Bordspelreview: Fuji Koro

Kickstarter creëert opportuniteiten, maar naar mijn gevoel raakt het medium overspoeld. Het is een fulltime bezigheid om uit te zoeken welke projecten de moeite waard zijn. Af en toe raken daardoor erg leuke spellen opgeslorpt waardoor ze niet de verdiende aandacht krijgen. Fuji Koro heeft zijn bestaan ook te danken aan Kickstarter. Het is niet erg bekend, maar het visuele aspect trok me meteen aan en het is bovendien van Belgische makelij. Tijd om uit te zoeken wat dit spel te bieden heeft!

In Fuji Koro ga je als samoerai de strijd aan met draken in de gekende Japanse vulkaan. Fuji staat op de rand van een uitbarsting. De Shōgun stuurt daarom zijn beste Samoerai in de levensgevaarlijke vulkaan, om nog te redden wat er te redden valt, voor zijn dierbare relikwieën verdwijnen in de lava. Het resultaat is een spannende race waarin je zoveel mogelijk kostbare dingen probeert mee te graaien voordat je op het laatste nippertje ontsnapt uit de vulkaan. De draken die onvermijdelijk je pad kruisen, denken er echter anders over…

PXL_20210314_160058377.jpg


Variatie troef

Het spel is op vele manieren te spelen. Je kunt in je eentje op avontuur gaan, je kunt uitvechten wie de beste samoerai is in de competitieve variant, of je kunt het spel volledig coöperatief spelen. Er zijn zelfs een aantal scenario’s toegevoegd die de variatie en herspeelbaarheid nog een stuk opschroeven. De doos zit ook nog eens boordevol onderdelen. Fuji Koro kan dus in het begin wat overweldigend overkomen, maar eens je de basis onder de knie hebt, navigeer je je samoerai zonder problemen door de vulkaan. Elke Samoerai start in het hart van de vulkaan en mag tijdens zijn beurt 2 acties uitvoeren. Je zult grondstoffen (hout en metaal) moeten verzamelen om daarmee een uitrusting ineen te knutselen. Je gebruikt actiefiches om je acties te selecteren. Zo kun je bewegen, grondstoffen verzamelen of nieuwe vulkaantegels verkennen. Vechten is geen actie, maar moet je automatisch doen als je op een tegel met een draak terechtkomt.

Grondstoffen die je verzameld hebt, moet je tijdelijk kwijt kunnen in je rugzak. Je kunt ook verdwaalde monniken meenemen (ja, je kunt ze zelfs in je rugzak stoppen als je dat wilt), waardoor je samoerai bijvoorbeeld meer acties kan uitvoeren, grotere wapens kan maken of de capaciteit van je rugzak uitgebreid wordt. Als je geen actiefiches meer hebt, zal je samoerai moeten rusten. Je krijgt dan al je fiches terug en je mag verzamelde grondstoffen gebruiken om er wapens, sandalen of een helm mee te vervaardigen. Een draak te lijf gaan zonder een helm en een goed wapen, zal slecht aflopen. Je sandalen kun je gebruiken om over lava te lopen.

Creatief met blokjes

Een van de leukste dingen aan Fuji Koro is het maken van je uitrusting en vervolgens een draak aanvallen. Op het bord liggen kaartjes van sandalen, wapens en helmen, waar bepaalde patronen op afgebeeld staan. Als je met je grondstoffen zo een patroon kan nabootsen, mag je de bijhorende kaart nemen. Dit kan allerlei permanente voordelen opleveren. Je mag echter volledig je eigen ding maken ook, zolang het binnen bepaalde regels gebeurt. Het aantal blokjes in je uitrusting, alsook de kleur ervan, zijn van groot belang tijdens een gevecht. Bruine blokjes vertegenwoordigen hout en zijn het zwakste. De grijze blokjes stellen metaal voor en zijn natuurlijk sterker dan hout. Dit vertaalt zich naar dobbelstenen waarmee je gooit tijdens gevechten. Per blokje in je wapen, mag je een dobbelsteen van dezelfde kleur gebruiken. Houten dobbelstenen richten het minste schade aan. Als je moet verdedigen, moet je alle hits kunnen incasseren met je helm. Elk bruin blokje in je helm absorbeert één hit, een grijs blokje twee. Opgelet: je wapens kunnen ook beschadigd geraken.

Draken vallen aan met witte dobbelstenen. Zij kunnen tijdens hun aanval tanden verliezen, die de samoerai in zijn rugzak steekt. Ook deze kun je later als grondstof gebruiken en zijn nog sterker dan metaal. Je tegenstanders kunnen je helpen om de draak te verslaan als ze op een aangrenzende tegel staan op het moment van het gevecht. Dat zullen ze echter vooral doen om mee te profiteren van de vele punten die het verslaan van een draak oplevert. In de verste hoeken van de vulkaan staan ook drie tempels. Hier kun je magische wapens, helmen of sandalen krijgen. Ook hier moet je dan wel aan een bepaald patroon voldoen. Je krijgt dan de bijhorende kaart en 1 groen blokje. De groene dobbelsteen is veruit de beste in het spel. Deze magische kaarten leveren bovendien ook heel wat punten op. Spellen resulteren dus vaak in een race naar deze tempels.

PXL_20210314_160044295.jpg


Endgame

Het spel bereikt zijn eindfase zodra één speler dertig punten behaalt. Vanaf dan krijgt iedereen nog acht beurten en zullen elke ronde meer en meer veldjes bedekt worden met lava. Dit resulteert soms in een zenuwslopende eindsprint waarin je nog zo veel mogelijk punten probeert te scoren voordat je uit de vulkaan ontsnapt. Ik gebruikte bewust het woord ‘soms’, want hoewel de eindfase in theorie als een climax klinkt, gebeurde er sommige spellen amper iets. Dat komt onder meer omdat je bijvoorbeeld al een grote voorsprong hebt qua punten, waardoor je rustig uit de vulkaan kunt wandelen. Daarna kun je nog – zolang de achtste ronde nog niet is bereikt – bonuspunten scoren in plaats van de beurten die je normaal uitvoert. Zo kun je een overwinning nóg dominanter maken, want terwijl je tegenstander nog een wanhopige poging onderneemt om magische sandalen te bemachtigen, ben jij misschien al bonuspunten aan het scoren voor magische items die jij al had. De beleving van de endgame hangt dus sterk af van het eerdere verloop van het spel.

De Deluxe Edition is een ware streling voor het oog.


Basis versus Deluxe

Ikzelf ben in bezit van de Deluxe Edition. Als ik de vergelijking maak met de basisversie, zou de Deluxe Edition eigenlijk de enige versie mogen zijn die verkocht wordt. De verschillen zijn namelijk groot. In de basisversie heb je géén speelbord. Dit neemt in mijn ogen enorm veel weg van de beleving en het maakt de setup van het spel erg onhandig, aangezien je ten opzichte van de starttegel geen oriëntatiepunten hebt waar de tempels moeten komen. Je legt al deze dingen gewoon los op de tafel. De Deluxe Edition bevat ook veel meer mooie componenten zoals miniatures voor de samoerai en draken. Sommigen nemen misschien graag vrede met de kartonnen varianten in de basisversie, maar ik heb toch een groot zwak voor mini’s. De Deluxe Edition is op alle vlakken gewoonweg een van de mooiste spellen die ik ooit gespeeld heb. Werkelijk alles ziet er prachtig uit, met de gedetailleerde, imposante draken als kers op de taart.

PXL_20210314_160132471.jpg

Conclusie

Dit spel van onze landgenoot Jerome Demeyere verdient véél meer aandacht. Hij ontwikkelde een spel dat op grote schaal populair zou kunnen zijn. Volgens mij heeft de basisversie meer kwaad dan goed gedaan. Als ik kritiek lees op dit spel, heeft het vaak te maken met de productie van de basisversie. De grote doos voelt aan als een blok beton en zit tot de rand gevuld met onderdelen. Bij sommige spellen is dat rampzalig wat het opruimen betreft. Fuji Koro pakt echter uit met de perfecte doos-indeling. Elk onderdeel en elk doosje heeft zijn eigen plekje. Ook thematisch klopt het plaatje volledig. Je rent met je samoerai doorheen de vulkaan om allerlei dingen te verzamelen en hopelijk heelhuids te kunnen ontsnappen. De acties die je uitvoert en de dingen die je kunt doen, voelen thematisch relevant aan. Het spel biedt veel herspeelbaarheid dankzij verschillende varianten. Er is wat geluk gemoeid met het verkennen van gedekte vulkaantegels. Zo heb ik eens de pech gehad van steeds tegels te verkennen met draken erop, terwijl ik nog niet de uitrusting had om er tegen te kunnen vechten. Mijn tegenstander ontdekte toen steeds tegels met grondstoffen, en kon zo rustig een heel sterk wapen bouwen en magische kaarten verzamelen. Maar goed, ik speel dit soort spellen in de eerste plaats voor de ervaring, want je beleeft uiteindelijk elke keer een uniek avontuur. Een dikke aanrader voor wie houdt van avontuur en ontdekking.

Pro

  • Prachtig op alle vlakken
  • Veel variatie
  • Niet complex, wel uitdagend
  • Uitrusting vervaardigen is leuk
  • Erg ordelijke doos
  • Triple-layered player boards zijn geweldig

Con

  • Beetje geluk mee gemoeid
  • Deluxe Edition zou basisversie moeten zijn
  • Endgame is soms een anticlimax
8
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan