Bordspelreview: Everdell: Spirecrest

Everdell heeft sinds het ontstaan heel wat boardgamersharten veroverd. Het artwork op de doos en kaarten, de schattige houten pionnen in allerlei diervormen, de boom die centraal op de tafel staat… Het ziet er allemaal heel uitnodigend uit. De bedenker van het spel, James A. Wilson, bleek nog vol inspiratie te zitten om de wereld van Everdell nog groter, avontuurlijker en gevarieerder te maken. Spirecrest is een van de vele uitbreidingen die inmiddels verschenen zijn. Is het een toegevoegde waarde aan het basisspel of laat je deze beter links liggen?

De vallei van Everdell ligt ergens diep in een bos. Onder reusachtige bomen, tussen kabbelende beekjes en mossige holtes bloeit een gemeenschap van diertjes die hun territorium uitbreiden en verbeteren. Jij bent de leider van zo’n groep beestjes en strijdt tegen maximaal 3 andere spelers om de meest welvarende stad op te richten. Het spel speelt zich af over 4 seizoenen: je start in de winter en het spel eindigt als de herfst is afgelopen. Dan worden de punten geteld om de winnaar te bepalen. Spirecrest bouwt verder op het basisspel en biedt dus meer variatie. Het basisspel vond ik prima, maar schoot voor mij toch net tekort. Benieuwd of Spirecrest het naar een hoger niveau kan tillen.

spirecrest_1.jpg


Nieuwigheden

In Spirecrest krijgt elke speler er een konijntje bij. Het avontuurlijke beestje trekt erop uit en overwint weer en wind om extra punten te vergaren. In de doos vind je een extra speelbord dat je dankzij handige vormen in het bord van het basisspel kunt vastleggen. Zo wordt al snel duidelijk dat James A. Wilson waarschijnlijk al sinds het begin met het idee speelde om het bord op deze handige manier uit te breiden, want de andere uitbreidingen die uitgebracht zijn, worden op dezelfde manier geïntegreerd. Het geheel ziet er wederom prachtig uit. Op het nieuwe bord staat een wandelroute afgebeeld die de konijnen afleggen. Dit is net als het basisspel opgedeeld in verschillende seizoenen. Een van de nieuwigheden die Spirecrest biedt, zijn de wisselende weersomstandigheden. Aan de start van een nieuw seizoen draai je een kaart om waarop de effecten van het weer staan. Zo kan het zijn dat je minder oogst zult hebben of dat je extra moet betalen voor uitbreidingen aan je stad. Daartegenover staat gelukkig wel dat je konijn op andere manieren punten, voedsel en bouwmaterialen kan verzamelen. En met wat geluk vind je een van de zogenaamde ‘big critters’. Deze grote beesten zijn een van de blikvangers van deze uitbreiding. Ze nemen in principe de rol over van een van je standaard beestjes die grondstoffen voor je verzamelen, maar hebben elk ook een unieke eigenschap.

Geluksfactor

In het basisspel stoort de geluksfactor mij een beetje. Je bent erg afhankelijk van je startkaarten. En ook al liggen centraal op tafel 8 kaarten die voor iedereen toegankelijk zijn, toch kunnen je startkaarten allesbepalend zijn voor het verdere verloop van het spel. Je moet namelijk een goeie synergie zien op te bouwen tussen de verschillende kaarten die je speelt. De kaarten die je dan voor je op tafel legt, vertegenwoordigen je stad. Je hebt twee soorten kaarten: gebouwen en dieren. Elk dier is gelinkt aan een bepaald gebouw. Als het bijhorende gebouw al in je stad staat, mag je het dier ook in je stad leggen zonder de normale kostprijs te betalen. Op zich een leuk concept, maar het zorgde al voor twee uitersten: ik heb meegemaakt dat ik bij de start de perfecte combo’s kreeg, maar ik heb ook meegemaakt dat ik met de kaarten in mijn hand en de kaarten centraal op tafel amper iets kon aanvangen. Als je het spel wat vaker gespeeld hebt, vind je uiteindelijk wel een uitweg, maar ik heb beginnelingen al meermaals in de haren zien krabben uit frustratie. Als je de perfecte start hebt, is dat dus waarschijnlijk niet eens je eigen verdienste, maar zo’n boost heeft wel invloed op het verdere verloop van het spel. Ik was blij om vast te stellen dat Spirecrest dankzij de toegevoegde elementen de geluksfactor wat minder aanwezig kon maken. Natuurlijk ben je nog steeds afhankelijk van je kaarten, maar het avontuurlijke konijn kan in de loop van de seizoenen wel bepaalde keuzes maken die je voordelen opleveren.

spirecrest_2.jpg


Verslavend

Bij het originele spel had ik niet onmiddellijk de drang om het snel opnieuw te spelen. Ik zou het niet weigeren als iemand anders het voorstelde, maar al bij al was ik er vrij onverschillig over. Het is de verdienste van Spirecrest dat ik die drang nu wél voel. Elke keer als we het spel terug opruimden, was ik al aan het denken aan de volgende keer omdat ik benieuwd was wat het spel toen zou bieden. Spirecrest maakt het allemaal wat gevarieerder en avontuurlijker. Everdell was volgens mij sowieso al een van de mooiste spellen ooit gemaakt, en dankzij deze uitbreiding is het alleen maar mooier geworden.

Spirecrest is een schot in de roos


Mijn enige puntje van kritiek op Spirecrest is dat de ‘big critters’ wat aanvoelen als een gimmick. Sommige spellen hebben ze geen enkele rol gespeeld. Hier grijp ik even terug naar de geluksfactor: je bent namelijk afhankelijk van kaarten die je trekt of zo’n groot beest je zal komen helpen. Dit is erg jammer, want ze zien er geweldig uit. Je kunt een soort van zadel op deze dieren zetten, waarop je gewone pionnen dan kunnen plaatsnemen. Ze hebben unieke eigenschappen die je grote voordelen kunnen bieden.

spirecrest_3.jpg

Conclusie

Het was voor mij al snel duidelijk: Spirecrest is een schot in de roos. Het is niet mogelijk om alle uitbreidingen te combineren. Als je op zoek bent naar een manier om Everdell een beter spel te maken en je wil geld spenderen aan één uitbreiding, dan kan ik van harte Spirecrest aanraden. Het maakt alles wat grootser en biedt meer strategische mogelijkheden. Everdell zou ik echter niet aanraden voor wie weinig of geen ervaring heeft in bordspellen. Onder het schattige uiterlijk schuilt een vrij diepgaand spel, en als je met bepaalde concepten nog niet vertrouwd bent, kunnen de spelregels mogelijk wat verwarrend zijn.

Pro

  • Everdell is nóg mooier geworden
  • Must-have voor wie het basisspel al heeft
  • Meer variatie en diepgang

Con

  • Grote dieren spelen maar een kleine rol
8.5
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan