Opvragen schattingsverslag bij makelaar

Junior

New member
Hallo, wij staan op een huis dat volgens ons veel te hoog geprijsd staat. We hebben een 1ste plaatsbezoek gehad met een typische makelaar met mooie praatjes. Toen we vroegen hoe de vraagprijs is opgebouwd (omdat die zo hoog is) zei hij: er zijn zelfs 3 schatters geweest en het is vooral de locatie. Mijn vraag is: kunnen wij die schattingsverslagen opvragen bij hem? En wat als hij weigert of er zich uitlult?

Je kan alles vragen, maar gezien jullie niet de opdrachtgever zijn voor die schatting kunnen jullie niks eisen.

Neen. Elke makelaar heeft het recht zelf de prijs te bepalen, zelfs met de natte vinger.
Twee mogelijkheden:
1. Een laag bod uitbrengen.
2. Wachten tot de prijs daalt na enkele maanden.
Indien het aan iemand anders verkocht wordt, hadden jullie ongelijk.

Ik snap het probleem niet. Iedereen is toch vrij om zijn verkoopprijs te bepalen. Waarom zou je daar als potentiele koper enig zeggenschap over hebben.

Hallo, wij staan op een huis dat volgens ons veel te hoog geprijsd staat. We hebben een 1ste plaatsbezoek gehad met een typische makelaar met mooie praatjes. Toen we vroegen hoe de vraagprijs is opgebouwd (omdat die zo hoog is) zei hij: er zijn zelfs 3 schatters geweest en het is vooral de locatie. Mijn vraag is: kunnen wij die schattingsverslagen opvragen bij hem? En wat als hij weigert of er zich uitlult?
Doet er niet toe.

De woning is waard hetgeen de zot ervoor wil geven. Die schattingsverslagen zijn dan ook eerder een iets meer gerationaliseerde schatting ervan, maar het blijft een bedrag dat er voor de koper totaal niet toe doet.
Als jij die zot niet wil zijn, dan bied jij hetgeen jij ervoor wil geven. Is dat dan te laag en grijp je ernaast dat hoort er dan gewoon bij.

Terug
Bovenaan