Regenwaterput - kleiner dan voorzien op plan

7500 liter is naar mijn mening veel te weinig, kennissen kwamen met 12500 liter amper toe...
Van horen zeggen hoor je veel. Wij zijn met 4 en wonen hier een jaar, hebben er maar 1 van 5000 liter en werken constant thuis. Nog nooit leeg geweest, het heeft natuurlijk wel een zeer nat jaar geweest.
Wij gebruiken het voor toiletten en buitenkraan. 12500 lijkt me best veel voor een normale gezinswoning. 7500 is bij normaal gebruik meer dan genoeg tenzij je een halve tuin wil besproeien.

Wij spelen ook al even met het idee om een regenput te steken, maar ik vind het zo moeilijk om hier degelijk advies over in te winnen. Je leest zoveel tegenstrijdige dingen: beter één put, beter twee putten, zoveel mogelijk steken, teveel is niet goed want put moet af en toe leeg zijn. Enfin, ik zie het bos door de bomen niet meer, en een partij contacteren die hier experts in zijn is ook niet vanzelfsprekend.

Wij zitten dan nog eens met een bijkomend probleem dat het om een renovatie gaat, waarbij één van de drie regenpijpen verdwijnt in het betonnen terras. Dus als we deze willen omleiden naar een regenput, moeten we heel het terras in feite uitbreken.

We hebben al loodgieter, putplaatser laten komen, maar er wordt vooral naar elkaar gewezen. Hebben nu als laatste een architect onder de arm genomen.

Wij hebben een kunststoffen geplaatst (moest achter het huis, geraken niet achter met een betonnen) en die was volgens mij ook een stuk minder hoog dan 1m80.

Wel duurder in aankoop.

Wij hebben een kunststoffen geplaatst (moest achter het huis, geraken niet achter met een betonnen) en die was volgens mij ook een stuk minder hoog dan 1m80.

Wel duurder in aankoop.
pak duurder als ik de eerste open via zoekopdracht, 1000 euro voor beton vs 3600 euro in pvc. Misschien iets goedkoper in grondwerk maar zal niet het verschil maken.

Aannemer wil toch even nog nameten of 2 putten gaan passen, er is een stuk van 6 x 8 meter waarin regenwaterput(ten) en infiltratieput moet komen.

Opgelet : voor vergunningen vanaf dec 2023 is het verplicht een wadi te plaatsen ipv infiltratieput.

Van horen zeggen hoor je veel. Wij zijn met 4 en wonen hier een jaar, hebben er maar 1 van 5000 liter en werken constant thuis. Nog nooit leeg geweest, het heeft natuurlijk wel een zeer nat jaar geweest.
Wij gebruiken het voor toiletten en buitenkraan. 12500 lijkt me best veel voor een normale gezinswoning. 7500 is bij normaal gebruik meer dan genoeg tenzij je een halve tuin wil besproeien.

Tuin maakt inderdaad een groot verschil: met 2 verbruikten wij voor toiletten, wasmachine en buitenkraan ongeveer 15.000 liter per jaar; met de tuin erbij kon dat gemakkelijk 30.000 - 40.000 worden door in droge periodes 2 keer per week water te geven, zonder te overdrijven.

Wat ook van belang is voor de grootte van je regenput: hoeveel dakoppervlak heb je dat die regenput voedt? Te grote put t.o.v. het dakoppervlak is dacht ik niet goed omdat je dan onvoldoende overloop hebt. Te kleine put is natuurlijk ook niet handig omdat je dan teveel regenwater hebt dat gewoon via overloop wegstroomt.

Same here, 2 volwassenen en 2 kinderen, wonen hier 7 jaar.
Put van 5000L met 2 wc's en buitenkraan op aangesloten, nog nooit leeg geweest.
Buitenkraan wordt wel enkel maar gebruikt voor auto's ed te wassen en bloemen water te geven.

Terug
Bovenaan