Optie A of B?

Thin Liz

Well-known member
Crowdfunder FE
Hoi,

Mijn game PC is ondertussen al 6-7 jaar oud (I7/GTX1070SC), tijd voor een upgrade...

Ik zit al geruime tijd te denken aan een PC van dragoncomputers. De prijzen lijken dik ok, goede service en geen gedoe meer met zelf in elkaar steken.
Alleen ja...ik geraak er niet uit. Welke van deze twee zou ik nemen?



In gedachten houdende dat een belangrijk aspect van mijn tijd zou uitgaan naar VR gaming (met een Pimax 5k super) in DCS. Ga ik voor een I7, zonder DDR5, of voor 'minder cores' en DDR5 RAM?

thx alvast
 
Laatst bewerkt:
€260 meer betalen voor

2 fysieke cores extra
----------> In deze dure-energie tijden gaat uw pc dan ook maar stroom slurpen under load
----------> Dezelfde waterkoeling-methode

32 GB ipv 16 GB RAM en DDR5 ipv DDR4
----------> Ik zou zeggen dat 16GB voor de gemiddelde gamer nog steeds toereikend is, maar over een jaar of 3 zal het allicht minder voldoen

Een duurder moederbord met een meer "clean look" en wifi ingebouwd (ja, utp is sneller, maar wifi ingebouwd hebben, kan altijd handig zijn)


In mijn ogen hebt ge de 2 extra cores niet nodig voor VR, MAAR anderzijds ziet het betere moederbord, de futureproofing van meer RAM er wel goed uit.

Anderzijds vind ik een moderne gaming-built met een pci-e gen 3 ssd van 500GB met max snelheid 2100MB/s een beetje zonde. Al kan je dit natuurlijk makkelijk zelf later vervangen... Ik vind dat je voor dit geld wel een 1TB NVMe SSD op zijn minst in je systeem wilt

Ik vind het een deftige prijs voor een prebuilt, maar kan altijd beter :)
 
Ik zou 260 meer betalen voor 2 cores minder toch?

Andere prebuilt sites met betere prijzen altijd welkom :)

thx
 
Ik zou alleszins wel een betere voeding kiezen dan die Xilence. Die zijn nu niet bepaald deftig te noemen voor zo'n highend PC als die 2de.

Winkels besparen, over het algemeen bij pre-builds, altijd op de voeding en soms het RAM geheugen en opslag en vaak overdrijven ze met het moederbord het meeste.

Een Z690 Aorus Elite heeft de doorsnee PC-gamer echt niet nodig, tenzij je van plan bent het maximum uit je PC te willen halen qua prestaties.

Een H610 moederbord is dan net een instap bord met amper mogelijkheden voor uitbreiding qua RAM en opslag (zoals een extra M.2 SSD of extra RAM).

Voeding is dan net eigenlijk het belangrijkste van de PC build. Zeker op een systeem van €2000.

Als je een deftige pre-build wil, kan je eventueel eens kijken bij Alternate. Custom PC's doen ze ook, maar ze hebben soms wel een lange wachttijd voor assemblage.

Anders kan je altijd losse onderdelen kopen bij megekko.nl en door iemand laten assembleren, moest je niemand weten, mag je altijd een pm sturen. Heb dat al vaak voor forumleden gedaan en zijn allemaal heel tevreden.
 
Ik zou persoonlijk geen pre-build kopen als je zelf al eens een ikea-kast in mekaar hebt durven steken zonder dat ge opgenomen zijn moeten worden daarna van de stress... PC's bouwen heeft veel weg van Duplo met het internet vol guides nu. Of, zoals Ascari aangeeft: beroep u op iemand die dat voor u kan, en die handig is in zaken zoals cable management want daar zit wel een verschil tussen iemand die dat kent en iemand die dat nooit eerder deed...

Ik ben het echt 100% eens met zijn stelling dat je beter WEL investeert in de basics zoals een deftige PSU, voor mij is dat ook een fijne case, die gaat doorgaans een stuk langer mee dan de componenten daarin dus het loont een deftig "platform" te kiezen en daarop te bouwen...
 
Ik heb zeker gedacht aan een zelfbouw...mijn huidige PC is een zelfbouw. Ik ken er geen snars meer van (mijn 'kennis' ging tot aan het Pentiumtijdperk ongeveer :D), maar gelukkig heb ik wat vrienden die me bij een build willen helpen. Heb met mijn huidige PC wel wat problemen gehad na de build. Bleek dat er een incompatibiliteit bestond met mijn RAM en het moederbord. Dat heeft maanden geduurd eer wanneer ik tot een oplossing kwam, namelijk andere RAM bestellen...Ik kreeg geregeld bluescreens en zo'n gedoe wil ik feitelijk nooit meer meemaken. Als jullie mij een stabiele build op megekko of zo kunnen maken van rond dat bedrag, heel dankbaar...ik zie dat niet meer zitten. Ik zou voor het gemak kiezen. Natuurlijk, als het echt een pak goedkoper zou zijn...Dan moet ik mss nog wat research verrichten.
 
Thx. Al zie ik direct dat de case aangepast zal moeten worden. De Pimax heeft om te beginnen 2 USB-poorten nodig in combo met een headset dan nog. Altijd handig om dat gewoon vooraan in te pluggen. Ofwel zie ik iets over het hoofd. Zou ook de 2x16 GB RAM module nemen. Voor de rest ziet dat er superb uit natuurlijk.
 
Thx. Al zie ik direct dat de case aangepast zal moeten worden. De Pimax heeft om te beginnen 2 USB-poorten nodig in combo met een headset dan nog. Altijd handig om dat gewoon vooraan in te pluggen. Ofwel zie ik iets over het hoofd. Zou ook de 2x16 GB RAM module nemen. Voor de rest ziet dat er superb uit natuurlijk.
Case is persoonlijke keuze. Dat kan je nog zelf aanpassen. Ik kies vooral deftige cases voor weinig geld.

Die Be Quiet case heeft 2 USB poorten vooraan.

Je kan ook bvb. een Fractal Define 7 kiezen. Die heeft 4 USB poorten vooraan.


16GB of 32GB is ook vooral welke games je speelt. Ik kies standaard 16GB tenzij anders gespecifiëerd. Je kan altijd hetzelfde setje nog eens bijkopen.
 
Je kan ook bvb. een Fractal Define 7 kiezen. Die heeft 4 USB poorten vooraan.

Grote fan van Fractal Design cases hier. Ik gebruik al bijna 10 jaar versies van de Define en die zijn zalig om in te bouwen, zijn stiller als gemiddeld en zijn ook heel minimalistisch in design. Me like...

P.S.: Ik heb nog een ongeopend kitje van 4x8GB DDR4 3600MT CL16 Samsung B-die liggen van G.Skill. Dat is mits goed motherboard op CL14 te krijgen. Moest je interesse hebben laat je maar iets weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: nTFs
Grote fan van Fractal Design cases hier. Ik gebruik al bijna 10 jaar versies van de Define en die zijn zalig om in te bouwen, zijn stiller als gemiddeld en zijn ook heel minimalistisch in design. Me like...

Heb er ook al een aantal keer met die case een PC geassembleerd. Echt gemakkelijk om alles weg te krijgen, heeft zo veel plaats en is inderdaad heel stil door die dempingspanelen erin. Plus heeft ook heel goede afwerking, geen enkele scherpe rand om je aan te snijden 😅.

Paar jaar terug nog voor een 9l forumlid een PC met de Define 7 gebouwd.
 
Dit...

Als je in zo'n el-cheapo case moet bouwen, zou je dat eigenlijk met handschoenen moeten doen. Hoe vaak ik me al gesneden heb aan die dingen!
Met handschoenen is dat praktisch niet te doen.

Heb mij veel gesneden aan zo'n Fractal Focus cases op 1 van mijn vorige jobs. Was een case da ze veel gebruikte en verkochte.
Ik verafschuw die case uit de grond van mijn hart.
 
Mits je een andere voeding, case en CPU koeler kiest is dat om zich nog wel een deftig systeem.
Voor de grap toch eens bekeken...welke CPU koeler zou je dan kiezen? Je hebt feitelijk maar keuze tussen 3 dingen:

ARCTIC Liquid Freezer II
Dragon Firebreather catch IT (2x of 4x 120mm fan)
Scythe Mugen 5 PCGH
 
Voor de grap toch eens bekeken...welke CPU koeler zou je dan kiezen? Je hebt feitelijk maar keuze tussen 3 dingen:

ARCTIC Liquid Freezer II
Dragon Firebreather catch IT (2x of 4x 120mm fan)
Scythe Mugen 5 PCGH
Mugen 5 of als je liever een AIO wilt die Arctic Liquid's zijn heel goed.
 
Uiteindelijk optie C geworden via Megekko:

Asus Geforce RTX 3080 TUF-RTX3080-O10G-V2-GAMING Videokaart

Asus TUF GAMING Z690-PLUS D4

Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600 Geheugenmodule

Corsair RM850x PSU / PC voeding

Fractal Design Define S2 Vision RGB Midi Tower Behuizing

Intel Core i7 12700K

Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD

Scythe Fuma 2 Rev.B
 
Terug
Bovenaan