Web Onedrive

toru

Well-known member
Crowdfunder FE
Voor onze vereniging maken wij gebruik van een betalende Onedrive. We hebben redelijk wat ruimte nodig voor ons archief dus vandaar dat de keuze daarop gevallen is.

Enkel bestuursleden hebben toegang. Dat heb ik geregeld door in de Root een map te maken waaronder alle andere subfolders horen en die hoofdfolder eenvoudig te delen.
Iedereen maakt gebruik van verschillende e-mailproviders dus het zijn niet allemaal Microsoft-accounts. Ook is niet iedereen even technisch waardoor er regelmatig problemen zijn omwille van de omslachtigheid.

Op het werk ben ik SSO gewoon waardoor dat allemaal super easy is. Zijn er alternatieven om het delen van de OneDrive makkelijker te maken zonder veiligheid in te boeten?

Merci!
 
Eigenlijk is OneDrive niet bedoeld voor dit soort van collaboratie, daarvoor heb je in principe Sharepoint.

Er zijn heel wat pistes te bedenken, maar kan je misschien eerst eens zeggen wat voor soort abonnement je juist hebt? Want daar zit nogal wat verschil in.
 
Indien jullie een vzw zijn, zou ik even kijken naar google for non-profits: https://www.google.com/nonprofits/offerings/workspace/

Hiermee krijg je gratis toegang tot hun google workspace platform = elk lid krijgt een eigen account met e-mail via het domein van je organisatie (indien jullie dat nog niet hebben, kost €20/jaar ofzo), 30GB personal google drive, maar eveneens een shared drive waar je per user/group toegangsrechten kunt instellen en deze centraal kunt beheren. Koppel dit aan google meet om videovergaderingen te plannen en docs/sheets om snel online verslagen etc. te maken, en je hebt eigenlijk alles wat je nodig hebt om een kleine organisatie efficient te doen draaien.

Minder technische mensen kun je desgewenst ook als guest uitnodigen via hun persoonlijke google-account (die veel mensen sowieso hebben voor bv youtube en die aan om het even welk emailadres gelinkt kan zijn), waardoor de toegang voor hun makkelijker wordt, maar jij wel centraal de data en rechten kunt blijven beheren.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Eigenlijk is OneDrive niet bedoeld voor dit soort van collaboratie, daarvoor heb je in principe Sharepoint.

Er zijn heel wat pistes te bedenken, maar kan je misschien eerst eens zeggen wat voor soort abonnement je juist hebt? Want daar zit nogal wat verschil in.
Microsoft 365 Business Basic hebben we genomen.

Indien jullie een vzw zijn, zou ik even kijken naar google for non-profits: https://www.google.com/nonprofits/offerings/workspace/

Hiermee krijg je gratis toegang tot hun google workspace platform = elk lid krijgt een eigen account met e-mail via het domein van je organisatie (indien jullie dat nog niet hebben, kost €20/jaar ofzo), 30GB personal google drive, maar eveneens een shared drive waar je per user/group toegangsrechten kunt instellen en deze centraal kunt beheren. Koppel dit aan google meet om videovergaderingen te plannen en docs/sheets om snel online verslagen etc. te maken, en je hebt eigenlijk alles wat je nodig hebt om een kleine organisatie efficient te doen draaien.

Minder technische mensen kun je desgewenst ook als guest uitnodigen via hun persoonlijke google-account (die veel mensen sowieso hebben voor bv youtube en die aan om het even welk emailadres gelinkt kan zijn), waardoor de toegang voor hun makkelijker wordt, maar jij wel centraal de data en rechten kunt blijven beheren.
Dat hebben we bekeken maar ik was in de war met de gebruikers. Het ding is dat er een gezonde mix is tussen oud en nieuw in het bestuur, maar dus ook in de technische kennis. Ik kan niet goed uitleggen hoe ik het zelf zou willen zien, maar de bedoeling is een online opslagplatform dat veilig, maar makkelijk te bereiken is voor een specifieke groep mensen. Zonder al teveel extra-accounts oid.
 
Ik zou ook voor de google optie gaan.
Bij onze club gebruiken we dit. Iedereen van het bestuur heeft wel een e-mailadres gekregen en kunnen zo aan de gedeelde drive(s) maar je kan ook buitenstaanders met een googleaccount toevoegen op de gedeelde drive(s) zoals eS zegt.
 
Terug
Bovenaan