Programming Paar vraagjes ivm c# & databases

Bauhaus

Well-known member
Ik heb een aantal vragen die ik al eerder had moeten vragen gezien ik reeds bezig ben met mijn programma, but anyway:
(Sorry als de vragen simpel zijn maar ben een newbie)
(Moest het een verschil maken, het programma dat ik maak is een kruising tussen een filmdatabase en search engine.)

1) data access: ado.net, entity framework + linq, dapper,...

Dit zijn de meest gebruikte systemen die ik vind in google
Voor zover ik het snap is ado het snelst, entity trager maar gemakkelijker te gebruiken en is dapper snel en gemakkelijk.
Welke is de beste of meest courante ?
Ik gebruik nu ado maar heb de indruk dat die wat outdated is en de meest omslachtige manier is.

2) databases: mysql, sql server, access,...

Ik gebruik nu sql server, ik denk dat dit een goede keus is ?

3) stored procedures: wanneer te gebruiken ? Om data van een film in te geven via imdb_api, zou ik daar stored procedures voor gebruiken ?

4) sql queries vs dataadapter/datatable/dataset..

Ik snap de verhouding tussen de 2 niet. Zoals ik zie kan je met het eerste alle crud operaties uitvoeren, wanneer gebruik je het 2de zijn er gevallen dat je met het eerste niet kan en met het 2de wel ? Ik weet dat je in geval 2 dat je die op je form kan plaatsen in design mode en automatisch een control voor elke veld kan toewijzen, dient het daarvoor?

5) code plaatsen in een class file vs in een form file.
Ik heb de neiging om de code in een aparte class file te plaatsen en zo weinig
mogelijk in de form file. Ik heb bv alle imdb_api functies om data via sql queries in tabellen te steken in een aparte classfile gestoken. Maar als de gebruiker wil editeren gebeurd dit via de form in textboxes of andere controls en dan is het beter dat je de code in de form file doet ?

6) winforms vs wpf
Ik wil mijn programma ook aantrekkelijk maken en via wpf heb je meer grafische mogelijkheden, maar zou ook moeilijker zijn dan winforms. Ofwel moet ik beide gebruiken in mijn programma.
Wat is de beste keuze volgens jullie ?

7) linq vs sql: welke is beter ?
Zou ik beter linq to sql ipv sql gebruiken in mijn programma ?
 
Laatst bewerkt:
  1. Entityframework gaat in 95% van de gevallen doen wat het moet. Als het wat complexer begint te worden moet je wel rekening houden met bepaalde zaken (single vs split queries, tracking vs no tracking, pagination)
  2. In principe kan je dit vrij kiezen en maakt het dan ook niet zoveel uit als je met EF werkt, zie : https://learn.microsoft.com/en-us/ef/core/providers/?tabs=dotnet-core-cli
  3. Nee, hou het simpel en gebruik gewoon EF
  4. Verwarring. EF heeft dbsets die een rechtstreekse connectie leggen naar je tabellen in de databank, gebruik deze.
  5. Zoveel mogelijk UI code scheiden van business logica, dus inderdaad, zo weinig mogelijk in je form files
  6. WPF is de nieuwe versie van winforms en werkt op basis van XAML. Maar MAUI ook, dus ik zou WPF skippen en hier eens naar kijken: https://learn.microsoft.com/en-us/dotnet/maui/
  7. Linq2sql in combinatie met EF

Persoonlijke meningen/ervaringen.
 
Terug
Bovenaan