Red flags aankoop tweedehandswagens

Syter

Banned
Had dit reeds gepost in de "Kleine vraagjes" topic maar leek me zinvol om het te generaliseren in een aparte thread:

Wat zijn de "red flags" waar men op moet letten bij de aankoop van een tweedehandswagen?

In mijn geval had ik een mooie Toyota Auris gevonden maar er bleek roest aanwezig te zijn in de wielkasten. Ik weet eerlijkheidshalve niet hoe gevaarlijk dit precies is of kan zijn?

Ikzelf ben op zoek naar een budget autootje waar ik voornamelijk boodschappen mee zou doen en eens om de maand of 2 naar het buitenland (Frankrijk, Spanje) mee zou willen reizen. Moet dus comfortabel zijn voor lange ritten.
Budget is max 3000 EUR.

Ik opteer voor Japanse automerken gezien hun betrouwbaarheid maar een VW lijkt me ook wel betrouwbaar.

Liefst een benzine vanwege de LEZ-zone hier maar een diesel lijkt me meer aangeraden voor de lange ritten, I guess?

Anyway, andere "red flags"?
 
Onderhoud aan de wagen is enorm belangrijk,
als de verkoper facturen of een (volledig!) ingevuld onderhoudsboekje
kan voorleggen zit je altijd al een streep voor.

Doe ook altijd een testrit met de wagen en zorg ervoor dat je alle functies even test.
(elektrische ramen,radio,airco,centrale vergrendeling,...)

Luister ook of je geen 'rare' dingen onderweg hoort aan de wagen, kijk of het stuur recht
staat bij rechtuit rijden, let op trillingen in het stuur of in de wagen , ....

Wat betreft de roest: het is te zien in hoeverre de roest aanwezig is, dit kan
op termijn afkeur worden dus let daar zeker mee op.

Een japanner is geen slechte keuze qua betrouwbaarheid maar elk merk heeft z'n pro's en contra's,
ook Toyota!

Succes!Deze ziet er niet slecht uit
 
Onderhoud aan de wagen is enorm belangrijk,
als de verkoper facturen of een (volledig!) ingevuld onderhoudsboekje
kan voorleggen zit je altijd al een streep voor.

Doe ook altijd een testrit met de wagen en zorg ervoor dat je alle functies even test.
(elektrische ramen,radio,airco,centrale vergrendeling,...)

Luister ook of je geen 'rare' dingen onderweg hoort aan de wagen, kijk of het stuur recht
staat bij rechtuit rijden, let op trillingen in het stuur of in de wagen , ....

Wat betreft de roest: het is te zien in hoeverre de roest aanwezig is, dit kan
op termijn afkeur worden dus let daar zeker mee op.

Een japanner is geen slechte keuze qua betrouwbaarheid maar elk merk heeft z'n pro's en contra's,
ook Toyota!

Succes!Deze ziet er niet slecht uit

Goede tips, merci!
Is toch niet toevallig jouw advertentie? :)
Ziet er wel netjes uit!
 
Een japanner is geen slechte keuze qua betrouwbaarheid maar elk merk heeft z'n pro's en contra's,
ook Toyota!
Klopt, ook Toyota heeft bepaalde wagens die meer problemen hebben dan andere.
Ik zou altijd eens het model + bouwjaar en eventueel de motor eens googlen voor red flags.
ADAC heeft ook lijsten met welke modellen het meeste pech hebben.

 
Diesel moet je ook wat verder denken dan ''ik ga eens 5x per jaar tot in Frankrijk '', moet je al denken richting dagelijks een lang stuk autostrade of 20k+ km/jaar doen, anders ga je beter voor benzine ( goedkoper in tax + verzekering, langer toegelaten in LEZ, wel Euro norm 4 of hoger ) imo.

Kijk ook naar de leeftijd en km's van de wagen, zijn die beide al van een ''deftig getal'' ( aka redelijk hoog ) vraag dan wanneer de distributieriem is vervangen of de distributieketting is nagekeken ( tenzij ge bij een dealer koopt dan krijgt ge normaal een onderhoud voor die 2dehands verkoopt ) en vraag daar bv documenten van en niet met de natte vinger '' jazeker die is vervangen ''

Onderhoudsboekje elke keer netjes afgestempeld of ingevuld is een meerwaarde, toch al een indicatie dat het niet gedaan is door een louche huis en tuin garage of door Jos en Marc in hun eigen garage in de tuin.

Kijk eens onder de motorkap, een goed onderhouden wagen zal daar redelijk proper zijn, slecht onderhouden wagens zien er meestal uit alsof die 5 jaar op stal heeft gestaan met de motorkap open bij wijze van spreken.

En verder zoals aangehaald, doe een testrit en draai/duw aan elke knop of schakelaar, let op hoe die stuurt of recht door gaat en let op vreemde geluiden zoals gepiep of gekraak of geschuur.

Koop je van een dealer of handelaar krijg je wel een jaar garantie maar toch, een 2dehands wagen is vooral letten op de vermelde punten en dan een deeltje ''geluk'' scoren ook al is al het bovenstaande in orde.

Koop je particulier, print ook zo een ''verkoopsovereenkomst tussen particulieren'' formulier af van het internet, doet niet heel veel want je verklaart de wagen te kopen in de staat waarin die zich bevind maar zo heb je toch iets in handen dat de verkoper weldegelijk aan u de wagen heeft verkocht en dat jij hem bezit, heb je toch zijn adres en handtekening en de info van de wagen op papier staan.

Een Ford Fiesta Mk6 is ook redelijk onverwoestbaar, ken er verschillende die nog als een zonnetje rijden en al 200k km of meer hebben, met uw budget kom je soms ook nog aan het model van 2010-2011, zijn ook wel ok ( mijn broer heeft zo 1ntje van 2009 en buiten eens een olielek 2 jaar terug nooit last mee gehad )
 
En bovenal: als iemand niet betrouwbaar overkomt of louche vragen/eisen stelt: wegwandelen.
 
let bij recente kleine wagen op of er geen stickertje met streepjes code op de achterste ruiten hangt, dat zijn ex huur auto's
 
Jammer, "voor export".
Maar het model ziet er wel nice uit!
Wel het was eerder als voorbeeld dat ik deze advertentie eens toonde.
Volgens mijn garagist is zo'n wagen met een benzine motor makkelijk zonder veel miserie naar 300k km te krijgen.
Mocht je interesse hebben in dit model wel best uitkijken naar een 1.8 vvt-i ivm super 95. De 2.0 en 2.4 benzinemotoren van dit model moeten super 98 tanken.
Ik heb een 1.8vvt-i met automaat en ik verbruik toch zo'n 7-8L /100km, wat ik uiteindelijk wel vind meevallen gezien het formaat en de leeftijd.
Ook super comfy, mijn madam heeft een Seat Leon van 2015 en daar zit ik minder goed in.
 
Jammer, "voor export".
Maar het model ziet er wel nice uit!
Niets houdt u tegen om die wagen te kopen, en toch hier terug in te schrijven hé. De vraag is eerder of het een 'red flag' is of niet, is altijd wat dubbel als ze geen keuring voor verkoop willen doen.
 
En geen garantie. Meestal omdat er kosten aan zijn.
Op zich hoeft dat niet rampzalig te zijn, kan gaan van iets klein vb een kogel van de draagarm met speling
waardoor hij niet meer door de keuring geraakt.
Maar kan ook een zeer kostelijk geldput zijn. Dus als je ooit gaat kijken, altijd iemand meenemen met kennis van het technisch gedeelte.
 
Niets houdt u tegen om die wagen te kopen, en toch hier terug in te schrijven hé. De vraag is eerder of het een 'red flag' is of niet, is altijd wat dubbel als ze geen keuring voor verkoop willen doen.

Ik eis altijd een keuring voor verkoop. Bij "voor export" tweedehandswagens is bijna altijd iets mis. Sommige verkopers zijn er transparant in maar anderen verbergen het met een "ja, de koppeling is wat versleten maar dat kost niet veel om te vervangen..." lmao.
 
Magneet meenemen, en "de gekende plekken" (onderaan, wielkasten, hoeken van de deuren,...) eens aftasten. Er zijn er (helaas) nog veel die roest oplossen met plamuur en dan een lakbeurt. Auto kan er strak uitzien, maar de structuur van een rijpe Emmental hebben.
 
Een laatste tip: mijd allochtone verkopers, zeker ootsblokkers. Dat heeft niets met racisme te zien, wel met dat die experts zijn in auto’s te importeren uit landen waar ze een pertotale terug recht trekken en mogen verkopen alsof er niks mee gebeurd is. Tellertje 200.000km terugdraaien ook geen probleem. Vaak worden die dan via Duitsland voorzien van “europese documenten”.

als ge wat van auto’s weet dan ziet ge daar soms de parel in de beerput staan, maar als leek hebben die u zonder moeite bij uw pietje
 
Doe ik ook altijd, ook niet uit racisme maar communicatie loopt vaak heel stroef en als ik een auto ga kopen heb ik toch meer dan 3 vragen en kwil toch wel dat dit op een deftige en duidelijke manier gebeurd.

Als ze zelfs al het merk fout typen in hun zoekertje of ze typen een omschrijving van 6 zinnen en er staan daar 8 fouten in dan probeer ik ook niet.
 
Voornamelijk kijken naar de "nieuwe delen", daar zijn reparaties gebeurd. Waarom is daar een nieuw stuur opgezet? Airbag misschien afgegaan in een crash? Een "oud deel" van de wagen met lichte sporen van gebruiksschade (zoals lichte steenslag op een motorkap) zegt al soms zo veel over wat er potentiël niet mee mis gebeurd is.

En eens opzoeken waar de meeste fouten voorvallen van dat merk en zeer aandachtig letten. Er zijn gespecialiseerde websites van elk merk en model waar men frequente problemen oplijst.

Koop uw eigen ne auto waar parelmoer effect in de verf zit. Da's een vreselijk ambetante kleur om te repareren voor prutsers, maar als ge zelf een accidentje hebt wel kostelijk.
 
Om dit topic eens te bumpen, ik heb bij een bedrijf een Clio 1.4 16v uit 2002 zien staan, kmstand is wel 140k ( wat wil je met die leeftijd en mijn budget )
Wat me wel interesse doet hebben zijn de duidelijke foto's zonder uiterlijke schade of vernield interieur en het feit dat het een bedrijf is als verkoper dus krijgt een onderhoud bij verkoop en is door hun nagekeken + 1 jaar garantie + onderhoud mogelijk bij hun, en met 98pk is het toch al geen schildpad van 44kw.

Vraag is of er iemand is die eventueel iets weet of er iets ''enorm'' scheelt met Clio's uit deze periode ?
Dan bedoel ik als in ''motor is gekend voor probleem x/y'', dacht dat ik ergens had gelezen dat het op zich betrouwbare blokken waren maar eerlijkheidshalve ken ik meer af van Ford motoren uit die tijd en van de Corsa 1.2/1.4 motoren uit die tijd en bitter weinig van de Clio want die stond niet echt op mijn lijst tot ik deze zag.

Ken niet echt de ''naam'' van deze Clio maar ik geloof dat het een Clio 2 Phase 2 is.
 
Zelf geen ervaring maar bij een snelle zoektocht zijn er gekende startproblemen en verstuivers die op leeftijd al eens stuk willen gaan.
 
Terug
Bovenaan