Pc random reboots na 6800 XT

Frado

Active member
Crowdfunder FE
Hi,

Sinds het vervangen van de GPU naar een AMD 6800 XT heb ik het probleem dat mijn pc op random momenten blokkeert en dan opnieuw opstart.
Mijn voeding is 'maar' 650 watt, maar de crashes doen zich steeds voor als ik gewoon aan het surfen ben, dus totaal geen druk op de PSU.
AMD driver remover al laten lopen en daarna alles opnieuw geïnstalleerd, maar geen succes.
Drivers zijn up to date; bios s taat ook op de laatste stable versie.

In logboeken zie ik dan telkens kernel power 41 error.
Rest van de setup:
MSI Mag X570 Tomahawk wifi

Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 = 4x8gb = 32 gb

Seasonic Focus GX-650 PSU

AMD Ryzen 5 3600

Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition

Kingston A2000 1000GB M.2 SSD

+ 1 x 2,5" ssd

+ 2x 3,5" hard drives

AMD Radeon 6800 XT Midnight Black ( 2 separate pci e cables, no daisy chain)

Corsair keyboard and Logitech Hero mouse

Iemand een idee vooraleer ik een Seasonic GX-850 aankoop?

*edit: zonet bv 45min RDR2 gespeeld zonder problemen ( dus grote power draw van gpu). 5 min later doe ik een Java update en blokkeert de pc weer: reboot

Laatst bewerkt:
Had die thread ook al eens gezien, maar lijkt niet te helpen :(
Had in bios nog a-xmp profiel aangezet ( gewoon op standaard ram speeds). En dan een dag of 5 geen last gehad.
En vandaag al 3 reboots op een uur tijd,gewoon al surfend in Chrome...
Misschien dit weekend eens win 10 opnieuw installeren vooraleer ik meteen een nieuwe voeding koop.

Ik zou een volledige clean install inderdaad wel aanraden… las al op verschillende plekken dat een switch van Nvidia naar AMD wel vaker op deze wijze fout loopt ook al doe je de moeite om alle drivers netjes te verwijderen.

Ja ga ik dit weekend toch eens doen. Heb daarnet de bios nog eens upgedate naar de v1.70 release.
Vorige kaart was ook wel een AMD trouwens.
Vind het gewoon vreemd dat hij steeds reboot als er geen grote power draw is van de PSU.
Anders ook eens mijn oude kaart opnieuw insteken en zien of het dan stabiel blijft...

Niet echt zin om meteen al een nieuwe PSU te kopen als hte misschien niet nodig is.

Gisteren kon ik niet meer booten na POST zelfs, DRAM probleem...
Ondertussen uit colère ook de 850 watt seasonic gekocht, maar het reboot probleem blijft ( ook met nieuwe voeding)...
Ben nu eens lat per lat in memtest laten lopen; maar de reboots gebeuren dus ok als er maar 1 lat in zit ( die volgens windows geheugencontrole oké is).

*edit: memtest lijkt oké voor de 3 overige latten. Heb nu in BIOS de gpu op pci express 3.0 gezet. Had op fora gelezen dat er blijkbaar ook problemen zijn als je M2 slot op 4.0 zit én je GPU ook. Mijn vorige gpu was op 3.0, dus nu eerste maal dat ik 4.0 gebruik.

Laatst bewerkt:
Heb je het ondertussen al kunnen oplossen?
Heb mijn 4 ram latten dan RMA gestuurd (' vorige rma was van november nog maar trouwens voor zelfde) en heb sinds vrijdag nieuwe terug. Sindsdien geen 1 reboot meer gehad.... De nieuwe voeding ook maar retour gestuurd aangezien het nu al enkele dagen stabiel loopt met mijn seasonic 650 watt. Gisteren uurtje rdr2 gespeeld ( gpu volledig in gebruik) zonder enige miserie.
Dus ik vermoed dat de kernel 41 errors misschien een voorloper waren voor het RAM probleem, tot op het moment dat de PC helemaal niet meer wou opstarten.

Fingers crossed dat het stabiel blijft :) . Zal gewoon pech gehad hebben met het RAM geheugen vermoed ik...

Terug
Bovenaan