Overuren vraagje

Calfons

Active member
Een vraagje als je meer uren doet in de week ( heb een 38 uren week) wordt je op die overuren meer belast dan je gewone uren?

Ja en nee:

- je loon wordt niet aan 1 vast percentage belast. Hoe meer je verdient, hoe hoger 'de laatste centjes' belast worden. Je eerste euro's worden aan 0% belast, als je heel veel verdient op een jaar wordt het stukje boven een bepaalde grens aan 50% belast. Dus wat je extra verdient aan overuren wordt meestal relatief zwaar belast IVM het gemiddelde van je normale loon.
- er bestaan kortingssystemen voor de eerste X overuren die je doet op een jaar, die zowel voor de werkgever als voor jou een voordelig belastingstarief opleveren. Daardoor zijn die overuren soms voordeliger belast dan het gemiddelde van je normale loon.

De vraag waarom ik dit stel is. Gisteren hadden we onze werkuurrooster van januari gekregen, en daar zag ik dat ik dat ik belange niet aan mijn 38u per week kwam. De vraag waarom? Kreeg ik als antwoord dat ik al 50 uren te veel heb boven mijn fulltime. Wat ik raar vind heb pas een fultime contract van begin december. Ben van 30,40 uren naar 38 uren gegaan. En dat ze die overuren niet kunnen uitbetalen anders anders betaal ik te veel belastingen ( dat is toch iets wat ik mij zorgen over moet maken?) Trouwens waar ze die 50 meeruren haalt? Ik er natuurlijk niet met akkoord natuurlijk. Heb toen gezegd dat ik eens informatie ga halen bij mijn vakbond. En toen kwam plots alles zoals het hoort. Het is onze ploegbaas trouwens die de uurroosters opstelt, en niet de eerste keer dat die fouten maakt te nadelen van mij. Uiteindelijk komt het wel in orde, maar als je het zelf niet in het oog houd he. Meestal krijg je dan een sorry ben het nog aan het leren. Na meer dan 6 jaar nog aan het leren?

Terug
Bovenaan