Als alles goed gaat, worden we in de loop van dit jaar nog getrakteerd op een nieuw deel in de geliefde Anno-reeks. Deze serie gaat al bijna dertig jaar lang mee en Anno 1800, de vorige release, was het snelste en best verkopende deel in die reeks. Dit succes leidde tot een allereerste consolerelease van de reeks en zowaar zelfs tot een bordspel dat werd ontworpen door de gelauwerde designer Martin Wallace. Met Anno 1800 zette de ontwikkelaar zowaar ook de stap om opnieuw terug te gaan in de tijd na twee futuristische delen en met het aankomende Anno 117: Pax Romana zullen we zowaar nog dieper de geschiedenis induiken.
Zoals de titel doet vermoeden, zal je in Anno 117: Pax Romana je eigen nederzetting kunnen bouwen in het Romeinse Rijk, dat zich in 117 na de heerschappij van Trajanus op zijn hoogtepunt bevond. Het expansieve karakter van het Romeinse Rijk en het concept van de gouverneurs die hun eigen nederzetting besturen terwijl ze antwoorden aan Rome leent zich immers perfect voor de city-building en management-gameplay van de Anno-reeks. Hoewel we nog eventjes geduld moeten uitoefenen om met het eindproduct aan de slag te gaan, kreeg ik onlangs wel al de kans om eens te proeven van wat de makers aan het ontwikkelen zijn tijdens een uitgebreide hands-on preview.
Voor ik het wist, kwam ik in contact met enkele andere lokale heersers. Hier komt het diplomatieke luik van het spel in beeld, want je kan ervoor kiezen om hen te vriend te houden, of net niet natuurlijk. Het militaire aspect kwam in deze sessie nog niet aan bod, en het voornaamste contact was handel en het geven en nemen van leningen aan elkaar. Mijn economie moest en zou natuurlijk bloeien, al doken mijn financiën door enkele slechte beslissingen op een geven moment serieus het rood in, wat mij toch enigszins hinderde. Volgende keer slimmer aanpakken dus! Want wanneer de keizer kwam aankloppen voor een donatie, had ik geen geld en bij hem wil je liever toch niet op een slecht blaadje staan. Tenzij je bepaalde ambities hebt natuurlijk ...
De gameplay van Anno 117 draait nog steeds om twee centrale concepten, met name productieketens en het tevreden houden van je burgers. De productieketens impliceren dat als je bijvoorbeeld brood wil hebben, je niet zomaar een bakkerij kan neerplanten en voila, je kan brood maken. Je hebt immers tarwevelden nodig om tarwe te kunnen oogsten, wat je vervolgens moet vermalen tot bloem met behulp van een watermolen. Om brood te kunnen bakken in je bakkerij heb je vervolgens ook nog eens een houtskoolmeiler nodig, anders werkt je oven immers niet. Al deze gebouwen brengen brandgevaar met zich mee en hebben invloed op de aantrekkelijkheid van de wijk, elementen waarmee je moet rekening houden als je de gebouwen neerplant. Je haalt dus maar best je innerlijke stadsarchitect naar boven. Het succesvol uitbouwen van deze productieketens terwijl je jouw economie doet floreren zorgt alvast voor een grote mate van voldoening.
De user interface is bij dit soort spellen erg belangrijk en de ontwikkelaars proberen er duidelijk voor te zorgen dat deze gebruiksvriendelijk is. Eén element waar ik mij tijdens deze preview echter aan ergerde, was de minimap. Deze was niet handig te navigeren en minder duidelijk dan die van Anno 1800. Verder leek er nog steeds geen mogelijkheid te zijn om in of uit te zoomen, was er geen filter en alles werd miniem weergegeven. Hierdoor was het bijvoorbeeld een frustrerend giswerk om de vuurtorens van de andere leiders te lokaliseren, nodig om handelsverzoeken te vervullen bijvoorbeeld. Verder hoop ik dat dat er een goede tutorial zal aanwezig zijn in het spel, want ik kan me voorstellen dat iemand zonder ervaring al snel verloren liep in deze preview. Deze twee elementen waren mijn mijn grootste bezorgdheden bij deze preview, verder vloog de tijd voorbij dankzij de verslavende gameplay. Als de boeiende setting van het Romeinse Rijk ook voor een interessante verhaalmodus zorgt, dan lijkt Anno 117: Pax Romana opnieuw een spel te worden waar liefhebbers van strategie en management met veel plezier hun tanden in zullen kunnen zetten.
Zoals de titel doet vermoeden, zal je in Anno 117: Pax Romana je eigen nederzetting kunnen bouwen in het Romeinse Rijk, dat zich in 117 na de heerschappij van Trajanus op zijn hoogtepunt bevond. Het expansieve karakter van het Romeinse Rijk en het concept van de gouverneurs die hun eigen nederzetting besturen terwijl ze antwoorden aan Rome leent zich immers perfect voor de city-building en management-gameplay van de Anno-reeks. Hoewel we nog eventjes geduld moeten uitoefenen om met het eindproduct aan de slag te gaan, kreeg ik onlangs wel al de kans om eens te proeven van wat de makers aan het ontwikkelen zijn tijdens een uitgebreide hands-on preview.
Ave FreakyJPnymus
Mijn poging om het keizerrijk verder uit te bouwen ging van start in de Sandbox-modus, waar ik als kersverse gouverneur van de provincie Illiadunum ervoor moest zorgen dat dit een welvarend deel van het Romeinse Rijk werd. Beginnend met niet meer dan een Trading Post kon ik in een drietal uurtjes alvast een fijne nederzetting opbouwen. De manier waarop je dit doet blijft trouw aan de formule die je kent van de reeks, alleen is alles overgoten met een Romeins sausje. Beginnen doe je deze keer met het neerplanten van huizen voor je Liberti, die zich zullen bezighouden met de basiszaken zoals de productie van hout of het bewerken van je akkers. Stel je hen tevreden door het bouwen van een taverne of een marktplaats, en door hen van voldoende eten te voorzien, dan kan je huizen upgraden zodat er Plebejers naar je nederzetting komen. Zij hebben op hun beurt hun eigen productie en upgrade-noden, je kent het wel.Voor ik het wist, kwam ik in contact met enkele andere lokale heersers. Hier komt het diplomatieke luik van het spel in beeld, want je kan ervoor kiezen om hen te vriend te houden, of net niet natuurlijk. Het militaire aspect kwam in deze sessie nog niet aan bod, en het voornaamste contact was handel en het geven en nemen van leningen aan elkaar. Mijn economie moest en zou natuurlijk bloeien, al doken mijn financiën door enkele slechte beslissingen op een geven moment serieus het rood in, wat mij toch enigszins hinderde. Volgende keer slimmer aanpakken dus! Want wanneer de keizer kwam aankloppen voor een donatie, had ik geen geld en bij hem wil je liever toch niet op een slecht blaadje staan. Tenzij je bepaalde ambities hebt natuurlijk ...
Beginnend met niet meer dan een Trading Post kon ik in een drietal uurtjes alvast een fijne nederzetting opbouwen.
De gameplay van Anno 117 draait nog steeds om twee centrale concepten, met name productieketens en het tevreden houden van je burgers. De productieketens impliceren dat als je bijvoorbeeld brood wil hebben, je niet zomaar een bakkerij kan neerplanten en voila, je kan brood maken. Je hebt immers tarwevelden nodig om tarwe te kunnen oogsten, wat je vervolgens moet vermalen tot bloem met behulp van een watermolen. Om brood te kunnen bakken in je bakkerij heb je vervolgens ook nog eens een houtskoolmeiler nodig, anders werkt je oven immers niet. Al deze gebouwen brengen brandgevaar met zich mee en hebben invloed op de aantrekkelijkheid van de wijk, elementen waarmee je moet rekening houden als je de gebouwen neerplant. Je haalt dus maar best je innerlijke stadsarchitect naar boven. Het succesvol uitbouwen van deze productieketens terwijl je jouw economie doet floreren zorgt alvast voor een grote mate van voldoening.
Rome in al zijn glorie?
Hoewel de preview beperkt was tot drie uurtjes in de Sandbox-modus en de graphics niet volledig tot hun recht kwamen omdat de sessie via streaming verliep, smaakte deze eerste kennismaking alvast naar meer. De gameplay voelde eigenlijk heel vertrouwd aan en het is nog een beetje zoeken naar welke nieuwe elementen dit deel zal introduceren. Enkele vernieuwingen zijn bijvoorbeeld het feit dat je schepen modulair zijn en je ze dus kan aanpassen en een herwerkt systeem voor de behoeften van je inwoners. Bij dit laatste krijg je nu keuze binnen de behoeftes en zijn ze niet allemaal verplicht, wat je meer vrijheid geeft. Kies je er bijvoorbeeld voor om je Liberti te voeden met Porridge of ga je voor visvangst met Sardines. Deze keuze heeft bovendien invloed op je ontwikkelingen, want de verschillende noden hebben andere eigenschappen. Het opvolgen van deze noden was eigenlijk heel eenvoudig, net zoals het bereik van gebouwen en de positieve of negatieve invloed die ze hebben in je stad dat ook goed gevisualiseerd wordt.De user interface is bij dit soort spellen erg belangrijk en de ontwikkelaars proberen er duidelijk voor te zorgen dat deze gebruiksvriendelijk is. Eén element waar ik mij tijdens deze preview echter aan ergerde, was de minimap. Deze was niet handig te navigeren en minder duidelijk dan die van Anno 1800. Verder leek er nog steeds geen mogelijkheid te zijn om in of uit te zoomen, was er geen filter en alles werd miniem weergegeven. Hierdoor was het bijvoorbeeld een frustrerend giswerk om de vuurtorens van de andere leiders te lokaliseren, nodig om handelsverzoeken te vervullen bijvoorbeeld. Verder hoop ik dat dat er een goede tutorial zal aanwezig zijn in het spel, want ik kan me voorstellen dat iemand zonder ervaring al snel verloren liep in deze preview. Deze twee elementen waren mijn mijn grootste bezorgdheden bij deze preview, verder vloog de tijd voorbij dankzij de verslavende gameplay. Als de boeiende setting van het Romeinse Rijk ook voor een interessante verhaalmodus zorgt, dan lijkt Anno 117: Pax Romana opnieuw een spel te worden waar liefhebbers van strategie en management met veel plezier hun tanden in zullen kunnen zetten.
Conclusie
Met dit nieuwe deel neemt de Anno-reeks ons mee naar het klassieke Rome en krijgen we de kans om als gouverneur onze eigen provincie kunnen ontwikkelen. Mijn eerste kennismaking met het spel voelde alvast fijn aan dankzij de verfijnde user interface en gestroomlijnde ervaring. Heel veel vernieuwing kon ik nog niet spotten, maar de Anno-gameplay met een Romeins sausje erover stond voor mij alvast garant voor heel wat managementplezier. De build die ik mocht spelen voelde ook al vrij afgewerkt aan, dus als de makers de resterende plooien kunnen gladstrijken, belooft Anno 117 een waardige opvolger te worden voor het succesvolle Anno 1800.
Over
Beschikbaar vanaf
TBA
Gespeeld op
- PC
Beschikbaar op
- PC
- PlayStation 5
- Xbox Series X|S
Genre
- Strategy
Ontwikkelaar