NVA beschuldigt Vandenbroucke van leugen

Moet Vandenbroucke ontslag nemen?

  • Ja

    Stemmen: 10 37,0%
  • Nee

    Stemmen: 17 63,0%

  • Totaal aantal stemmers
    27

k995

Active member

“Flagrante leugen”​


In december debatteerde de minister met de oppositie in de Kamer. Tegen Vlaams Belang-parlementslid Dominiek Sneppe legde minister Vandenbroucke toen uit wat volgens hem de essentie van de zaak was. Hij verklaarde dat Medista verloor omdat er een enorm verschil was in prijs met Movianto en dat Medista ook slechter scoorde qua dienstverlening. “Medista lag ook onder bij Movianto inzake kwaliteit en dienstverlening”, beweerde Vandenbroucke. “Dáárover gaat het.”



Depoorter noemde dat tegenover De Croo een “flagrante leugen”. Daarop haalde ze een groot blad boven met daarop een tabel uit het gunningsverslag. Dat is het officiële rapport dat de overheid heeft geschreven om aan te geven waarom Movianto de aanbesteding won. In een tabel in dat rapport staat dat Medista 10 op 10 scoorde qua dienstverlening en kwaliteit. Movianto haalde 9,45 op 10. Het tegendeel van wat de minister zei.

Lijkt me duidelijk dat hij gelogen had

Modedit: aangezien dit een poll is, ook het weerwoord toevegoed, zodat 2 zijde can het verhaal in de openingspost staan.

Weerwoord Fvdb:

“Ik ben wel onvolledig geweest, dat geef ik toe.” Vandenbroucke zegt dat hij de verkeerde indruk heeft gewekt toe hij het had over ‘kwaliteit en dienstverlening’. “Daarmee verwees ik niet énkel naar dat specifieke aspect in de puntentabel van het gunningsverslag. Ik had het ook over die andere twee inhoudelijke aspecten (IT en opslagcapaciteit, red.). Als je die samentelt, dan komt Movianto boven Medista uit.”
 
Laatst bewerkt door een moderator:



Lijkt me duidelijk dat hij gelogen had
Als je een topic start, zeker met zo'n poll er bij, mag je misschien wel meer open kaart spelen en ook de repliek van Vandenbroucke citeren:

“Ik ben wel onvolledig geweest, dat geef ik toe.” Vandenbroucke zegt dat hij de verkeerde indruk heeft gewekt toe hij het had over ‘kwaliteit en dienstverlening’. “Daarmee verwees ik niet énkel naar dat specifieke aspect in de puntentabel van het gunningsverslag. Ik had het ook over die andere twee inhoudelijke aspecten (IT en opslagcapaciteit, red.). Als je die samentelt, dan komt Movianto boven Medista uit.”
 
Wat gaat er veranderen als die kerel ontslagen wordt ? Die hele politieke structuur moet gewoon aangepast en overheidsuitgaven transparanter.
 
Wat gaat er veranderen als die kerel ontslagen wordt ? Die hele politieke structuur moet gewoon aangepast en overheidsuitgaven transparanter.

Dit soort van overheidsuitgaven is al aan strikte procedures gebonden hoor, cfr. puntentabellen en dergelijke, we zitten hier gewoon met een verliezer die smerige tactieken (genre spionage) uithaalt en een oppositie die hierin meegaat.
 
Ik volg deze zaak niet, maar als ik nu enkel dit HLN-artikel lees was het argument om voor Movianto te kiezen volgens FVDB:
Hij verklaarde dat Medista verloor omdat er een enorm verschil was in prijs met Movianto en dat Medista ook slechter scoorde qua dienstverlening.
En dan staat in dat verslag voor dienstverlening 9.45 vs 10/10 voor Movianto en Medista. Verdediging:
Tijdens die vragensessie kwam Vandenbroucke terug op de aantijging van de oppositie. Hij ontkent dat hij gelogen zou hebben. “Ik ben wel onvolledig geweest, dat geef ik toe.” Vandenbroucke zegt dat hij de verkeerde indruk heeft gewekt toe hij het had over ‘kwaliteit en dienstverlening’. “Daarmee verwees ik niet énkel naar dat specifieke aspect in de puntentabel van het gunningsverslag. Ik had het ook over die andere twee inhoudelijke aspecten (IT en opslagcapaciteit, red.). Als je die samentelt, dan komt Movianto boven Medista uit.” De N-VA blijft evenwel stellen dat het om een leugen ging en diende een motie van wantrouwen in.
Allezja, ik heb zo wat de indruk dat er hier een politieke komedie wordt gespeeld over een detail naar aanloop van de verkiezingen. Zo'n gunningsdossier heeft wel wat meer om het lijf dan wat FVDB hier nu net al dan niet opzettelijk verkeerd heeft gezegd toch?

Of is dit reclame voor HLN hun andere publicaties hierover:
De Belgische firma Medista zegt dat er in 2022 door de FOD Volksgezondheid gesjoemeld is met de aanbesteding van een miljoenencontract voor de verdeling van corona-vaccins.

HLN dook in het dossier en kon nieuwe beelden bekijken die ernstige vragen oproepen over wat zich heeft afgespeeld op de overheidsdienst onder minister van Volksgezondheid Vandenbroucke (Vooruit).

We beschikken over 4 uur aan beeldmateriaal, 3 uur aan opnames van telefoongesprekken en talloze mails die nooit eerder publiek zijn gemaakt.

Samen vormen zij de basis van onze reeks ‘De Medista-tapes’.
Ik hoop dat daar wat doorslaggevendere zaken instaan.
 
Laatst bewerkt:
Dit soort van overheidsuitgaven is al aan strikte procedures gebonden hoor, cfr. puntentabellen en dergelijke, we zitten hier gewoon met een verliezer die smerige tactieken (genre spionage) uithaalt en een oppositie die hierin meegaat.
Klopt, maar het zou goed zijn dat wij als sponsor van de staat dit tot op de euro kunnen inkijken. Anyway, daar gaat het niet over :)
 
Wat gaat er veranderen als die kerel ontslagen wordt ? Die hele politieke structuur moet gewoon aangepast en overheidsuitgaven transparanter.
Klopt, maar het zou goed zijn dat wij als sponsor van de staat dit tot op de euro kunnen inkijken.

Moet dat transparanter? Want als ik het goed heb, hebben zich al verschillende organen daarover gebogen, onder andere een paar rechtbanken en de Raad van State, maar was er niks aan.

Zijn die zaken dan niet in te kijken? En wat zou jij daaraan kunnen zien wat de Raad van State niet zou kunnen zien?
 
Klopt, maar het zou goed zijn dat wij als sponsor van de staat dit tot op de euro kunnen inkijken.
Toch betwijfel ik dat "de man in de straat" nieuwe elementen gaat ontdekken in zo'n lijvig verslag, ik betwijfel eigenlijk al dat er iemand dit gaat lezen die niet als expert daarbij betrokken is. Is er al niet voor de goedkopere optie gekozen trouwens?

Je ziet al de "kwaliteit" van deze interventie in het parlement: "Jamaar VDB zei dat de dienstverlening beter was, en in tabel xx.yy staat er 9.45 tegenover 10".
Als dan de prijs van die 9.45 lager ligt, en er zullen nog wel wat tabellen/argumenten zijn, vind ik dit gewoon zuivere debiliteit. Een heel lijvig dossier, maar de minister zei iets verkeerd, hij moet ontslag nemen!
 
Amai flagrante leugen zeg. Heel logisch ook om te liegen over een score op een gunningsverslag, het is niet dat dat makkelijk te controleren is natuurlijk.
Afijn oppositie heeft haar rol te spelen en het is een verkiezingsjaar, maar dit is wel heel dunnetjes.
 
Terug
Bovenaan