Review: The Lara Croft Collection

2023 is een bijzonder jaar voor Squidward. Dit jaar is namelijk het 25-jarige jubileum van mijn achttiende verjaardag! Natuurlijk ben ik sinds dan wat - veel - ouder en wat - schrikwekkend weinig - wijzer, maar sommige dingen zijn precies hetzelfde. Interesse in alles wat computer en games is, is daar eentje van. Achttien jaar was voor moeder en vader Squid het moment om de eerste personal computer in huis te halen, een bakbeest van HP, en voor mijn eigenste zelf de eerste kennismaking met wat zo een toestel allemaal kon. Toen kwam een aankoop nog met een flinke stapel cd-roms (Encarta, waar is de tijd) en ik ben weken zoet geweest met alles te bekijken. Een grotere openbaring kwam er echter pas twee jaar later, toen ik mijzelf een nieuwe set-up cadeau deed en daar voor het eerst 'echte' games bij kwamen. Daarbij zat Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft, voor mij de eerste echte klik met een game. Nu zijn we zoveel jaren later en Lara blijft fris als een hoentje. Squidward beduidend minder, maar nog steeds helemaal in om mee de avonturen van LC in te duiken.

The Lara Croft Collection is nu uit voor Nintendo Switch. Je krijgt twee games in één, namelijk Lara Croft and the Guardian of Light en Lara Croft and the Temple of Osiris. Je kan het spel voor € 24,99 nu in de Nintendo eShop aankopen.

1688900473308.png

This treasure belongs in a museum

Nee, natuurlijk weet ik dat bovenstaand zinnetje er eentje is van die andere fantastische schattenjager, Dr. Henry Jones Junior, maar laat ons eerlijk zijn dat het ook wel een motto voor Lara Croft zou kunnen zijn. Al sinds 1996 gaat ze onverschrokken naar de meest exotische en gevaarlijke locaties op zoek naar voorwerpen die in de mist van de tijd verdwenen leken te zijn. En elke keer zijn er ook voldoende tegenstanders op pad die met de artefacten in kwestie allesbehalve goede bedoelingen hebben. Juffrouw Croft heeft al vaak de wereld van duisternis of ondergang kunnen redden, en ze blijft nog steeds onverdroten doorgaan. Mijn eerste Tomb Raider-game speelde ik zo lang, dat ik de tempels zag als ik mijn ogen sloot. Je werd gewoon in het verhaal gezogen, de exotische en erg gevarieerde locaties waar je zo goed als vrij kon op onderzoek gaan en de combinatie van gevechten en puzzels met een snuifje mythe, ja, Tomb Raider had (heeft) alles.

Sinds dat prille begin, is Tomb Raider uitgegroeid tot een internationaal fenomeen, een onderdeel van pop culture met een gigantische fan base. Naast de games waren er ook de razend succesvolle (goed of niet laten we in het midden) films met Angelina Jolie, comics en is er nu zelfs een serie in de maak van de hand van komisch talent Phoebe Waller-Bridge. Er is in elk geval voldoende materiaal, al is de canon weliswaar over de jaren aangepast. De huidige versie is: “De negenjarige Lara overleefde ooit een vliegtuigcrash met haar moeder. Deze Lady Amelia Croft verdween op mysterieuze wijze in Nepal, na een interactie met een antiek zwaard. Jaren later verdween haar vader tijdens zijn zoektocht naar Amelia. Sinds de crash ligt de focus van Lara volledig op epische onderzoekstochten.” Na een slecht ontvangen van the Angel of Darkness ging de ontwikkeling van een nieuw hoofdstuk van de originele baby daddy Eidos naar onderaannemer Crystal Dynamics en werd de franchise in essentie 'gereboot'. Het tweede leven, bij wijze van spreken, van Lara en haar avonturen was begonnen. En nu kunnen Switch-spelers eindelijk ook aan de slag.

1688908258568.png

Everything lost is meant to be found

Hm ... Weet je, Lara, afgaande van de hoeveelheid levensgevaarlijke toeren jij over de laatste bijna dertig jaar moest uithalen, weet ik niet zeker of sommige verloren dingen toch niet beter verloren zouden blijven. In deze Lara Croft Collection kunnen we twee avonturen beleven. The Guardian of Light neemt ons mee naar de oude Mayacultuur in Mexico. Samen met een tweeduizend jaar oude Mayastrijder genaamd Totec moeten we op zoek naar Xolotl. Deze Xolotl is een kwaadaardige geest die ontsnapt is uit de Mirror of Smoke. Met behulp van gigantische spinnen en trollen verzet hij zich hevig tegen pogingen om opnieuw in zijn spiegelgevangenis te moeten gaan. In the Temple of Osiris gaat Lara dan weer op pad met concullega-schattenjager Carter Bell en de goden Isis en Horus om de gevaarlijke god Set ervan tegen te houden de hele wereld in duisternis te storten. Beide games kwamen in 2010 (voor PlayStation 3, Xbox 360 en pc) en 2014 (PlayStation 4, Xbox One en pc) al uit. Er was een afstappen van de immersive world van de Tomb Raider - getuige ook dat deze spellen de naam Lara Croft kregen en niet TR - en inzetten op co-op spelen en een meer arcade-ervaring.

In deze Lara Croft Collection kunnen we twee avonturen beleven.


Ik geef toe dat ik in deze speelervaring de immersive world heb gemist. Er zat enorm veel spelplezier in écht in de huid van Lara kruipen en je hele omgeving te kunnen gaan ontdekken. Al geef ik ook toe dat zoiets moeilijk vertaalt naar de handheld-ervaring van Switch en het dus op zich een begrijpelijke keuze geweest is. Isometrisch dus (wat zoveel wil zeggen als een camera op een vast punt maar die de omgeving kan pannen). Co-op kan nu - in tegenstelling tot vorige consoleversies - ook enkel lokaal, maar dat is voor dit soort speelervaring zeker geen probleem. Bij gebrek aan een partner heb ik gewoon solo gespeeld en mij prima geamuseerd. Het is bij momenten - sommige van de puzzels (in heerlijke Tomb Raider-traditie!) - weliswaar duidelijk dat met twee spelen hoogst in de gedachten van de developers zat, maar voor mij gaf dit enkel de extra pret van even diep doordenken en een gevoel van haha yes wanneer mijn missie succesvol was. Maar ik mis dan wel weer bijvoorbeeld het schild van Totec om tegen een pijlenregen te beschermen, wat ik met een medespeler wel zou gehad hebben.

1688913029647.jpeg

The extraordinary is in what we do, not who we are

Lara’s lopen, springen, rollen en haar bekende enterhaak zullen allen die Tomb Raider kennen dat warme, familiaire gevoel geven. Dit gaat ongelofelijk vlotjes, zeker door de controls die instinctief in de vingers kruipen (Joy-Con L en R stick en ZR) en maar goed ook want er is een haast onuitputtelijke voorraad vijanden waar je voor moet opletten. De pistolen die nooit van Lara’s dijen wijken hebben unlimited ammo, andere wapens pik je doorheen je tocht op en munitie van hetzelfde. Waar je in Guardian nog edelstenen kan verzamelen in een puntensysteem, kan je deze in Temple gaan inruilen voor voorwerpen.

Dit gaat ongelofelijk vlotjes, zeker door de controls die instinctief in de vingers kruipen.


Qua design zijn beide games zoals je zou hopen gezien hun traditie. Rijkelijke en gedetailleerde omgevingen - wat zou dit leuk geweest zijn om echt op ontdekking te gaan - en mooi gevarieerde personages. Soms is er bij gebruik van het Switch docking station een hikje in de graphics, al komt een vlotte gameplay nooit in gevaar. Hoofdpersonage Lara behoudt haar ietwat droge maar pittige Britse persoonlijkheid, zowel de sidekicks (medestanders is misschien beter) als vijanden zijn mooi ontwikkelde, individuele persoonlijkheden geworden. Dit is misschien niet de Tomb Raider van weleer, maar heeft alles waar we ooit fan door geworden zijn en je kan hier tussen de twaalf en twintig uur induiken.

Conclusie

Als koffie met een oude vriendin. Ten minste, als de gekozen koffie te vinden is in een eeuwenoude tempel waarvoor je lijf en leden moet riskeren om er te komen. The Lara Croft Collection heeft alles waar de oudgediende Tomb Raider-speler blij van wordt en zit prima in elkaar voor wie een eerste keer komt piepen in het leven van een adellijke avonturierster. Nintendo Switch mag nog een stuk verder bouwen aan zijn catalogus ‘niet typisch Nintendo’-games, een klassieker als Tomb Raider/Lara Croft is een erg mooie aanwinst. Heel mooie graphics, intuïtieve controls, net genoeg uitdaging zonder frustrerend te worden en de mogelijkheid om met twee tot vier anderen te spelen bieden een knap pakje entertainment voor een scherpe prijs.

Pro

  • Voelt vertrouwd
  • Mooie graphics
  • Veel content voor een scherpe prijs
  • Mogelijkheid tot co-op

Con

  • Soms hiccups bij spelen op groot scherm
  • Mist de immersie van de klassieke Tomb Raider
8

Over

Beschikbaar vanaf

29 juni 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Action
  2. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Crystal Dynamics
  2. Eidos

Uitgever

  1. Feral Interactive
 
Terug
Bovenaan