Elektronica PCB producent

fejity

New member
Ik zou enkele zeer simpele PCB's willen laten produceren. Het gaat om een kleine hoeveelheid namelijk 10-15st.

Ik heb enkel nog maar gehoord van JCL PCB en verzendkosten zijn vrij hoog (€20) in vergelijk met de kostprijs van tien kleine PCB's (€5-10).

Kan het goedkoper? Iemand alternatieven?
 
Let vooral op met de importkosten en de BTW voor zendingen uit China en omstreken, die kunnen zwaar tegenvallen!
Veel goedkoper dan JLCPCB zul je niet vinden, zeker niet in Europa, waar de prijs voor 1 printplaat soms 20 maal zo duur is, wel met een veel betere kwaliteit en zonder lood.
In België heb je Eurocircuits, misschien is afhalen mogelijk (Mechelen), dan heb je geen verzendingskosten.
In Nederland heb je AISLER en in Duitsland heb je multi-cb met elk ook prijzen vergelijkbaar met Eurocircuits.


Maar ik denk dat je prijsgewijs sowieso beter af zult zijn bij JLCPCB, zelfs met de verzendingskosten, BTW, importkosten en verwerkingskosten van Bpost inbegrepen.
 
Weet jij toevallig of JLCPCB op basis van je geuploade file ook de bijhorende componenten kan meeleveren? In mijn geval voornamelijk THT header pins en sockets.

Ik zie dat JLCPCB ook gratis assembly aanbied van SMT componenten (coupon, dus tijdelijk waarschijnlijk). Al heb ik mijn PCB momenteel gedesigned met THT headers, ik zou deze wel kunnen switchen naar SMT headers en dan moet ik zelf niets meer solderen.
 
Eerlijk gezegd, heb ik nog nooit zelf printplaten besteld, als ik hobbyprojectjes heb die electronica nodig hebben, is dat altijd maar 1 printplaat dat ik nodig heb.
Ik heb printplaten geëtst met de printbanen gewoon getekend met een stift en ik heb er gefreesd op een CNC3018.
Maar een jaar ofzo geleden heb ik een video gezien van iemand die een oude scanner omgebouwd had naar een UV box, en ik had nog een oude scanner liggen, dus ik heb zijn idee gevolgd, ik print nu mijn circuit op speciaal doorzichtig printpapier, leg dat op het bed van de scanner, en daarop bevestig ik de UV gevoelige printplaat. Na een kleine minuut is de printplaat klaar om geëtst te worden, en dit geeft mij de beste resultaten.
En onlangs heb ik op Youtube iets interessants gezien dat ik binnenkort ook eens ga proberen, alleen heb ik nog geen MSLA printer.

De reden waarom ik deze firma's ken, is omdat ik voor mijn werk printplaten nodig had, maar, omdat de aankoopdienst van op het werk niet wist wat dat juist was, heb ik de aanvraag moeten verduidelijken, en heb ik toen ook enkele namen van Europese firma's doorgegeven.
 
Die video heb ik inderdaad ook reeds gezien, maar beschik zelf ook niet over een SLA printer. Zou een mooi excuus zijn om deze hiervoor aan te kopen maar ik ontwerp eigenlijk zelden een eigen PCB. Dat dit ook kon m.b.v. een oude scanner wist ik echter niet?! Heb je dit ook ergens online geleerd? :coolbrows:
 
Dit is de video:


Ik heb het mij wel niet te moeilijk gemaakt, en heb een simpele timer gebruik in de plaats van een Arduino.
Die UV strips heb ik niet gekocht omdat ik al materiaal gekocht had voor zo'n UV box te maken, maar ik vond het idee van die scanner wel tof.
Ik heb dus losse UV leds gebruikt die ik elk samen met hun weerstand vastgeplakt heb met een lijmpistool in een kunststoffen plaat die ik dan in de scanner geplakt heb met dubbelzijdige kleefband. Heel de binnenkant van de scanner heb ik bekleed met aluminiumfolie.
De timer werkt op 230 volt, met het NO contact van de timer schakel ik een voeding van 12v om de UV leds te doen branden.
Het doorzichtig printpapier heb ik op Ebay gekocht, niet al het doorzichtig printpapier is geschikt voor een gewone thuisprinter, de eerste keer dat ik zo'n papier kocht, was het te glad, en kon je er de inkt zo afwrijven, dus daar moet je voor opletten.
De UV gevoelige printplaten koop ik bij Gotron, ik heb daar ook al mijn etsmateriaal gekocht.
De etstank is een plastieken kellogg's box met een verwarmingselement van een aquarium in.
Het resultaat is veel beter dan wanneer je zelf uw printbanen tekent met een etsstift op uw printplaat, maar als de banen te fijn zijn, lukt het ook niet goed.
 
Beetje laat maar toch ter info.
JLPCB kan alles wat je wil.
Ik bestel er soms voor Arduino projectjes en tot op heden niets interessanter gevonden. Ik heb nog nooit invoerkosten moeten betalen. Enkel de prijs + verzending.
Ik maak wel alle prints via hun EaseEDA programma. Daarin kan je de componenten plaatsen rechtstreeks uit de webshop.
Ik weet niet of je je eigen Gerber uploaden met de componenten er op. Dan zou je al de referenties van hun Library moeten hebben.
 
Terug
Bovenaan