Opvolging investeringen

rob92

New member
Dag forumleden

Ik heb doorheen de jaren een aantal investeringen gedaan (obligaties, crowdfunding,...) waar bij sommigen ook een eindtermijn en/of jaarlijkse uitkering aan gekoppeld is.
Met dat deze lijst groeit, zoek ik naar een goede manier om dit te monitoren. Ik hou het nu in een simpele excel bij, maar zoek naar meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld een weergave van de hoeveelheid beschikbaar/vrijgekomen kapitaal op een bepaalde datum.

Hoe volgen jullie zo'n zaken op? Is er iemand die een goede template heeft en dit wil delen met ons? 😇
 
Gewoon excelleke en om de 3mnd een avondje blokkeren in de agenda.

Om onze VP te quoten. "Ik manage al 20y een 200M business in Excel en ik ga dat blijven doen" :laugh:
 

Ik gebruik dit al jaren. Ben heel grote fan.
Er zit een hele community achter, want het is opensource.
 
Laatst bewerkt:

Ik gebruik dit al jaren. Ben heel grote fan.
Er zit een hele community achter, want het is opensource.
Merci voor de tip!
Ik probeerde het te installeren, maar dit lijkt nog niet te lukken. Bij de installer krijg ik de foutmelding dat het niet uitgevoerd kan worden op mijn pc (windows 10), de zip file lijkt 'gecorrumpeerd'.
 
Merci voor de tip!
Ik probeerde het te installeren, maar dit lijkt nog niet te lukken. Bij de installer krijg ik de foutmelding dat het niet uitgevoerd kan worden op mijn pc (windows 10), de zip file lijkt 'gecorrumpeerd'.
Ik zou dan eens proberen om de installer ipv de zip te downloaden. Het draait op java, dus er moet geen extra software worden geïnstalleerd op jouw systeem. Als het dan nog niet lukt dan vrees ik dat je u tot hen eigen forum ga moeten richten
 
Hier ook een simpele excel die ik al meer dan 10 jaar gebruik. Wel een andere layout voor aandelen/ETFs dan voor de rest (cash op bankrekeningen waar vooral de interestvoet van belang is, crowd funding waar het gaat om een kalender van wanneer wat terugbetaald wordt,...) en 1 samenvattend overzicht dat ik om de paar maanden eens update.
Nog niet de moeite genomen om het wat meer te "automatiseren".

In het verleden wel eens een open source tool geprobeerd maar dat bleek voor mij toch niet zo handig te werken.
 
Ik gebruik hier een combinatie van transactieportefeuilles op Morningstar be alsook Morningstar nl (de effecten die je op beide sites vindt zijn verschillend om God weet welke reden...)
Ze laten toe om dividenden uit te keren, cash posities aan te houden, alsook berekenen ze de prijs op een bepaalde datum voor jou, en krijg je de mogelijkheid om de kosten per transactie in te geven. De pensioenspaarfondsen zijn even onbereikbaar geweest (antwoord op support email naar hen was dat die voor particulieren ook niet toegankelijk waren, tegenbewijs was een zevental jaar aan bijgehouden transacties in... mijn pensioenspaarfonds...). Anyhoo, niet het meest aantrekkelijke of stabiele platform, maar biedt wel insight en vergelijkingsmogelijkheden (met benchmarks, alsook de "X-ray" weergave om overlap en belangrijke elementen van je portefeuille te bekijken), en berekent je geannualiseerd rendement op basis van transacties, zonder alle prijzen te moeten ingeven en opzoeken.

Ik zoek nog steeds naar iets beters (webbased) maar heb het nog niet gevonden.
 
Simpele excel, en daarnaast ben ik nog wat aan het stoeien met Finary. De betalende versie nog niet uitgeprobeerd, maar die doet in de gratis versie goed wat je verwacht. Kan je ook gewoon actief toegang geven tot alle accounts, maar manueel lukt ook. Trackt realtime de waardes, performances etc, geeft inzicht in kosten en spreiding, en zou normaal ook projecties moeten kunnen maken (voor alle types belegging).
 
Ik gebruik hier een combinatie van transactieportefeuilles op Morningstar be alsook Morningstar nl (de effecten die je op beide sites vindt zijn verschillend om God weet welke reden...)
...

Ik heb vroeger wel vaker gehoord dat bepaalde fondsen / ETF's wel te koop zijn in bv. Nederland maar niet in België. Ik kan me niet herinneren of ik daar ooit een logische verklaring voor gevonden heb - als ik die al wist, ben ik die vergeten.
Maar dat zou reden kunnen zijn waarom de .be en .nl site andere effecten tonen.
 
Ik heb vroeger wel vaker gehoord dat bepaalde fondsen / ETF's wel te koop zijn in bv. Nederland maar niet in België. Ik kan me niet herinneren of ik daar ooit een logische verklaring voor gevonden heb - als ik die al wist, ben ik die vergeten.
Maar dat zou reden kunnen zijn waarom de .be en .nl site andere effecten tonen.
Maar die verschillende fondsen kan ik gewoon via Bolero kopen hoor... Het is zelfs niet logisch op welke Euronext ofzo ze noteren. Ik heb daar eens naar geïnformeerd en kreeg een nonsens antwoord van "een verschillend productaanbod" en dat ze er niet direct iets aan gingen doen. Terwijl dat gewoon een grote globale database is van Morningstar he...
 
Maar die verschillende fondsen kan ik gewoon via Bolero kopen hoor... Het is zelfs niet logisch op welke Euronext ofzo ze noteren. Ik heb daar eens naar geïnformeerd en kreeg een nonsens antwoord van "een verschillend productaanbod" en dat ze er niet direct iets aan gingen doen. Terwijl dat gewoon een grote globale database is van Morningstar he...

Sowieso niet logisch, dat is een feit :)
 
Heb hier ook nog een praktische vraag over.
Heb ooit de boggleheads wiki pagina gelezen over verdeling van uw portefeuille: stuk beurs index trackers, stuk obligatie trackers, stuk...
Bij mij is dit puur vervallen in stuk index trackers, stuk cash safety en stuk in enig eigen vastgoed (niet echt zeer beredeneerd verdeeld). Hoe gaan jullie te werk en herverdelen jullie je financien (bvb obligaties te hoog in percentage -> meer aandelen)?
Ik herinner me uw leeftijd in percentage aan obligaties, maar wat als je ook vastgoed hebt?
 
Terug
Bovenaan