Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Mijn moeder had dat ook. "wie kan uitgaan, kan ook vroeg opstaan".Niets voor niets dat mijn vader de uitdrukking had : s'avonds grote man, s'morgens grote man.
Mijn moeder had dat ook. "wie kan uitgaan, kan ook vroeg opstaan".
Ik begon dan keihard te discussiëren, want die uitdrukking slaat echt op niets.
Dan hing ik een blad aan mijn deur met "Niet storen. Wie uitgaat, is moe en moet goed uitslapen."

Ik heb weinig vitamine B12 in mijn bloed door de maagverkleiningen die ik gehad heb. Dat maakt ook dat ik sneller vermoeid geraak.Als je heel de dag doodop bent omdat je om 7u moet opstaan is er een ander probleem hoor.
Bij mij was dat tot aan de middagpauze. 'S ochtends was ik doodgewoon een wrak en vrijwel niet aanspreekbaar.Ik was bijna elke schooldag tot de eerste pauze amper aanwezig.
Pas daarna begon ik wakker te worden.
Vrijwel elke dag zat ik de eerste uren voorover gebogen om te verbergen dat mijn ogen wegrolden.
Niet alleen voor oudere leerlingen. Ik ken genoeg volwassenen met een "laat" bioritme. Als je een school hebt waar je u kleine kan zetten vanaf 8 uur en hij of zij zit er veilig tot zeker 18u10 sluit dat toch net veel beter aan bij het werkregime van de meesten? Ik zeg het, ik zat vroeger altijd in de studie tot 18u of later. Mijn moeder was directiesecretaresse en kon ons onmogelijk komen halen om 15u30. Ouders die dat wel konden vond ze maar "huismoedertjes" en daar trok ze haar neus voor opKlopt, zeker bij het bioritme van veel tieners.
Zal niet gebeuren omdat school naast educatie nog een belangrijke functie heeft, die meestal niet zo snel vermeld wordt, en dat is kinderopvang. Met name: toelaten dat ouders kunnen gaan werken. Als we kijken naar de COVID periode was dat een van de wegen waarop er op Weyts druk werd uitgeoefend om de scholen te heropenen, ouders die klaagden dat ze niet naar hun werk konden en werkgevers die klaagden dat ouders niet konden komen (wat nochtans ook niet altijd mocht), hij is daar ook voor gezwicht, en misschien wel wat te vroeg want federaal werd hij hard teruggefloten, maar soit. (Er waren daarnaast nog wel andere redenen ook natuurlijk, al dan niet even gefundeerd).
Als je de schooluren teveel later zet, wat nochtans gezonder zou zijn voor oudere leerlingen, kunnen ouders moeilijker hun 9-5 doen, dus het zal niet gebeuren. Economie heeft nog altijd een streepje voor op gezondheid, no surprise denk ik. Als dat niet het geval was zaten we niet elke dag vervuilde lucht in te ademen.
. Nu ja mijn moeder was nogal een feministe in die tijd. Mijn pa ging trouwens werken in Antwerpen en hij kwam terug met de trein rond 19u ofzo. Dus hij was nog later thuis.Zo werkt slaap toch niet ?Basically als ik "vroeg" opsta mis ik late fase slaap. En vroeger gaan slapen lost dit niet op.
Ik heb weinig vitamine B12 in mijn bloed door de maagverkleiningen die ik gehad heb. Dat maakt ook dat ik sneller vermoeid geraak.
Dus ge wilt geen school van 10 tot 18 ipv een school van 8 tot 16 maar een school van 8 tot 18?Niet alleen voor oudere leerlingen. Ik ken genoeg volwassenen met een "laat" bioritme. Als je een school hebt waar je u kleine kan zetten vanaf 8 uur en hij of zij zit er veilig tot zeker 18u10 sluit dat toch net veel beter aan bij het werkregime van de meesten? Ik zeg het, ik zat vroeger altijd in de studie tot 18u of later. Mijn moeder was directiesecretaresse en kon ons onmogelijk komen halen om 15u30. Ouders die dat wel konden vond ze maar "huismoedertjes" en daar trok ze haar neus voor op. Nu ja mijn moeder was nogal een feministe in die tijd. Mijn pa ging trouwens werken in Antwerpen en hij kwam terug met de trein rond 19u ofzo. Dus hij was nog later thuis.
Thx slaapexpert.Zo werkt slaap toch niet ?
"Daarna begint de slaapcyclus opnieuw en dat zo’n 3 tot 5 keer per nacht."![]()
Slaapproblemen
www.azstlucas.be
Uiteraard. Al meermaals bewezen, en ik denk niet dat ik het moet refereren, dat je in grote lijnen ochtendmensen en avondmensen hebt (naast nog enkele meer zeldzame situaties). De eerste zijn helaas de meerderheid en zetten alles naar hun hand. Er wordt in werkomgevingen ook nog vaak neergekeken op mensen die na 9u toekomen op hun job. "Lui" is het label dat ze al snel opgeplakt krijgen. Dat ze vaak nog uren doorwerken terwijl de ochtendmens voor de TV in slaap valt, dat zien ze niet.Niet alleen voor oudere leerlingen. Ik ken genoeg volwassenen met een "laat" bioritme.
Jazeker, in de meeste scholen is dat wel zo denk ik (?).Als je een school hebt waar je u kleine kan zetten vanaf 8 uur en hij of zij zit er veilig tot zeker 18u10 sluit dat toch net veel beter aan bij het werkregime van de meesten?
Ik denk dat je best wel een bron geeft want heel je post lijkt me nogal een sterke vermenging tussen feiten en mening. Al maar gewoon: https://en.m.wikipedia.org/wiki/ChronotypeUiteraard. Al meermaals bewezen, en ik denk niet dat ik het moet refereren, dat je in grote lijnen ochtendmensen en avondmensen hebt (naast nog enkele meer zeldzame situaties). De eerste zijn helaas de meerderheid en zetten alles naar hun hand. Er wordt in werkomgevingen ook nog vaak neergekeken op mensen die na 9u toekomen op hun job. "Lui" is het label dat ze al snel opgeplakt krijgen. Dat ze vaak nog uren doorwerken terwijl de ochtendmens voor de TV in slaap valt, dat zien ze niet.
Oftewel, het stereotype van die vroege vogels en nachtraven zijn extremen. Dus dat verhaal over hoe avondmensen een verdrukte minderheid zijn, ik heb er twijfels bij.Most people are neither evening nor morning types but lie somewhere in between. Estimates vary, but a 2007 survey of over 55,000 people by Roenneberg et al. showed that morningness–eveningness tends to follow a normal distribution.[18] People who share a chronotype, morningness or eveningness, have similar activity-pattern timing: sleep, appetite, exercise, study etc. Researchers in the field of chronobiology look for objective markers by which to measure the chronotype spectrum. Paine et al.[20] conclude that "morningness/eveningness preference is largely independent of ethnicity, gender, and socioeconomic position, indicating that it is a stable characteristic that may be better explained by endogenous factors".
Er zijn leerkrachten te weinig dus zaken in het kader van een bepaald extremum regelen lijkt me eerder negatief dan positief. Genoeg lesuren na 10u ook, dan kan je als avondmens al je lesvoorbereidingen toch nog altijd 's avonds laat maken?Nu tbh, als je een avondmens bent zou ik echt niet aanraden om leerkracht te worden, gelet dat je eigenlijk geen flexibiliteit hebt en je in die sector ook niet moet rekenen dat er snel dingen gaan veranderen. Als je dit toch doet denk ik dat je op de sneltrein zit richting burnout en een van de vele leerkrachten zal zijn die er na een paar jaar mee stopt. Het onderwijs is geen makkelijke job, en als je dag in dag uit doodmoe voor de klas staat gaat je marge om het te verdragen nog veel minder zijn dan bij anderen.
Zeer jammer, er zijn massa's leerkrachten tekort, dus dat capabele/talentvolle mensen om deze reden niet kunnen instappen of het niet kunnen volhouden is triest en helpt het onderwijs ook niet vooruit. Temeer daar avondmensen cognitief beter scoren dan ochtendmensen en dus net beter geschikt zijn voor de klas.
Ik zie weinig problemen bij latere lesuren voor oudere tieners hoor, aangezien die waarschijnlijk al zelfstandig op school geraken. Dat lijkt me eerder organisatorisch moeilijk gezien een middelbare school niet enkel les geeft aan oudere tieners.Jazeker, in de meeste scholen is dat wel zo denk ik (?).
Nu, de vraag die je kan stellen is:
- als we wetenschappelijk onderzoek hebben - zoals ik hierboven heb gerefereerd - dat aantoont dat zeker voor tieners latere schooluren eigenlijk beter en gezonder zouden zijn
- maar tegelijk hebben we een maatschappij die nog steeds 9-5 opdringt omdat dat ooit zo beslist is (iets wat op zich ook in vraag gesteld mag worden, maar is een andere discussie)
is het dan wel juist om eigenlijk tegen de gezondheid van kinderen te kiezen, zoals we nu doen?
Nu, je komt al snel in die rare discussies hiermee met ouders. Die willen over het algemeen wel degelijk dat de scholen hun 9-5 ritme faciliteren denk ik. Als je dan afkomt met zo'n studies gaat je discussie snel afgelopen zijn. Ze gaan niet gezegd willen dat ze de gezondheid van hun kind willen opofferen, maar ze gaan ook niet zeggen dat de scholen hun ritme niet langer moet faciliteren, dus de discussie gaat eindigen in autoriteitsargumenten a la dat zij als ouder wel beter weten en dat die wetenschap op niets slaat. Uiteindelijk blijft alles bij hetzelfde. Tijdens COVID ging het er ook zo aan toe.
Slaap is wel degelijk een cyclus, het kan zijn dat uw laatste diepe slaap onderbroken werd, maar dat los je op door vroeger te gaan slapen dan he...Thx slaapexpert.
In het slaapkliniek en van de neurologe die mijn slaap analyseerde kreeg ik meer detail dan dit.
Ik trek je problemen niet in twijfel maar als je halve info deelt die niet strookt met hoe slaap werkt dan kan ik gerust dat even in twijfel trekken of meer uitleg vragen?Thx slaapexpert.
In het slaapkliniek en van de neurologe die mijn slaap analyseerde kreeg ik meer detail dan dit.
de vraag is dan welk % oudere tieners nu werkelijk een probleem heeft door het startuur en niet gewoon uitgerust zou kunnen zijn door vroeger in bed te kruipen
Dit dus. En dat is er het laatste decennium zeker niet eenvoudiger op geworden, met de opkomst van smartphones en sociale media. Ik merk bij mezelf ook dat het vaak heel moeilijk is om, op het uur dat ik zelf eigenlijk zou willen, te gaan slapen.Natuurlijk, als je tot 02:30 achter je pc zit dan snap ik dat het wat pikt om 's ochtends vroeg op te staan