Review: Star Wars: Knights of the Old Republic

Begin jaren 2000 schakelde LucasArts de studio BioWare, die naam had gemaakt met het ontwikkelen van rollenspellen in het D&D-universum waaronder Baldur's Gate en Neverwinter Nights, in voor een nieuw Star Wars-rollenspel dat zich afspeelt zo'n 4000 jaar voor de Skywalker-saga. Wat niemand had verwacht, was dat BioWare geschiedenis zou schrijven met wat voor velen een van de beste Star Wars-spellen ooit gemaakt is en die tot op de dag van vandaag nauw aan het hart zou liggen voor vele spelers, waaronder mezelf.

Ik heb nog steeds goede herinneringen aan de uren die ik spendeerde achter de pc op mijn kamer met het spelen van de originele Knights of the Old Republic en zijn opvolger. Er klonk hier in huis dan ook een kreet van vreugde bij de aankondiging van de remake van Knight of The Old Republic tijdens de PlayStation Showcase van september. Al moet ik ook toegeven dat ik net als vele anderen waarschijnlijk met een bang hart zit uit te kijken naar wat het uiteindelijke resultaat zal zijn, want het origineel evenaren zal een hele opgave zijn. Maar los van de remake, was er in diezelfde maand nog meer goed nieuws, want tijdens een Nintendo Direct werd ook een port van het spel aangekondigd voor de Nintendo Switch. De port is sinds deze maand beschikbaar en ik mocht mezelf gelukkig prijzen dat ik de kans kreeg om deze nostalgische titel te herontdekken.

2021113018553000-B5D02A793ED06B4BA008125C7E302FC9.jpg


Meeslepend avontuur

Met Knights of the Old Republic heeft BioWare de blauwdruk tot leven gebracht die een grote invloed heeft gehad op hun latere spellen, zoals Dragon Age, Jade Empire en vooral Mass Effect, een andere space opera waarmee de ontwikkelaars faam verwierven. Met andere woorden, ze schotelen ons een episch verhaal voor over een groepje outlaws dat door het lot wordt samengebracht en het moet opnemen tegen een groter kwaad dat de wereld, of in dit geval het universum, bedreigt. Het verhaal van Knights of the Old Republic speelt zich af na de Mandalorian Wars, een periode waarin er heel wat tweestrijd heerst onder de Jedi en de Republic in een oorlog belandt met een Sith-leger dat wordt aangevoerd door de afvallige Jedi Revan en Malak. Het verhaal volgt de protagonist en zijn kompanen die na de dood van Darth Revan opgejaagd worden door Darth Malak. Hun tocht leidt hen naar een Jedi-tempel op Dantooine waar je aan je Jedi training begint. Tijdens je training ontdek je echter een Star Map naar de Star Forge, de bron van Malaks militaire kracht. En zo begint jouw zoektocht naar de Star Forge, maar ook naar de waarheid over de relatie tussen jouw personage en de twee Sith Lords.

Je zal worden ondergedompeld in een van de boeiendste Star Wars-verhalen, dat met gemak naast de originele filmtrilogie kan staan.


Het verhaal van Knights of the Old Republic is veruit het sterkste punt van het spel en staat vandaag de dag nog steeds als een rots boven water. BioWare creëerde een avontuur vol met interessante personages die elk hun eigen achtergrondverhaal hebben, een boeiende spelwereld en een meeslepend plot. Gezien het conflict tussen de dark side en de light side, verwerkte BioWare een moreel systeem in het spel waarbij je dialoogkeuzes kon kiezen die dit beïnvloeden, een systeem dat later prominent zou terugkeren in Mass Effect. Naarmate het verhaal opbouwt naar de climax, zal je voor een interessante keuze komen te staan en de twist in het verhaal is dan ook de geschiedenisboeken ingegaan als een van de meest memorabele momenten in gaming. Zij die het spel gespeeld hebben, weten natuurlijk waar ik naar verwijs. Maar je zelfs voor je dit punt in het verhaal bereikt, zal je worden ondergedompeld in een van de boeiendste Star Wars-verhalen, dat met gemak naast de originele filmtrilogie kan staan.

2021113018484800-B5D02A793ED06B4BA008125C7E302FC9.jpg


Degelijke port

Hoewel Knights of the Old Republic intussen al bijna twintig jaar oud is, heeft het spel de tand des tijds vrij goed doorstaan en het heeft dit vooral te danken aan het uitstekende verhaal. De spelervaring heeft vandaag de dag wel wat te lijden onder de leeftijd van het spel. Wat destijds fris en modern was, kan vandaag ouderwets overkomen en Knights of the Old Republic schotelt je een vrij old school ervaring voor waarbij je niet bij je handje wordt vastgehouden. Zo zijn er geen waypoints, moet je regelmatig datapads raadplegen om te weten hoe je voortuitgang kan boeken en is het autosave-systeem verre van optimaal. De vrijheid die je hier krijgt, kan intimiderend overkomen wanneer je voor het eerst aan de slag gaat met het spel. Maar er zijn ook elementen die vandaag minder geslaagd overkomen, zoals het feit dat je steeds het menu moet ingaan om de map te kunnen raadplegen of de gebrekkige ruimtegevechten waarbij je achter het kanon van de Ebon Hawk kruipt. Daarnaast heb ik in mijn jeugd het spel vooral ervaren op de computer en voelde de besturing op console wat vreemd aan voor mij, vooral door de manier waarop je tussen contextgebonden interacties moet keuzes maken met behulp van de schouderknoppen. Maar ik neem aan dat dit vooral een kwestie van gewenning is.

Wat de port zelf betreft, valt op te merken dat Aspyr redelijk goed werk heeft afgeleverd. Ze hadden al enige ervaring natuurlijk, want ze waren ook verantwoordelijk voor de mobile port van het spel en ze hebben al heel wat ports voor de Switch achter hun naam staan, waaronder andere Star Wars-spellen zoals Star Wars: Episode I - Racer en Star Wars: Jedi Knight - Jedi Academy. Voor de Switch kreeg Knights of the Old Republic de HD-behandeling en draait het aan 60 beelden per seconde. Combineer dit met de voor zijn tijd revolutionaire voice-acting, waarbij elke regel tekst werd ingesproken, en je krijgt een ervaring dat zeker niet twintig jaar oud aanvoelt. Maar toch is de port niet vlekkeloos en doken er enkele technische problemen op. Dit ging van audio die niet synchroon was met het beeld tot problemen met schaduwen en de belichting, waarbij personages tijdens cutscenes niet of slecht belicht waren, en andere grafische glitches. Het viel mij ook op dat de meeste van deze problemen opdoken na het verlaten van Taris, de eerste wereld in het spel. Deze kleine probleempjes zetten een lichte domper op de feestvreugde, maar gelukkig kwamen ze niet al te frequent voor.

Conclusie

Met de port van Star Wars: Knights of the Old Republic maakt een van de beste Star Wars-spellen zijn opwachting op de Nintendo Switch-console. Knights of the Old Republic staat garant voor een boeiend avontuur dat zich afspeelt lang geleden in een sterrenstelsel, hier ver vandaan. Dankzij de HD-port ziet dit avontuur er beter uit dan ooit tevoren, maar enkele technische mankementen en gedateerde mechanismen zijn wel merkbaar.

Pro

  • Sterk verhaal
  • Interessante personages
  • Boeiende spelwereld
  • Voice-acting
  • Knappe HD-port

Con

  • Hier en daar gedateerd
  • Enkele technische mankementen
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

11 november 2021

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC

Genre

  1. RPG

Ontwikkelaar

  1. Aspyr
  2. BioWare

Uitgever

  1. LucasArts
 
Blijft na al die jaren nog altijd het BESTE Star Wars spel dat ik ooit heb gespeeld. Ik had stilletjes wel gehoopt op een volledige remake maar een remaster is ook ok (en lekker handheld). Maybe one day...
 
Blijft na al die jaren nog altijd het BESTE Star Wars spel dat ik ooit heb gespeeld. Ik had stilletjes wel gehoopt op een volledige remake maar een remaster is ook ok (en lekker handheld). Maybe one day...
De remake is in aantocht (voor PS & PC)... maar voor zover ik weet is die enkel aangekondigd zonder veel verdere info. Zal dus wel ten aller vroegste 2023 worden, misschien 2024.
 
Redactie
De remake is in aantocht (voor PS & PC)... maar voor zover ik weet is die enkel aangekondigd zonder veel verdere info. Zal dus wel ten aller vroegste 2023 worden, misschien 2024.
Er is voorlopig inderdaad enkel een aankondigingstrailer:

De remake wordt ook verzorgd door Aspyr, die verantwoordelijk was voor deze port alsook de mobiele port.
 
Er is voorlopig inderdaad enkel een aankondigingstrailer

De remake wordt ook verzorgd door Aspyr, die verantwoordelijk was voor deze port alsook de mobiele port.

Het zou idd. gaan om een complete remake, dus kan wel even duren. Best nemen ze ook die ietswat verouderde gameplay onder handen. Voor mij alleszins één van de weinige upcoming titels waar ik enthousiast over ben.
 
Terug
Bovenaan