Problemen met aannemer

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Ja hoor hier zijn we weer! Met een het-stond-in-de-sterren-geschreven ervaring en probleem met een aannemer.

Het is deze keer - eigenlijk opnieuw - de vloerder.

Maanden geleden (ondertussen al een jaar of meer) afgesproken dat hij het terras ging leggen. Wij betalen al de materialen die omwille van de BTW op zijn naam gekocht worden. Bedrag +- 3000 EUR IIRC. Het terras zou er in april 2021 komen. Niet dus. Uitstel naar de zomer. Niet dus. Uitstel naar september. Niet dus. Ingepland voor midden oktober.

Het is nu, jawel, midden oktober. Geen terras/vloerder te zien. Hij wil nu niet komen omdat de chape van het terras fout ligt. Dat is een feit, het ligt fout. De chapper (ook een kwiet) heeft de chape inderdaad recht gegoten met een afhelling aan de graskant. Dit moest altijd afhellen vanaf de deur. Maar dat is niet onoverkomelijk (dixit logica, dixit architect).

De vloerder moet dus gewoon een beetje helling geven aan de deur, dan vlek leggen tot aan de eindmuur, en dan het laatste stuk hellend tot aan het gras. Tot daar de details van het terras.

Dan zijn er nog de historische fouten:

A) douchetegels niet goed ingevoegd (belangrijk voor waterschade)
B) venster badkamer heel bevuild met soort van plak/cement
C) tegel fout gelegd in toilet (al laten herstellen door hem, even erg, maar zien 't door de vingers)
D) cementslurrie over heel de kelder + gedrupt op onze gasketel (nagekeken door chauffagist, geen schade, maar ziet er natuurlijk niet uit - gingen hier geen punt van maken)

Nu de vraag is wat ik moet eisen bij het aangetekend schrijven en mogelijke rechtszaak die er aan zit te komen. Ik denk dat ik de volgende opties heb:

1) Eisen dat hij de werken uitvoert binnen de week/2 weken zoals afgesproken en dan hopen dat 'm komt, wij betalen de rest, en we zijn er van af. Daarbij de schade aan het raam (hebben al offerte voor nieuw raam) laten aftrekken van factuur, en de douchetegels zou 'm verder invoegen.

2) Eisen dat hij de materialen (tegels, lijm, voegsel) levert, schade vergoedt en het afbolt.

3) Eisen dat hij de materialen levert, schade herstelt, en het afbolt.

4) Eisen dat hij ons terugbetaalt, de tegels houdt 'm (staan op zijn naam), en we zoeken iemand anders.

5) Combinatie van vergoeding, uitvoering, ...

Natuurlijk vragen we ons af wat het beste is. Eigenlijk zouden we liefst van al gewoon ons geld terugzien zodat we zelf iemand kunnen zoeken of het zelf kunnen doen met behulp van vrienden. De vraag is ook als we iemand professioneel aanstellen voor alle schade enzo, we deze miserie kunnen verhalen op de originele vloerder? We spreken hier waarschijnlijk over toch een bedrag gelet op de materiaalprijzen tegenwoordig + dan nog eens al het tijdverlies en geregel.

Op bouwinfo was er iemand met dezelfde vraag. Misschien heb je er iets aan:

Of eventueel een eigen topic aanmaken?

I.v.m vorstschade zal hij daar niet aan willen beginnen aan die terrastegels. Ook mogelijk groter formaat tegels?
Dan is het ook niet zo simpel om "eventjes" er een helling in te leggen.

Lijkt me toch dat hij eerder wel wat vakman/beroepseer heeft anders had hij had terras er gewoon in geknald ongeacht de gevolgen.

Wat betreft de historische fouten, altijd onmiddelijk reageren, als deze werken 6 maand geleden betaald zijn sta je nu niet sterk meer qua klachten. "vijgen na pasen"

Aangetekende brief schrijven/telefoongesprek waarin je duidelijk stelt dat hij de tegels moet komen leveren +inwassen van de douche.

Puntje a laten oplossen door hem en de tegels laten leveren en iemand anders zoeken.

Die chape kan wel een issue zijn. Snap niet 100% wat je bedoelt maar dat is altijd miserie als iemand anders dan de vloerder dat doet.

Puntje a laten oplossen door hem en de tegels laten leveren en iemand anders zoeken.

Die chape kan wel een issue zijn. Snap niet 100% wat je bedoelt maar dat is altijd miserie als iemand anders dan de vloerder dat doet.
Denk dat ie wil zeggen dat de chape overal gelijk ligt en dan de laatste decimeters afhelt ipv over het hele oppervlak afhellend.

Kregen net bericht dat hij:

- De materialen wil leveren
- De schade wil oplossen
- De werken niet wil uitvoeren

Wat denken jullie? Aanvaarden en 't zelf doen/iemand zoeken?

ik vraag mij eigenlijk wel af of dat legaal is, dat van die BTW.
hij laat u de goederen betalen op zijn naam, da's om die BTW terug te trekken. en dan gaat hij ze zelf niet gebruiken?

vreemd.

Kregen net bericht dat hij:

- De materialen wil leveren
- De schade wil oplossen
- De werken niet wil uitvoeren

Wat denken jullie? Aanvaarden en 't zelf doen/iemand zoeken?

Andere vraag die je daarbij moet stellen: wat is het alternatief?

ik vraag mij eigenlijk wel af of dat legaal is, dat van die BTW.
hij laat u de goederen betalen op zijn naam, da's om die BTW terug te trekken. en dan gaat hij ze zelf niet gebruiken?

vreemd.

Als aannemer werken uitvoert = 6% BTW. Als je zelf werken uitvoert = 21% BTW.

Vandaar dat ze dus op naam van de aannemer werden gekocht.

Terug
Bovenaan