Vorig jaar kreeg het derde deel in de Dragon Quest-serie een waardige remake in de geliefde HD-2D-stijl die we kennen van bijvoorbeeld Octopath Traveler en Triangle Strategy, dat onlangs nog een release kreeg op PlayStation en Xbox. Deze stijl leende zich immers perfect om deze klassieker te ontdekken of te herbeleven. Het team zat in de tussentijd natuurlijk niet stil, want zij werkten naarstig verder aan een gelijkaardige remake van de eerste twee delen. Deze twee titels verschijnen eind volgende maand als double feature met Dragon Quest I & II HD-2D Remake.
De reden waarom deel drie eerder verscheen, is eigenlijk heel simpel. Chronologisch gezien speelde dit deel zich af voor de gebeurtenissen uit de eerste twee Dragon Quest-spellen. Met de release van Dragon Quest I & II HD-2D Remake krijgen we dus niet enkel het vervolg van deze saga, maar zij die de spellen liever spelen zoals ze destijds verschenen, kunnen nu ook vanaf Dragon Quest I in het avontuur duiken. Op gamescom mocht ik alvast even aan de slag gaan met beide titels in deze verzameling.
Verder werden ook de verhalen en de side content van beide spellen verrijkt. De twee eerste Dragon Quest-spellen waren immers nogal licht als het aankwam op het verhaal, zeker in vergelijking met de latere delen in de reeks. Wat meteen ook de reden was waarom deze twee spellen gebundeld werden in plaats van als afzonderlijke remakes worden uitgebracht. Samen met de nieuw toegevoegde content, krijg je wel een ervaring die gelijkwaardig zou zijn aan die van Dragon Quest III HD-2D, dat eigenlijk ook al kon rekenen op extra content in vergelijking met de originele release. Al deze nieuwe content verdiepen niet enkel de verhalen en de wereld, maar geeft spelers ook de kans om meer tijd te besteden in deze fantastische wereld.
Omdat we slechts twintig minuten per spel hadden, was het vervolgens al snel tijd om in Dragon Quest II te duiken. Tijdens deze demo beschikte ik al over een schip en meerde ik aan land aan om in een dungeon, The Lighthouse, op zoek te gaan naar de Star Sigil. The Lighthouse is een dungeon die bestaat uit meerdere verdiepingen die een doolhofachtige structuur hebben. De nieuwe quest markers maakten deze dungeon goed navigeerbaar, want van wat ik kan lezen, was dit vroeger een plaats waar mensen heel wat tijd verloren, op zoek naar de juiste uitgangen. Verder mochten we ook al kennismaken met een nieuw speelbaar personage, de Princess of Cannock. In het origineel was zij een nevenpersonage dat de helden toejuichte vanuit haar kasteel, maar hier trekt ze dus mee op avontuur en leek ze een meer magische rol te vervullen.
De reden waarom deel drie eerder verscheen, is eigenlijk heel simpel. Chronologisch gezien speelde dit deel zich af voor de gebeurtenissen uit de eerste twee Dragon Quest-spellen. Met de release van Dragon Quest I & II HD-2D Remake krijgen we dus niet enkel het vervolg van deze saga, maar zij die de spellen liever spelen zoals ze destijds verschenen, kunnen nu ook vanaf Dragon Quest I in het avontuur duiken. Op gamescom mocht ik alvast even aan de slag gaan met beide titels in deze verzameling.
Welgekomen veranderingen
Artdink en Team Asano, die ook verantwoordelijk zijn voor deze remakes, bouwen dus verder op de basis die werd gelegd met Dragon Quest III HD-2D Remake. Hierdoor voelde deze eerste kennismaking alvast heel vertrouwd aan. De games bevatten dezelfde prachtige graphics waarbij sfeervolle 3D-omgevingen worden gecombineerd met personages in pixelart. De geliefde Dragon Quest-deuntjes zijn uiteraard ook hier van de partij en de remakes bevatten ook ingesproken dialogen. Uiteraard komt deze bundel niet enkel met audiovisuele upgrades voor de twee spellen, er werden opnieuw tal van Quality of Life-verbeteringen toegevoegd om de ervaring wat te moderniseren. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om gevechten te versnellen, opties om de moeilijkheidsgraad aan te passen, de toevoeging van 'quest markers', balancing en andere tweaks die de ervaring net iets fijner moet maken de speler.Uiteraard komt deze bundel niet enkel met audiovisuele upgrades voor de twee spellen, er werden opnieuw tal van Quality of Life-verbeteringen toegevoegd.
Verder werden ook de verhalen en de side content van beide spellen verrijkt. De twee eerste Dragon Quest-spellen waren immers nogal licht als het aankwam op het verhaal, zeker in vergelijking met de latere delen in de reeks. Wat meteen ook de reden was waarom deze twee spellen gebundeld werden in plaats van als afzonderlijke remakes worden uitgebracht. Samen met de nieuw toegevoegde content, krijg je wel een ervaring die gelijkwaardig zou zijn aan die van Dragon Quest III HD-2D, dat eigenlijk ook al kon rekenen op extra content in vergelijking met de originele release. Al deze nieuwe content verdiepen niet enkel de verhalen en de wereld, maar geeft spelers ook de kans om meer tijd te besteden in deze fantastische wereld.
Klassieke avonturen
Tijdens mijn hands-on sessie kon ik alvast even op verkenning gaan in deze nieuwe versie van de wereld van de Erdrick-saga. Het was een korte duik in beide spellen, maar omdat de ervaring zo dicht aanleunt bij die van de remake van Dragon Quest III, had ik eigenlijk niet veel nodig om een idee te hebben van wat me te wachten staat. Fans zullen zich met andere woorden meteen thuis voelen. Al is er zeker voor het eerste deel een duidelijk merkbaar verschil. In dit spel trekt onze held er namelijk in zijn eentje op uit en heb je dus geen teamleden die je ondersteunen tijdens de gevechten. In deze sessie moest ik op zoek gaan naar de Thief's Key. Deze zoektocht liet me al een klein deeltje van de wereld verkennen en eindigde ten slotte in een grot waar een oude bekende op je wacht, zijnde niemand minder dan Robbin' 'ood. Deze ontmoeting ontaarde uiteraard in een baasgevecht dat opnieuw best pittig bleek te zijn.Omdat we slechts twintig minuten per spel hadden, was het vervolgens al snel tijd om in Dragon Quest II te duiken. Tijdens deze demo beschikte ik al over een schip en meerde ik aan land aan om in een dungeon, The Lighthouse, op zoek te gaan naar de Star Sigil. The Lighthouse is een dungeon die bestaat uit meerdere verdiepingen die een doolhofachtige structuur hebben. De nieuwe quest markers maakten deze dungeon goed navigeerbaar, want van wat ik kan lezen, was dit vroeger een plaats waar mensen heel wat tijd verloren, op zoek naar de juiste uitgangen. Verder mochten we ook al kennismaken met een nieuw speelbaar personage, de Princess of Cannock. In het origineel was zij een nevenpersonage dat de helden toejuichte vanuit haar kasteel, maar hier trekt ze dus mee op avontuur en leek ze een meer magische rol te vervullen.
Conclusie
Met Dragon Quest I & II HD-2D krijgen ook de twee andere delen in de Erdrick-trilogie een HD-2D make-over en dankzij de vele toevoegingen en verbeteringen beloven deze twee klassiekers zowel nostalgisch als modern aan te voelen. Gezien Dragon Quest III HD-2D als basis diende om ook deze remakes vorm te geven, zal je je meteen thuis voelen als je eerder ook genoot van deze remake. In ben alvast benieuwd welke verrassingen deze twee remakes nog in petto hebben.
Over
Beschikbaar vanaf
30 oktober 2025
Gespeeld op
- PlayStation 5
Beschikbaar op
- Nintendo Switch
- Nintendo Switch 2
- PC
- PlayStation 5
- Xbox Series X|S
Genre