veel aan. Die tempel van de tand is enorm overroepen en wij werden daar geplet door al het volk.
Beetje raar om daar in die tempels zelf te gaan rondlopen als je er eigenlijk niet eens in gelooft, in het vervolg blijf ik gewoon langs de buitenkant wat foto's nemen denk ik.
 
constant mensen die u proberen te lokken naar spice gardens of u op één of andere manier proberen om te kopen
Dat gevoel had ik nu net niet. Of toch anders beleefd zodat het geen ergernis was. Heel veel oprecht geïnteresseerde mensen tegen gekomen. OK ze probeerden ons in de verschillende homestays wel nog extra dingen aan te smeren, vriend van een eigenaar had bvb een goedkoop restaurantje waar we zeker moesten gaan, de nonkel had een jeep waarmee je ook safari mee kon doen, kruidentuin met nummer x was beter dan y, bij een uitstap wilden ze je heel graag een thee - of gemstone factory laten zien terwijl je als 100 keer gezegd hebt dat je geen interesse hebt.

Ze proberen natuurlijk zoveel mogelijk en ik zou het ook in hun situatie doen. Maar het feit dat we zelf met een tuktuk reden was wel heel vaak 1, een ijsbreker om een babbeltje te beginnen en 2. een signaal dat we redelijk zelfstandig waren en zelf wel kozen waar we wilden eten of wat we wilden bezoeken.

Een mooi voorbeeld is ook dat de kinderen heel vaak toffee toffee roepen. Wij verstonden het als toppee toppee en dachten dat ze net zoals in andere landen om geld kwamen bedelen maar achteraf leerden we dat ze gewoon om snoep vroegen.

loslopende honden overal
Dat was wel schrijnend om te zien. Heel veel van die beesten zijn rijp voor de kogel, hebben geen vacht meer van de schurft en hun vel ligt los van het krabben. Naast de Filipijnen 1 van de ergste plaatsen wat ik al gezien heb op dat gebied.

onze chauffeurs die politie moesten omkopen
Politie is er idd in overvloed (goed betaalde overheidsjobs waarbij ons kent ons) en ze vervelen zich. Om de 5km staan er wel 2 naast de weg mensen tegen te houden. Frappant is wel, wij hebben 1300km in de tuktuk gereden, zijn zelf ne keer of 5 tegen gehouden maar vanaf dat ze zagen dat we toeristen waren mochten we door. Toch ook instructies gekregen om de toeristen niet aan te pakken.
 
Laatst bewerkt:
@Bjorn : ik was wat Sri Lanka aan het opzoeken als alternatief voor Thailand, maar uw ervaringen hier doen me wat twijfelen :p . Ondanks de hogere entreefees nog steeds een aanrader?
 
@Bjorn : ik was wat Sri Lanka aan het opzoeken als alternatief voor Thailand, maar uw ervaringen hier doen me wat twijfelen :p . Ondanks de hogere entreefees nog steeds een aanrader?
Zeker een aanrader, zoek gewoon van tevoren best op wat je wil doen en bekijk even de laatste prijzen (en reviews van de buitenlanders) zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
 
Zeker een aanrader, zoek gewoon van tevoren best op wat je wil doen en bekijk even de laatste prijzen (en reviews van de buitenlanders) zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Top! Nog te overwegen dus! Naar jouw ervaring dan duurder ivm Thailand?

Ik denk trouwens aan de volgende tussenstoppen:

- Colombo/Negombo
- Kalpitya/Wilputta NP
- anuradhapura
- sigiraya/Kaudulla NP
- Kandy
- Ella
- Arigam Bay
- Tellula
- Hiriketiya/Mirissa/Tangalle
- Galle
- Colombo

Alles zelf rondtuffen met een tuk tuk lijkt de max, al zou ik ook graag de treinroute tussen Kandy en Ella nemen.
 
Laatst bewerkt:
Top! Nog te overwegen dus! Naar jouw ervaring dan duurder ivm Thailand?

Ik denk trouwens aan de volgende tussenstoppen:

- Colombo/Negombo
- Kalpitya/Wilputta NP
- anuradhapura
- sigiraya/Kaudulla NP
- Kandy
- Ella
- Arigam Bay
- Tellula
- Hiriketiya/Mirissa/Tangalle
- Galle
- Colombo

Alles zelf rondtuffen met een tuk tuk lijkt de max, al zou ik ook graag de treinroute tussen Kandy en Ella nemen.
Waar je je tuk tuk huurt bieden ze zo wel een service aan dat ze je tuk tuk van Kandy naar Ella rijden en dan pik je em daar weer terug op. Leuke route voor de rest. Hoe lang ga je ?
 
Waar je je tuk tuk huurt bieden ze zo wel een service aan dat ze je tuk tuk van Kandy naar Ella rijden en dan pik je em daar weer terug op. Leuke route voor de rest. Hoe lang ga je ?

Ik vermoed een dikke 3 weken. Dus nog een realistische planning te maken ifv effectieve periode.
 
Terug
Bovenaan