Review: World of Warcraft: Burning Crusade Classic

Hate it or love it, maar World of Warcraft is ondertussen al 17 (!!!) jaar lang de onbetwiste nummer 1 op het vlak van MMO’s. In een notendop is het een gigantische wereld waarin jij slechts één van de vele avonturiers bent die proberen om het maximale level te bereiken. Het leuke is dat je in die wereld altijd échte spelers tegenkomt en je samen moeilijke vijanden of quests kan proberen te verslaan. Dat is ook het geval in World of Warcraft: Burning Crusade Classic.

Zoals reeds gezegd een formule die ondertussen 17 jaar oud is, maar nog steeds heel veel mensen kan bekoren. Uiteraard is er sinds de lancering van de originele World of Warcraft heel erg veel veranderd (ondertussen is reeds de achtste uitbreiding uitgebracht), maar er bleef een grote groep mensen die heel graag de originele “classic”-versie wou spelen. Geheel in lijn met de revival van remastered games plooide Blizzard twee jaar geleden dan toch en brachten ze het originele spel terug uit. Twee jaar later is het dan ook terug aan The Burning Crusade, de eerste (of is het nu de negende?) uitbreiding.

TBC 1.jpeg


The Burning Crusade

In The Burning Crusade is de Dark Portal plots weer open gegaan. Door deze portal kwam indertijd de eerste invasie van de Orcs, wat leidde tot de eerste oorlog (en de eerste Warcraft-game!). Er werden toen avonturiers door de portal gestuurd en hij werd afgesloten. Tot nu! Plots opent de portal zich weer en blijkt dat de verloren gewaande avonturiers die toentertijd door de portal gingen nog steeds leven. Het is dan ook aan jou en de duizenden andere spelers om ook door de portal te gaan en Kil’Jaeden (de ultieme slechterik van deze expansie) te verslaan! Voor je hier echter aan kan beginnen heb je uiteraard nog een lange reis voor de boeg. De levelcap gaat van 60 naar 70, waarna je je achtereenvolgens door Heroic Dungeons, Karazhan, Serpentshrine Cavern, Tempest Keep, Black Temple en vervolgens Sunwell mag worstelen. Een hele boterham waar je meerdere maanden of zelfs jaren zoet mee zal zijn.

De class design in The Burning Crusade voelt een pak meer gebalanceerd aan dan Classic.


Gelukkig zijn er behalve enkel het levelen en de nieuwe dungeons ook nog vele andere dingen toegevoegd die extra diepgang bieden aan de game. De grootste veranderingen zijn uiteraard de twee nieuwe races die toegevoegd zijn: de Draenei (Alliance) en Blood Elves (Horde). Beide races kunnen ook een class zijn die tot voor kort exclusief voorbehouden was voor de andere factie. Op deze manier krijgt de Alliance toegang tot Shamans en kan de Horde ook Paladins gaan levelen. De meest controversiële verandering is het toevoegen van flying mounts. Naast je trouwe raptor, wolf of tijger die enkel over de grond kan lopen, krijg je in The Burning Crusade ook een mount waarmee je (vanaf level 70) al vliegend Outland kan ontdekken. Heel erg handig (en noodzakelijk) om bepaalde gebieden te ontdekken, maar het zorgt er ook wel voor dat de wereld minder levendig voelt doordat spelers letterlijk boven je hoofd voorbij vliegen.

TBC 2.jpeg


Ook de talent trees (hoe je character gaat spelen) werd heel grondig herwerkt. Daar waar je in classic voor sommige classes maar één echte spec had die werkte (lol Boomkins en Ret Pallies) verandert dit helemaal in Burning Crusade. Je hebt uiteraard nog steeds classes die beter zijn dan andere, maar je kan als elke spec wel iets bijdragen in een groep. Hierbij voelt elke class wel nog vrij uniek aan, een gevoel dat in latere expansions steeds minder werd. Die verandering was wel nodig, want de nieuwe raids ga je ook tegemoet in kleinere groepen dan in Classic WoW. Daar waar je vroeger met 40 moest zijn om raids te clearen ga je nu naar groepen van 25 of zelfs 10 man! Hierdoor wordt het belangrijker dat elke speler zich bewust is van wat zijn class kan om zo goed mogelijk samen te werken. Dit is veel leuker dan het “laten we 40 man verzamelen, ongeacht wie” dat soms de overhand nam in Classic WoW.

Naast deze PvE-toevoegingen krijgen ook de spelers die zich toeleggen op PvP (Player vs Player) twee toevoegingen, namelijk de nieuwe Battleground Eye of the Storm én Arena’s, één van de meest invloedrijke aanpassingen die tot op heden zijn stempel drukt op het design van WoW. In arena’s nemen teams van spelers (2v2, 3v3 of 5v5) het tegen mekaar op. Wie op het einde nog leeft is de winnaar. Simpel toch? Door de grote verscheidenheid aan mogelijke combo’s tussen classes werd dit echter al heel snel een gigantisch populair onderdeel van World of Warcraft. Ook nu merk je dat er heel veel grote namen van vroeger (Hydra! Mir! Venruki! Orangemarmalade!) terugkeren naar hun eerste liefde en van plan zijn om heel veel Burning Crusade te streamen. Dit zal de community en de aandacht voor The Burning Crusade alleen maar ten goede komen. Zelfs in de bèta werden hiervoor al enkele toernooien georganiseerd die druk bekeken werden.

TBC 3.jpeg


Extra’s Deluxe Edition

Daar waar je om Burning Crusade te spelen enkel een abonnement nodig hebt op World of Warcraft, heeft Blizzard ook enkele zaken toegevoegd die je kan kopen. Dit zijn de Dark Portal Pass enerzijds en de Deluxe Edition anderzijds. In de Dark Portal Pass krijg je een boost waarmee je één character tot aan level 58 kan boosten. Belangrijk hierbij is dat je slechts één keer deze boost kan gebruiken op je account, dus goed nadenken voor je hem gebruikt is hier aangewezen! De boost bespaart je toch al snel 3-4 dagen effectieve speeltijd, waardoor erg veel spelers ertegen zijn. Deze boost kan ook (nu nog?) niet gebruikt worden door de nieuwe races, waardoor je best wel even zoet bent met deze te levelen.

De extra’s van de Deluxe Edition zien er wel goed uit, maar zijn helaas een symptoom van de huidige micro-transactions.


In de Deluxe Edition krijg je naast deze boost ook nog enkele andere zaken, waaronder een nieuwe mount die gratis en voor niets exclusief is voor mensen die de Deluxe Edition kopen. Over smaken valt niet te discussiëren, maar ik vind hem er alvast wel cool uitzien. Het enige nadeel is dat iedereen weet dat je € 65 hebt gedokt voor enkele in-game pixels, wat in The Burning Crusade hetzelfde is als vloeken in de kerk. Je zal heel erg veel afgunstige blikken en berichten krijgen van jaloerse mensen die vinden dat dit not done is. Het feit dat er een add-on bestaat die automatisch op iedereen /spit doet die op zo een mount rondloopt zegt genoeg denk ik.

Ook de Dark Portal Heartstone maakt deel uit van de Deluxe Edition. Deze vervangt je traditionele hearthstone door een animatie van de Dark Portal. Hij ziet er op zich wel oké uit, maar deze had leuker gekund vind ik. Hij ziet er nogal lomp uit. Heel erg jammer, want deze had erg veel potentieel! Ik houd het echter bij mijn gewone hearthstone. Hiernaast krijg je ook nog “The Path of Illidan” waardoor je character vijf minuten lang met vlammetjes achter zich loopt en dertig dagen speeltijd inbegrepen. Dit zijn echter hele kleine dingen, al is die Path of Illidan voor Toy Collectors waarschijnlijk wel een must have.

TBC 4.jpeg


Is het het waard?

Het voordeel van een spel van 15 jaar oud dat opnieuw uitgebracht wordt, is uiteraard dat je perfect weet waaraan je je kan verwachten. Het feit dat er nog steeds honderdduizenden mensen deze game actief spelen zegt veel over hoe goed het is. Voor mij persoonlijk is het de ultieme nostalgische trip naar een tijd waarin ik veel meer tijd en veel minder verantwoordelijkheden had. Daar waar ik de latere uitbreidingen van WoW bijna niet gespeeld heb, log ik elke dag met veel plezier in voor WoW Classic en keek ik heel erg uit naar The Burning Crusade.

De Deluxe Edition zelf is een beetje een gemengd gevoel. Naast de overduidelijke poging van Blizzard om hier (heel erg veel) geld uit te slaan (15 euro voor een character copy, echt?) zorgt de boost er ook voor dat spelers veel minder voeling hebben met hun character. Daar waar je vroeger meerdere dagen moest spelen om tot aan level 58 te geraken kan je dit nu voor meerdere euro’s gewoon overslaan. Ongetwijfeld handig voor de speler met minder tijd, maar het voelt wel wat aan als pay to win. Als de extra’s het echter waard zijn voor jou, go for it. Het zijn leuke toevoegingen, en zoals steeds zijn er heel veel mensen die deze waarschijnlijk gekocht hebben, maar er niet voor durven uitkomen.

Laat dit alles je echter niet tegenhouden, want het blijft gewoon een steengoede game. De tijd die je erinsteekt wordt beloond met durende vriendschappen (jazeker, ik speel nog steeds met mijn originele guild van 15 jaar geleden!), onvergetelijke avonturen en een wereld waaraan heel erg veel games een puntje kunnen zuigen.

Conclusie

Het is verrassend hoe fris een spel van 15 jaar oud nog steeds kan aanvoelen. Van de world building tot de sfeer om met willekeurige mensen een langdurige band op te bouwen, het is een beetje een nostalgische trip. Helaas heb je wel behoorlijk wat tijd nodig als je er alles uit wil halen, maar ik ga er toch zeker wel enkele uren, dagen en weken in spenderen. Tot in Outland!

Pro

  • Formule blijft na 15 jaar nog steeds ijzersterk
  • Raids zijn makkelijker te organiseren
  • PvP is veel beter uitgewerkt
  • Ongelofelijk uitgebreide wereld

Con

  • Zit wat gewrongen tussen Classic WoW qua sfeer en Lich King qua class design
  • Attunements en gear zijn best een stevige grind
  • Flying mounts zorgen voor een minder levendige wereld
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

1 juni 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Uitgever

  1. Blizzard Entertainment
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Redactie
Aaaaaah TBC, waar mijn allereerste extreme verslaving ooit mee begonnen is (in combinatie met WOTLK goed om vandaag nog steeds op #2 van meeste uren in één spel te zitten, grenzend aan de ~4.3k uur op men xfire teller toendertijd) :love::love::love::love:

Ondanks dat elke cel in mijn lichaam snakt om terug te keren - Karazhan, Gruul (waar men stupid sexy blood elf lock een van de drie enige overlevende was bij onze server first Gruul, ik krijg nog steeds kippevel als ik terugdenk aan al het geschreeuw van gans de guild op de voice ":scream: NUKE HIIMMMM, 1% LEFT NUUUUKKKKEEEEE :scream:" :'D), Magtheridon,... en lady Vashj/Kael'thas waar onze server first horde guild dan uiteindelijk in frustratie gesplitst is - durf ik mij niet weer te laten vangen aan al mijn vorige ervaringen, de endgame grinds... (en in mijn persoonlijk geval vooral het gebrek aan deftige/leuke casual guild ervaringen sinds WOTLK, Classic WoW en Retail) :headshake:

Veel plezier aan de mensen die er nog de tijd/energie voor vinden tho!
 
Aaaaaah TBC, waar mijn allereerste extreme verslaving ooit mee begonnen is (in combinatie met WOTLK goed om vandaag nog steeds op #2 van meeste uren in één spel te zitten, grenzend aan de ~4.3k uur op men xfire teller toendertijd) :love::love::love::love:

Ondanks dat elke cel in mijn lichaam snakt om terug te keren - Karazhan, Gruul (waar men stupid sexy blood elf lock een van de drie enige overlevende was bij onze server first Gruul, ik krijg nog steeds kippevel als ik terugdenk aan al het geschreeuw van gans de guild op de voice ":scream: NUKE HIIMMMM, 1% LEFT NUUUUKKKKEEEEE :scream:" :'D), Magtheridon,... en lady Vashj/Kael'thas waar onze server first horde guild dan uiteindelijk in frustratie gesplitst is - durf ik mij niet weer te laten vangen aan al mijn vorige ervaringen, de endgame grinds... (en in mijn persoonlijk geval vooral het gebrek aan deftige/leuke casual guild ervaringen sinds WOTLK, Classic WoW en Retail) :headshake:

Veel plezier aan de mensen die er nog de tijd/energie voor vinden tho!

Stop met mij terug goesting te doen krijgen!! :cry:
Als dertiger met verantwoordelijkheden amuseer ik me er wel in :p Ik zit in een echte "dad" guild waarbij plezier het hoogste woord is :D Ik ben nu echt een filthy casual, maar de game zelf blijft echt waanzinnig overeind
 
Redactie
Aaaaaah TBC, waar mijn allereerste extreme verslaving ooit mee begonnen is (in combinatie met WOTLK goed om vandaag nog steeds op #2 van meeste uren in één spel te zitten, grenzend aan de ~4.3k uur op men xfire teller toendertijd) :love::love::love::love:

Ondanks dat elke cel in mijn lichaam snakt om terug te keren - Karazhan, Gruul (waar men stupid sexy blood elf lock een van de drie enige overlevende was bij onze server first Gruul, ik krijg nog steeds kippevel als ik terugdenk aan al het geschreeuw van gans de guild op de voice ":scream: NUKE HIIMMMM, 1% LEFT NUUUUKKKKEEEEE :scream:" :'D), Magtheridon,... en lady Vashj/Kael'thas waar onze server first horde guild dan uiteindelijk in frustratie gesplitst is - durf ik mij niet weer te laten vangen aan al mijn vorige ervaringen, de endgame grinds... (en in mijn persoonlijk geval vooral het gebrek aan deftige/leuke casual guild ervaringen sinds WOTLK, Classic WoW en Retail) :headshake:

Veel plezier aan de mensen die er nog de tijd/energie voor vinden tho!
Je had er zeker een mooie review kunnen over schrijven!

Idem hier trouwens. Vanilla KAPOT gespeeld, nadien TBC ook. Afgehaakt bij WOTLK, maar dan uiteindelijk toch geplooid. Sindsdien zéér casual gespeeld. Ondertussen is dat al een paar jaar geleden... Het kriebelt, maar heb geen game pc meer... Onlangs nog eens een nieuw character gestart (kan gratis tot lvl 20) op mijn mid 14 macbook pro, maar dat bolt toch niet meer zo fantastisch :tongue:
 
Aaaaaah TBC, waar mijn allereerste extreme verslaving ooit mee begonnen is (in combinatie met WOTLK goed om vandaag nog steeds op #2 van meeste uren in één spel te zitten, grenzend aan de ~4.3k uur op men xfire teller toendertijd) :love::love::love::love:

Ondanks dat elke cel in mijn lichaam snakt om terug te keren - Karazhan, Gruul (waar men stupid sexy blood elf lock een van de drie enige overlevende was bij onze server first Gruul, ik krijg nog steeds kippevel als ik terugdenk aan al het geschreeuw van gans de guild op de voice ":scream: NUKE HIIMMMM, 1% LEFT NUUUUKKKKEEEEE :scream:" :'D), Magtheridon,... en lady Vashj/Kael'thas waar onze server first horde guild dan uiteindelijk in frustratie gesplitst is - durf ik mij niet weer te laten vangen aan al mijn vorige ervaringen, de endgame grinds... (en in mijn persoonlijk geval vooral het gebrek aan deftige/leuke casual guild ervaringen sinds WOTLK, Classic WoW en Retail) :headshake:

Veel plezier aan de mensen die er nog de tijd/energie voor vinden tho!
Zo herkenbaar. Gestart in TBC, dan WOTLK en dan even gestopt omdat Cata niet men ding was en in MOP terug ingekomen tot WoD, maar weer gestopt omdat Legion toch niet dat was. Helaas nu te weinig tijd met de dochter en verbouwingswerken waardoor ik me er niet volledig in kan smijten. Om dan maar als casual te gaan, pas ik even voor.
 
Zo herkenbaar. Gestart in TBC, dan WOTLK en dan even gestopt omdat Cata niet men ding was en in MOP terug ingekomen tot WoD, maar weer gestopt omdat Legion toch niet dat was. Helaas nu te weinig tijd met de dochter en verbouwingswerken waardoor ik me er niet volledig in kan smijten. Om dan maar als casual te gaan, pas ik even voor.
Op zich vind ik casual spelen, zeker gezien onze leeftijd en prioriteiten nog wel best oké :)
 
Terug
Bovenaan