Ik heb geen idee meer wat de normale prijs is voor een vrijstaand huis met vrij grote tuin dat energetisch top is, maar mijn eerste idee was toch ook dat ze wel heel optimistisch zijn.

Nu, ondanks dat die ligging volgens mij niet top is, je zit wel redelijk snel op de R0.

Ik denk dat sommigen de huidige prijzen toch onderschatten hoor. Dit is geen klein huis, geen kleine grond, volledig onderkelderd met dubbele garagepoort, geothermische warmtepomp, grote maatkeuken, veel slaapkamers met soms maatkast, 36 zonnepanelen, aangelegde tuin, terras en oprit

Als je dit nu wil bouwen ben je meer dan 1 miljoen kwijt.

Wij hebben zelf net gebouwd afgelopen jaar en zijn al bijna €900000 kwijt (wel aan 21% btw) op een veel kleiner perceel, niet onderkelderd (wel zolder), minder bewoonbare oppervlakte en dit is nog zonder aangelegde oprit en tuin, zolder maar half afgewerkt en nog geen dressing in de masterbedroom. Als binnen enkele jaren alles af is, zullen we ook bijna aan het miljoen zitten. Wel hebben we ook een geothermische warmtepomp, veel zonnepanelen (28), een smart home systeem (Loxone) wat meer dan het dubbele is dan traditionele elektriciteit en in verschillende ruimtes maatkasten. Daarnaast is de ruwbouw in CLT opgetrokken en niet traditioneel gemetst wat ook een meerprijs is (CLT).
(ligging: Melsele, wat net buiten Antwerpen is, vlak aan de E34 en E17 en vlak aan de haven. Dus ook niet zo goedkoop qua grondprijs.)
 
Laatst bewerkt:
900k voor een huis zonder kelder, nog geen aangelegde tuin etc. Iedereen doet wat hij wil maar voor mij heeft mijn woonplaats toch ook echt maar een max waarde, ongeacht of ik dat kan betalen of niet. Mensen steken precies echt letterlijk al hun centen in hun huis tegenwoordig. (Niet specifiek op jou trouwens)
 
Ik denk dat sommigen de huidige prijzen toch onderschatten hoor. Dit is geen klein huis, geen kleine grond, volledig onderkelderd met dubbele garagepoort, geothermische warmtepomp, grote maatkeuken, veel slaapkamers met soms maatkast, 36 zonnepanelen, aangelegde tuin, terras en oprit

Ze hebben nu wel de kelder (is ook heel wat waard), maar voor de rest is dat geen overdreven groot huis. Vind de keuken zelfs hard tegenvallen en bvb de kastenwand dicht op het eiland staan. Als je met 2 daar moet koken loop je elkaar voor de voeten. Tussen eiland en venster bvb is dat krap een meter. Ook dat bad bvb, dat komt precies uit de plaatselijke gamma...
Of het 990k waar is weet ik niet, maar boven de 650k toch al zeker als ik naar de gemiddelde huizen kijk.
 
(ligging: Melsele, wat net buiten Antwerpen is, vlak aan de E34 en E17 en vlak aan de haven. Dus ook niet zo goedkoop qua grondprijs.)
K woon ook in melsele en de huizen en grond (veel keus is er niet) zijn langs de hoge kant.
Wordt volgebouwd met appartementen. Zelfs in overstroombare gebieden (pareinpark, maar daar zijn t huizen)
Langs de dure kant omdat het goed gelegen is, zoals je zelf zei vlakbij de e34/17 en antwerpen
Heb vorig jaar huis gekocht op 13are en was kostelijk
 
Ik denk dat sommigen de huidige prijzen toch onderschatten hoor. Dit is geen klein huis, geen kleine grond, volledig onderkelderd met dubbele garagepoort, geothermische warmtepomp, grote maatkeuken, veel slaapkamers met soms maatkast, 36 zonnepanelen, aangelegde tuin, terras en oprit

Als je dit nu wil bouwen ben je meer dan 1 miljoen kwijt.

Wij hebben zelf net gebouwd afgelopen jaar en zijn al bijna €900000 kwijt (wel aan 21% btw) op een veel kleiner perceel, niet onderkelderd (wel zolder), minder bewoonbare oppervlakte en dit is nog zonder aangelegde oprit en tuin, zolder maar half afgewerkt en nog geen dressing in de masterbedroom. Als binnen enkele jaren alles af is, zullen we ook bijna aan het miljoen zitten. Wel hebben we ook een geothermische warmtepomp, veel zonnepanelen (28), een smart home systeem (Loxone) wat meer dan het dubbele is dan traditionele elektriciteit en in verschillende ruimtes maatkasten. Daarnaast is de ruwbouw in CLT opgetrokken en niet traditioneel gemetst wat ook een meerprijs is (CLT).
(ligging: Melsele, wat net buiten Antwerpen is, vlak aan de E34 en E17 en vlak aan de haven. Dus ook niet zo goedkoop qua grondprijs.)
Uit interesse: wat was het aandeel van de grondprijs in die 900 000 EUR? En voor hoeveel m²?
 
900k voor een huis zonder kelder, nog geen aangelegde tuin etc. Iedereen doet wat hij wil maar voor mij heeft mijn woonplaats toch ook echt maar een max waarde, ongeacht of ik dat kan betalen of niet. Mensen steken precies echt letterlijk al hun centen in hun huis tegenwoordig. (Niet specifiek op jou trouwens)
Akkoord dat het veel geld is, zelf hadden we ook nooit gedacht van zoveel uit te geven aan een huis dat dan uiteindelijk "maar" dit is (in de zin van grootte). (Wat nog altijd groter is dan gemiddeld met inclusief de zolder toch rond de 270m².)

Maar Covid en de oorlog in Oekraïne hebben de prijzen gigantisch doen stijgen van materialen. Waardoor onze initiële prijsinschattingen (en die van de architect) van €650000-€700000 ruimschoots overtroffen zijn. Dat heeft er helaas ook voor gezorgd dat we het appartement van mijn partner ook hebben moeten verkopen i.p.v. te kunnen gaan verhuren.

Nu, een bouwgrond vandaag de dag in Melsele, Beveren, Zwijndrecht vind je eigenlijk niet meer onder de €400/m², kleinere gronden gaan vaak naar €500-€700/m². Dusja, een grond van 990m² daar mag je toch zeker minimaal €350000 ofzo voor neerleggen en dan heb je nog geen steen gelegd.

Mijn zus en haar partner hebben eveneens in 2022-2023 gebouwd maar met een SOD, hun gesloten bebouwing van 7m breed is kleiner dan de onze, zij verwarmen nog gewoon op gas, dus geen geothermische warmtepomp van €30000, hebben standaard elektriciteit, geen inbouwkasten, de goedkoopste projecttegelvloer overal, in de garage zelfs nog geen tegel, ook geen afgewerkte zolder... en zij zitten uiteindelijk toch ook boven de €600000 voor iets wat initieel €450000 ging zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Musk
K woon ook in melsele en de huizen en grond (veel keus is er niet) zijn langs de hoge kant.
Wordt volgebouwd met appartementen. Zelfs in overstroombare gebieden (pareinpark, maar daar zijn t huizen)
Langs de dure kant omdat het goed gelegen is, zoals je zelf zei vlakbij de e34/17 en antwerpen
Heb vorig jaar huis gekocht op 13are en was kostelijk
Na de huizen willen ze daar ook nog 3 appartementsblokken zetten hè op die gronden aan het pareinpark wat idd overstromingsgevoelig gebied is en die momenteel meer weghebben van een vijver.
 
Terug
Bovenaan