Non-fictie boeken (biografie)

Nog een paar die ik heel rakend vond. Allen van mensen die extreme omstandigheden hebben overleefd.

A Long Way Gone - Ishmael Beah: Het verhaal van iemand die als kindsoldaat was ingelijfd door het leger van Sierra Leone.

Escape From Camp 14 - Shin Dong-hyuk: Iemand die geboren is in een Noord Koreaans concentratiekamp en erin geslaagd om te ontsnappen. Zijn ontsnapping was in 2005 en dat doet mij toch iets. Ik zat rustig als studentje op terras op de oude markt van Leuven. Ondertussen in Noord Korea kroop iemand over het lijk van zijn beste vriend en zette voet in een wereld die hij nooit eerder gezien had. Helemaal op zijn eentje en hij wist niks buiten dat hij moest proberen naar een plaats genaamd China te geraken waar hij alleen over had over vertellen.

The Aquariums of Pyongyang - Kang Chol-hwan: Eveneens iemand die in een Noord Koreaans concentratiekamp gezeten heeft. In tegenstelling tot Shin is hij er wel niet in geboren en ook niet uit ontsnapt. Hij is opgegroeid in een gewone Noord-Koreaanse familie, dan in het kamp gestoken en na een aantal jaar terug vrijgelaten. Toen het ernaar uit zag dat hij opnieuw opgepakt zou worden is hij erin geslaagd het land te ontvluchten.
 
Terug
Bovenaan