Nog een paar jaar eruit persen?

randrix

New member
Allen

Sinds 2016 heb ik volgend systeem in een fractal node 202 (compact formaat case om in de huiskamer te plaatsen) wat zeer goed en vooral stil zijn dienst doet.

Asus Z1701I pro gaming (lga1151 intel socket)
Intel core I3 6100 skylake 14 mn @3.70 GHz
2 keer 8 GB DDR4 Ram Crucial vengeance 2400 MHZ
500 GB SSD samsung Evo plus 970
MSI geforce GTX 1060 6GB (kan net in de kleine behuizing en is behoorlijk stil)
Corsair sf 450w voeding

Nu speel ik enkel nog EVE Online, MTG Arena, CIV 6 en af en toe Age of Empires 4. Altijd netjes op 1080 scherm kunnen spelen. Met Eve online gebruik ik graag twee schermen.
Ik krijg vreemde framedrops de laatste tijd wat niet meer zo fijn speelt. Daarnaast gaat de cooler hard van de processor en maakt teveel lawaai.

is het zinvol om een nieuwe grafische kaart aan te schaffen of/en kan ik Intel processor vervangen (op de bestaande socket is dat dan 9e generatie) op het bestaande moederbord? Wat raden jullie dan aan? Ik wil wat budget insteken om nog even de levensduur te verlengen met een paar jaar.


Alvast bedankt om even jullie licht hierop te werpen.
 
Is te zien hoeveel je wilt investeren in je huidige setup. Een i7-6700K of 7700K kan wel een kleine meerwaarde zijn qua upgrade. Tegenwoordig vind je die al voor rond de €120. Natuurlijk het is al een redelijk
verouderd systeem, dus moet je zelf uitmaken of jij het waard vind.

Een 8ste of 9de gen past niet op je bord. Fysiek wel maar de pinnen zijn anders, dus zal nooit werken. Jouw bord kan tot de 7de gen. gaan.

Op Tweakers kan je bvb. een aantal 6700K's vinden voor rond de €120.

Voor zo'n 6700K zal je wel een aftermarket CPU koeler nodig hebben, die stock koeler van die 6100 is niet zo schitterend en luid. Zo'n Low Profile Noctua koeler kan je al voor €40-45 vinden.

Als je je systeem wil upgraden door een andere CPU, RAM, mobo en CPU koeler aan te kopen, zit je gemakkelijk aan €450-500.

De rest van de onderdelen kan je perfect behouden.
 
Wow, had niet door dat het moederbord enkel 7th generatie toelaat. Spijtig wel.
Vraag me trouwens af of die i7 iets zal opleveren dan, gezien zelfde generatie.

I3 heeft nu ook een aftermarket koeler.

bedankt trouwens voor snelle reactie!
 
Een i3 6100 is een dual core met 4 threads, een i7 van de 6de en 7de gen heeft 4 cores en 8 threads. Dus prestaties zijn wel beter.

Hoelang die i7 zal meegaan is moeilijk te zeggen. Is afhankelijk van hetgeen je ermee wilt doen. Wil je ooit zwaardere games spelen is een zwaardere CPU met meer cores wel interessanter.

Alles wordt zwaarder de dag van vandaag. De nieuwste instap i5's hebben al 6 cores en 12 threads en standaard een hogere kloksnelheid en tegenwoordig is dat toch een minimum voor gaming, imho.
 
Laatst bewerkt:
Een i3 6100 is een dual core met 4 threads, een i7 van de 6de en 7de gen heeft 4 cores en 8 threads. Dus prestaties zijn wel beter.

Hoelang die i7 zal meegaan is moeilijk te zeggen. Is afhankelijk van hetgeen je ermee wilt doen. Wil je ooit zwaardere games spelen is een zwaardere CPU met meer cores wel interessanter.

Alles wordt zwaarder de dag van vandaag. De nieuwste i5's hebben al 6 cores en 12 threads en standaard een hogere kloksnelheid en tegenwoordig is dat toch een minimum voor gaming, imho.
*10 cores en 16 threads voor de 12600K(F) zelfs. Dacht dat de 12600 dat ook al had, maar blijkbaar niet. Toch serieus verschil voor dat kleine prijsverschil dan. :eek:
 
De snelste cpu dat dit moederbord ondersteunt is de i7 7700k
Dit was een populaire cpu indertijd.
Als je die 2dehands op de kop kan tikken voor een zacht prijsje (~100 €) dan kan je wel ff verder zonder al te veel geld te verknallen.
En al zeker voor de huidige games dat je speelt.

Update je bios van je mobo alvast voor de cpu wijziging.

En da's bascially de enigste optie dat je hebt.

Optie 2 is gewoon volledig nieuw mobo + cpu + ram
en dan ga je tot de conclusie komen dat je GTX 1060 weer totaal niet meer meekan en dan wordt het al direct een upgrade van meer dan 600 € in totaal.
 
*10 cores en 16 threads voor de 12600K(F) zelfs. Dacht dat de 12600 dat ook al had, maar blijkbaar niet. Toch serieus verschil voor dat kleine prijsverschil dan. :eek:

Ik doelde vooral op die i5 in de lagere prijsklasse. De 12400F o.a.

Heb de tekst aangepast.

"Kleine" prijsverschil zou ik het ook niet noemen. Toch €110 verschil voor een CPU waar hij nooit het maximum gaat uithalen.
 
Verschil tussen een 6100 een 6 of 7700K zal vrij groot zijn op je minimum fps. Hoe moderner de CPU, hoe hoger je de ondergrens van je ervaring kan leggen... Latere generaties CPU's, in het bijzonder de 12-reeks van intel en de 5000 reeks van AMD zijn fundamenteel beter in minimum fps en stutter, etc... vooral voor de modellen met minimaal 6 cores. Met een nieuwe GPU ga je vooral je maximum FPS opkrikken. 't is kort door de bocht zo en zeker op 1080p is de maximum boost frequentie en de cache van de CPU ook heel belangrijk, maar we spreken hier niet over een 12900k + 3090Ti natuurlijk...

Dus, betere cpu = hogere ondergrens van prestaties in jouw geval.
 
Ik heb normaal nog een i7 6700k liggen. Die wil ik anders wel verkopen voor een zachte prijs.
Ik probeer van nog wat oude spullen af te raken en wat op te ruimen.
 
Ergens 3200 of 3600mHz ram vinden helpt ook wat in microstutter en minimum FPS (allez, getest op een 7700K, ik dacht dat de 6700k iets minder makkelijk is met geheugensnelheden...
 
Ik doelde vooral op die i5 in de lagere prijsklasse. De 12400F o.a.

Heb de tekst aangepast.

"Kleine" prijsverschil zou ik het ook niet noemen. Toch €110 verschil voor een CPU waar hij nooit het maximum gaat uithalen.
Ahja, ik was de 12600 en 12600k aan het vergelijken van prijs. Dat scheelt echt niet veel voor toch een stuk betere CPU.
 
Dank voor jullie inzichten. Dan ga ik inderdaad voor een i7 upgrade. Lijkt me echt de moeite waard om de levensduur nog wat te verlengen. Daarnaast kan ik dan ook van Windows 10 naar Windows 11. Microsoft geeft aan dat mijn huidige processor niet voldoet.

Aldus op zoek naar een tweedehands ...
 
Dank voor jullie inzichten. Dan ga ik inderdaad voor een i7 upgrade. Lijkt me echt de moeite waard om de levensduur nog wat te verlengen. Daarnaast kan ik dan ook van Windows 10 naar Windows 11. Microsoft geeft aan dat mijn huidige processor niet voldoet.

Aldus op zoek naar een tweedehands ...
Hangt ook van je moederbord af. Ik heb recent nog een 7700 non-k pc gezien die niet eligible was voor Win11.
 
Dank voor jullie inzichten. Dan ga ik inderdaad voor een i7 upgrade. Lijkt me echt de moeite waard om de levensduur nog wat te verlengen. Daarnaast kan ik dan ook van Windows 10 naar Windows 11. Microsoft geeft aan dat mijn huidige processor niet voldoet.

Aldus op zoek naar een tweedehands ...
Ik zou nog even wachten om naar Win 11, zitten nog wat kinderziektes in. Denk zelfs niet dat je Win 11 kan installeren op oudere systemen, zonder te veel gezeik.
 
Ik heb normaal nog een i7 6700k liggen. Die wil ik anders wel verkopen voor een zachte prijs.
Ik probeer van nog wat oude spullen af te raken en wat op te ruimen.
Als ik dan toch voor tweedehands ga, kan ik best op jacht naar een 7700k. Even opgezocht en lijkt nog net dat tikkeltje meer te hebben om 1080p te blijven gamen in vergelijking met 6700k.
 
Als ik dan toch voor tweedehands ga, kan ik best op jacht naar een 7700k. Even opgezocht en lijkt nog net dat tikkeltje meer te hebben om 1080p te blijven gamen in vergelijking met 6700k.
Geen probleem hoor.
Mocht je je gedacht veranderen dan laat je het maar weten.
 
Terug
Bovenaan