RUP - bestemmingsplan

Wandering

New member
Hallo,

Ik ben me aan het informeren om kleinschalige logies (3 kamers ifv toerisme) te voorzien in een bijgebouw op ons domicilieadres.

In onze gemeente is een RUP waarbij de hoofdfuncties van percelen zijn vastgelegd. Ons adres heeft de hoofdfunctie wonen. Om een vergunning voor logies te kunnen krijgen, moet er ook de functie verblijfsrecreatie zijn; volgens de ambtenaar is deze er niet maar wil ze het nog navragen.

Volgens de gemeente zijn er geen uitzonderingen mogelijk op functies van een gebied (wel bvb op de maximale bouwdiepte en dergelijke). Hierdoor zouden we dus geen logies kunnen opstarten.

Volgens een bijgevoegd document bij het RUP mogen in de woongebieden wel een aantal nevenfuncties uitgeoefend worden: lokale handel, horeca (een hotel wordt hieronder verstaan), gemeenschapsvoorzieningen, dienstverlening, vrije beroepen.
Als ik het huidige lijstje van functies van een gebied lees, dan zie ik dat er andere benamingen zijn:
Wonen
Verblijfsrecreatie
Dagrecreatie (ook sport)
Land- en tuinbouw
Detailhandel (winkel)
Dancing, restaurant en café
Kantoor, dienstverlening en vrije beroepen
Industrie en bedrijvigheid
Gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen
Militaire functie.

Kan het zijn dat verblijfsrecreatie een nieuwe naam is en nog niet bestond toen het RUP werd uitgevaardigd?
Aan de andere kant in de straat ligt er namelijk een vakantiewoning die het hele jaar door verhuurd wordt.


Het is me echter niet duidelijk of we onder deze voorwaarden zouden kunnen vallen: https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/KamerVerhuren
- het zou een functie complementair aan het wonen zijn want wij blijven hier wonen. Wonen blijft de hoofdfunctie.
- de verblijfsrecreatie zou niet meer dan 100 vierkante meter beslaan.
- de complementaire functie staat echter niet vermeld op het RUP.

Via deze website https://immospector.kluwer.be/newsview.aspx?contentdomains=IMMONEW&id=kl1931853&lang=nl vind ik het volgende:
Ruimere vrijstelling voor complementaire functies ‘Wonen’
Er is geen stedenbouwkundige vergunning nodig wanneer in een gebouw met hoofdfunctie ‘Wonen’ complementaire functies worden uitgeoefend, zoals kantoorfunctie, dienstverlening en vrije beroepen, verblijfsrecreatie, detailhandel, restaurant, café en bedrijvigheid.

Indien het van belang zou zijn; we wensen dit in bijberoep te doen. Zou het iets veranderen als het geen logies worden maar een B&B en we dus ontbijt/diensten verschaffen.

Is er iemand die hier wat kennis van heeft? Of welke info ik best zeker nog aan de gemeente doorgeef wanneer ze dit bespreken? Ze heeft me kort gebeld maar heeft geen vragen gesteld om bepaalde zaken te verduidelijken of te verifiëren (bvb hoofdfunctie wijzigen of nevenactiviteit - waarbij ik er van uit gegaan ben dat de info in mijn mailtje deze lading misschien zou dekken).

Alvast bedankt!
 
Ik snap niet waarom de functie verblijfsrecreatie er ook moet bijzijn. Onze woning ligt in een woongebied en is toch een (volledige) vakantiewoning. En zeker als het maar over een deeltje gaat, kan het meestal zonder problemen zou ik denken.

Misschien dat er voor jouw gebied wel speciale verordeningen zijn?
https://geoplannen.omgeving.vlaanderen.be/roviewer/?t=21&m=1&category=2 . Er zijn gemeenten die speciale verordeningen hebben om een overtal aan vakantiewoningen tegen te gaan.

Op vlak van de functiewijziging kan ik je verder geen advies geven, vrees ik, gaat het over brandveiligheid of wat er allemaal nodig is van andere vereisten (voor het behalen van sterren, belastingen, ...), geef gerust een seintje. Daar heb ik ondertussen al honderden uren mee bezig geweest, vil gerust daar wel eens over videocallen :)
 
Ik snap niet waarom de functie verblijfsrecreatie er ook moet bijzijn. Onze woning ligt in een woongebied en is toch een (volledige) vakantiewoning. En zeker als het maar over een deeltje gaat, kan het meestal zonder problemen zou ik denken.

Misschien dat er voor jouw gebied wel speciale verordeningen zijn?
https://geoplannen.omgeving.vlaanderen.be/roviewer/?t=21&m=1&category=2 . Er zijn gemeenten die speciale verordeningen hebben om een overtal aan vakantiewoningen tegen te gaan.

Op vlak van de functiewijziging kan ik je verder geen advies geven, vrees ik, gaat het over brandveiligheid of wat er allemaal nodig is van andere vereisten (voor het behalen van sterren, belastingen, ...), geef gerust een seintje. Daar heb ik ondertussen al honderden uren mee bezig geweest, vil gerust daar wel eens over videocallen :)
Bedankt alvast! Als het er van mag komen dan ga ik zeker nog een keer contact opnemen. Er is inderdaad veel documentatie te vinden, maar met iemand spreken die de stappen effectief heeft doorlopen is zeker een meerwaarde!


Ik ga proberen het nog even te verduidelijken via mail zodat de contactpersoon ook het correct kan bespreken aangezien het niet de bedoeling is om de hoofdfunctie te wijzigen.
 
Terug
Bovenaan