Noobvraagje ivm software

Mulan

Well-known member
Mijn ouders hebben nu Linux staan (geïnstalleerd door mijn ex) maar willen terug Windows op hun pc.

Zelf geen flauw idee hoe ik dat op kan lossen voor hen zonder bestanden te verliezen.
Who can help me out?
 
Ge sluit een externe harde schijf aan en kopieert alle belangrijke bestanden eerst naar die schijf.
Nieuw OS installeren kan je ook in dual boot, maar meestal doet men dan eerst Windows en dan Linux. (En dan blijven bestanden moeilijk uitwisselbaar als ze op de os-partitie staan)
En zelfs dan is het aangeraden om een externe backup te maken.
 
Ge sluit een externe harde schijf aan en kopieert alle belangrijke bestanden eerst naar die schijf.
Nieuw OS installeren kan je ook in dual boot, maar meestal doet men dan eerst Windows en dan Linux. (En dan blijven bestanden moeilijk uitwisselbaar als ze op de os-partitie staan)
En zelfs dan is het aangeraden om een externe backup te maken.
Euh... NOOBvraagje dus 🤣
Dual boot? Os-partitie? 🤔🙈

En wat moet ik kopen om Windows te installeren? Is dit voldoende?
 
Zo een key lijkt mij inderdaad wel voldoende. Ik ken gamecardshop.com niet, maar het lijkt me eentje van de zovelen die een Windows key aanbieden.

Dualboot betekent dat je meerdere configuraties of operating systems op 1 computer hebt staan. Zo kan je dus booten naar Windows of booten naar Linux.

Een partitie is een geïsoleerde, logische indeling op een schijf of ssd. Je gaat nooit 2 OS's op 1 partitie kunnen plaatsen, die hebben hun eigen blokje op je drive nodig.
 
Ik zou zeggen: hou het op de eerste optie: kopieer alles wat je niet kwijt wil eerst op een externe hdd (is sowieso een goede standaard praktijk, want als uw pc het begeeft ben je alles kwijt. Regelmatig een backup maken is als tanden poetsen voor de mens: je kan het overslaan maar dan moet je niet janken als je op een bepaald moment alles kwijt bent).
Controleer of de backup gelukt is.
Maak eventueel een tweede kopie.
En doe dan een fresh install
 
Waarom überhaupt voor dual boot gaan als uw ouders toch gewoon terug Windows willen?

1. Alle belangrijke bestanden op een externe harde schijf zetten
2. Media Creation Tool gebruiken om Windows op een USB te zetten
3. Pc rebooten, opstarten vanaf die USB stick, tijdens installatie eerst alle partities wissen en hup met de geit

Er zijn enorm veel tutorials op Youtube te vinden. Want als je er werkelijk geen kennis van hebt wordt het al wat moeilijker eens je “boot vanaf USB” en “verwijder de partities” hoort.
 
OK, ik heb een externe harde schijf van 1T dus dat komt zeker goed, maar moet ik Linux dan eraf smijten (en hoe?) of gewoon Windows erop zetten of geeft dat miserie of....
Doe ik hem beter binnen bij een professional? 😜
 

  1. Sluit het USB-flashstation aan of voer de dvd in op de pc waarop je Windows 10 wilt installeren.
  2. Start de pc opnieuw op.
    Als de pc niet automatisch opnieuw wordt opgestart vanaf het USB- of dvd-medium, moet je mogelijk een opstartmenu openen of de opstartvolgorde wijzigen via de BIOS- of UEFI-instellingen van de pc. Meestal moet je onmiddellijk na het inschakelen van de pc op een toets drukken (zoals F2, F12, Delete of Esc) om het opstartmenu te openen of de opstartvolgorde te wijzigen. Instructies over het openen van het opstartmenu of het wijzigen van de opstartvolgorde vind je in de documentatie bij de pc of op de website van de fabrikant. Als het USB- of dvd-apparaat niet wordt vermeld bij de opstartopties, moet je mogelijk contact opnemen met de pc-fabrikant voor instructies over het tijdelijk uitschakelen van Beveiligd opstarten via de BIOS-instellingen.
    Als het wijzigen van het opstartmenu of de opstartvolgorde niet werkt en de pc onmiddellijk wordt opgestart naar het besturingssysteem dat je wilt vervangen, is de pc mogelijk niet volledig afgesloten toen deze de vorige keer werd uitgeschakeld. Klik op de aan/uit-knop op het aanmeldingsscherm of in het Startmenu en kies Afsluiten om de pc volledig af te sluiten.
  3. Kies op de pagina Windows installeren jouw taal, tijd en toetsenbordinstellingen en kies Volgende.
  4. Kies Windows installeren.
 
Terug
Bovenaan