Samenhuizen van studenten en niet-studenten in Gent

Ik ben samen met enkele vrienden op zoek naar een appartement in Gent om in te samenhuizen. Ik had een huisbezoek geboekt bij een immokantoor, maar toen bleek dat één van ons volgend jaar nog zou verder studeren (en dus nog niet zou beginnen werken) ging dit volgens de makelaar een probleem vormen op legaal vlak. Het was mij niet geheel duidelijk wat hij juist wou zeggen, waarbij hij dan zelf aangaf dat hij niet helemaal op de hoogte is van hoe het gegeven wettelijk in elkaar zit, maar dat zij als Immo eenvoudigweg niet verhuurden in Gent aan studenten. Het leek eerder alsof hij eenvoudigweg de voorkeur gaf aan niet-studenten en een eufemistische verklaring wou geven, fair enough. Toch vroeg ik me af wat hij juist bedoelde/zou kunnen bedoelen met dat onze situatie "een probleem" zou vormen op legaal vlak.

Laatst bewerkt:
Het idee zou zijn dat iedereen behalve de student zijn domicilie op dat adres zou plaatsen
Regels van stad Gent staan dit niet toe om te voorkomen dat men een studentenkot maakt van een woning waarbij bvb 1 iemand vast gedomicilieerd staat.

Klopt, al is die regeling wel juridisch sterk betwijfelbaar ALS er een band is tussen de student en de niet-student. Als de niet-student daar zijn domicilie zet en de student bij hem verblijft in de week (maar alle post bij zijn ouders laat toekomen, zijn kleren heeft bij zijn ouders etc én daar dus ook zijn hoofdverblijfplaats behoudt) kan er imho juridisch niets tegen gedaan worden.

Stad Gent kan niet verbieden dat een koppel bestaat uit een student en niet-student en kan, zolang de student zijn hoofdverblijfplaats niet faket, ook geen taks opleggen.

Nu, als je een koppel bent en de ene werkt al, kan het héél interessant zijn om je beide te domicilieren en wettelijk samenwonend te worden. tov de fiscus kan dit een goeie zaak zijn :)

Terug
Bovenaan