Windows Schermcalibratie komt niet automatisch goed na een Win start op 1 v/d 3 schermen

videast

Active member
ik heb 3 schermen hangen aan mijn 3080Ti: 2x 27" 2560x1440 (Dell/Benq), en 1x 24" 1920x1080 (Asus).

Alle 3 de schermen zijn gecalibreerd met een X-Rite i1 Display Pro. In die procedure werd voor elk scherm een color profile (.icm) bestand aangemaakt, en geselecteerd in Windows. Alleen heb ik nu het rare fenomeen dat het beeld op dat 24" scherm (Asus) na opstarten helemaal overstraald is (zwart ziet als gelig grijs. De andere twee zijn prima. Het lijkt er dus op dat het juiste profiel niet gebruikt wordt.

Nog raarder is dat als ik naar Windows Display Settings ga, bij Color Profile, ik wel degelijk het juiste profile zie staan voor dat scherm. Ik heb nu de calibratie eens opnieuw gedaan, en heb nu 2 .icm bestanden staan. Als ik na een boot, het Color Profile wijzig van de oude .icm naar de nieuwe, of omgekeerd, gaat het beeld terug naar zoals het zou moeten zijn. Beide ICM's geven een gelijk, prima beeld op die Asus. Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen zodat na opstarten ik niet telkens naar Color Profile moet gaan en eens switchen tussen beide .icm files? Het juiste profiel is toch al geselecteerd... RAAR !!!
 
en mss nog even toevoegen: vlak na de opstart, als de background op alle 3 de schermen komt, is het kleurprofiel van dat Asus scherm goed voor een kleine seconde... daarna schakelt het naar de foutieve instelling.
 
Terug
Bovenaan