Peugeot 308 uit 2009 - Begint direct enorm te blazen

Arkaine

Well-known member
Wanneer ik de motor aan zet van mijn Peugeot 308 uit 2009 begint de motor (radiator?) meteen enorm te blazen.
Dit gaat gepaard met de melding op het dashboard 'storing emissiesysteem'.

Dit is van de ene op de andere dag opgekomen.
Enkele maanden geleden is de thermostaat vervangen. De auto geeft alvast geen te hoge motortemperatuur aan.

Het oranje lampje van het motorblok brandt.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn of kan het gewoon duizend en één dingen zijn?

Morgen zou ik er nog 40 km mee moeten rijden, en dan maandag bellen naar de garage...
 
Wanneer ik de motor aan zet van mijn Peugeot 308 uit 2009 begint de motor (radiator?) meteen enorm te blazen.
Dit gaat gepaard met de melding op het dashboard 'storing emissiesysteem'.

Dit is van de ene op de andere dag opgekomen.
Enkele maanden geleden is de thermostaat vervangen. De auto geeft alvast geen te hoge motortemperatuur aan.

Het oranje lampje van het motorblok brandt.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn of kan het gewoon duizend en één dingen zijn?

Morgen zou ik er nog 40 km mee moeten rijden, en dan maandag bellen naar de garage...
Dat is gewoon uw koelschroef die direct maximaal aangestuurd wordt. Daar kan je niks uit afleiden. Met een diagnosetoestel de foutcode's uitlezen en aan de hand daarvan de nodige diagnoses doen. Werk voor uw garage dus.
 
Wanneer ik de motor aan zet van mijn Peugeot 308 uit 2009 begint de motor (radiator?) meteen enorm te blazen.
Dit gaat gepaard met de melding op het dashboard 'storing emissiesysteem'.

Dit is van de ene op de andere dag opgekomen.
Enkele maanden geleden is de thermostaat vervangen. De auto geeft alvast geen te hoge motortemperatuur aan.

Het oranje lampje van het motorblok brandt.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn of kan het gewoon duizend en één dingen zijn?

Morgen zou ik er nog 40 km mee moeten rijden, en dan maandag bellen naar de garage...
Net hetzelfde probleem gehad met mijn vorige auto (ook PSA, uit 2008).

Een paar dagen later begon de motor ook continu te schokken waarbij ik bijna geen vermogen meer had om op te trekken.
Na uitzetten van de motor bleef de koelventilator ook een hele tijd doorblazen, gevolg: volgende ochtend lege accu.

Omdat m'n nieuwe auto al een tijdje besteld was heb ik hem niet meer laten herstellen, dus geen idee wat het probleem was.
 
Benzine of diesel? Oranje lampje kan geen kwaad, kan je gerust mee rijden.
Bij diesel komt dit door te veel afgebroken regeneraties van de roetfilter. Bij benzine is het meestal een storing op de ontsteking of mengselregeling.
Rood lampje of een melding zoals storing oliedruk is wel onmiddelijk stoppen.
Als uw ventilator blijft draaien wanneer uw contact uit staat kan je de plus van uw accu eens 10 sec ontkoppelen. Dan stopt die wel.
Dat gaat zonder gereedschap, gewoon omhoogkantelen en onderste stuk borne opheffen.
 
Terug
Bovenaan