Pc start niet op

Fabke

Active member
Hallo,

Vanavond wou ik mijn pc opstarten maar het scherm blijft zwart en k hoor enkel mijn ventilator draaien.
ik vermoed m'n harde schijf dat defect is.. zo dit kunnen? Of denken jullie aan iets anders?
Eerste keer dat ik dit voor heb.

als het de hdd is, zou je een melding moeten krijgen zoals disk boot failure, dacht ik.
Krijg je helemaal niets te zien, want in principe ga je toch enkele meldingen van je mobo moeten krijgen.

Ben je zeker dat je scherm insteekt/aanstaat? Brand het ledje van het scherm? Controleer ook even of de stroomstekker aan de kant van het scherm zelf niet is losgekomen, dat gebeurt wel eens. En controleer ook of de datakabel van scherm naar PC nog langs beide kanten nog goed insteekt.

Steek scherm is in de integrated graphics om te zien da u kaart nie sjaak is.

Als je uw startknop induwt na dat hij opgestart is(met zwart scherm) valt pc dan meteen uit of duurt het een paar seconden?

Alle kabels zitten er goed in.
Lampje van scherm brandt als ik m'n pc aandoet. Keyboard reageert ook niet, bij capslock zie ik geen lampje branden op m'n keyboard. Eveneens bij de muis, geen lampje.
K hoor mijn pc ook niet 1 keer piepen bij het opstarten. K breng hem binnen want ken er niet veel van.

Laatst bewerkt:
Misschien RAM-geheugen? De latjes eens versteken of om de beurt er uithalen en eens proberen op te starten.

Pc binnengebracht in een pc winkel.
Na wat gegoogle kwam ik uit op een probleem met de voeding of met het moederbord.
Hij vertelde me dat hij de batterij van de bios vervangen heeft, was wat te laag, 2.7 ipv 3.. dab was t probleem nog niet opgelost en heeft hij een update gedaan van de bios (versie was van 2018, nu staat er een versie van 2020) en t probleem is opgelost. (Hij heeft nog iets gedaan voor hij de voeding van de bios verving, maar weet niet meer wat, maar het hielp niet). Pc werkt terug :-)

Je moederbord heeft een klein batterijen inderdaad. CR2032, minder dan een halve euro in de Ikea. Doe batterij houdt de chip op je moederbord die je instellingen vast houdt onder stroom. Tegenwoordig is dat minder een probleem met efi en uefi, en chips die niks verliezen zonder stroom (NVRAM, NonVolatile RAM). Als de voltage te laag komt kan je corruptie krijgen, waardoor de bios wel nog de chip kan lezen maar er de klote van snapt. 😅

Meestal helpt het de batterij er uit te halen. Dan haalt de bios de standaard waarden uit EEROM

Terug
Bovenaan