Montenegro

Nerenbas

Active member
Heb niet direct een topic over Montenegro gevonden dus bij deze:

Binnen een kleine 2 weken ga ik met mijn vriendin richting Montenegro. Voor mij en haar een onbekende bestemming. Wie aanraders/tips heeft wat te zien mag het me hier gerust laten weten! Merci alvast.
 
Paar jaar geleden enkele dagen naar daar geweest. Vooral Kotor vond ik wel mooi. Zeker ook als je 's avonds de citadel beklimt om daar de zon te zien ondergaan onder de bergen. Sveti Stefan en omgeving was ook wel mooi.
 
Laatst bewerkt:
Vorige maand vanuit Tirana vertrokken met de bus naar Montenegro. Kotor, Ulqin & Budva bezocht, zeker de moeite waard, prachtige stranden & uitzichten.
Echt goedkoop vond ik het wel niet, en de mensen in Budva & Kotor vond ik ook niet echt vriendelijk. Mijn vriendin is Albanees, kan daar wel mee te maken hebben, toch nog spanningen tussen die mensen.
 
Zabljak, het prachtige meer en het Durmitor Park vond ik fantastisch.

Kotor is inderdaad niet te missen. De klim naar die citadel(?) is prachtig.
Budva en het oude fort was fijn. Met een bootje varen op het meer van Skadar en uzelf boven uw theewater drinken met wat rosé is ook tof.

Bar, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, was niets voor ons.

Ik vond de gemiddelde Montenegrijn wel sympathiek. Op toeristischere plaatsen zijn de locals zelden vriendelijk maar dat is overal zo denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij vertrekken binnenkort ook naar daar. Wij gaan voor de natuur. Als we de foto's mogen geloven is het daar prachtig qua natuur. Je hebt een handige app "National parks of Montenegro" met heel wat info per park.

Het lijkt me alleszins een ideale bestemming om het dure leven hier even te ontvluchten. Goedkope hotelletjes, relatief goedkope brandstof en het eten zou er ook niet al te duur zijn. We betalen slechts 23 euro per nacht voor onze overnachtingen. :p

Wat ik ook wel fijn vind is dat ze met de euro betalen, ondanks dat ze buiten de EU vallen. Wel opletten met data roaming, want aangezien het geen EU is betaal je je daar blauw voor.
 
Zoals gezegd: Budva is wel de moeite, 't is een vrij populair oord, dus hou er wel rekening mee. Toen ik er was, verbleef ik binnen het kasteel van Budva, zeker aan te raden.
Kotor was ook wel knap om te bezoeken, 't is UNESCO werelderfgoed voor iets.
Afhankelijk van uw interesse kan je ook eens langs Tivat passeren (nabij Kotor). Hier kan je met wat geluk nog enkele superjachten bekijken, alsook het Naval heritage Collection Museum. Een vrij klein museum over de (militaire) maritieme geschiedenis van Joegoslavie. Je kan ook een duikboot bezoeken. (Ik merk op google dat het tijdelijk gesloten is, maar ik vind geen info waarom en hoe lang)
 
Durmitor park: Crno Jezero (zwarte meer). Daar is het heel mooi om te wandelen. Ook best wel wat avontuurlijk (sommige routes zijn niet zo goed aangeduid).

Verder is Kotor ook een aanrader. Leuk vertoeven als je daar een huisje huurt oid.
Bar zijn we enkel een namiddag geweest omdat we daar de trein naar Belgrado hebben genomen (bekend van een oude Bond film. Aanrader!).
Podgorica was wel mooi om eens te zien, maar meer ook niet vonden wij toen.

Het land is niet echt groot, dus als je daar een wagen kan huren, kan je veel bezoeken.
 
Bar zijn we enkel een namiddag geweest omdat we daar de trein naar Belgrado hebben genomen (bekend van een oude Bond film. Aanrader!).
De nachttrein? Die heb ik ook genomen destijds. In welke Bond film kwam de trein voor?
 
Zabljak, het prachtige meer en het Durmitor Park vond ik fantastisch.

Kotor is inderdaad niet te missen. De klim naar die citadel(?) is prachtig.
Budva en het oude fort was fijn. Met een bootje varen op het meer van Skadar en uzelf boven uw theewater drinken met wat rosé is ook tof.

Bar, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, was niets voor ons.

Ik vond de gemiddelde Montenegrijn wel sympathiek. Op toeristischere plaatsen zijn de locals zelden vriendelijk maar dat is overal zo denk ik.
Citinje?
Montenegro is één van de mooiste landen van Europa die ik gezien heb. Ook sympathiek volk.
Alleen geduld hebben op de baan. Ze hebben/hadden geen snelweg toen ik er naartoe ging. Ze toeteren héél veel, maar is om te zeggen dat ze er zijn (achter een scherpe bocht bijvoorbeeld)
 
De nachttrein? Die heb ik ook genomen destijds. In welke Bond film kwam de trein voor?
Eerlijk gezegd kan ik me enkel herinneren het ergens gelezen te hebben toen. Kan de titel helaas niet meer geven.
Bij ons was het niet de nachttrein, maar je kon dat wel kiezen. Wij zijn rond 7u 's ochtends vertrokken vanuit Bar en rond 19u aangekomen in Belgrado.
 
Een kleine samenvatting van onze bevindingen tijdens onze reis.

We hebben de 5 nationale parken bezocht, waarvan we Durmitor, Prokletije en Skadarska Jezero in die volgorde de moeite vonden. Bij Durmitor en Skadarska Jezero heb je panoramaroutes met zeer mooie uitzichtpunten. Sowieso is heel Montenegro een nationaal park wat ons betreft. Overal mooie natuur. Wij vonden de Tara River Canyon het hoogtepunt van onze reis. Echt indrukwekkend (2de diepste canyon van de wereld na de Grand Canyon en ik vond deze canyon zelfs meer de moeite)!

Kotor hebben we ook kort bezocht, maar stadjes zeggen ons niet veel en het strand daar stelt niks voor dus we waren er snel terug weg. Het uitzicht op Kotor en de zee vanaf de bergen is wel de moeite.

Het leuke is dat er zeer weinig toeristen zijn in Montenegro (we zijn wel nog buiten het seizoen natuurlijk) en het daardoor allemaal nog authentiek aanvoelt. Wat mij betreft een echte hidden gem en ik hoop dat dat nog even zo blijft. Overnachten, eten en drinken op restaurant, brandstof zijn allemaal heel goedkoop (in de kuststeden mogelijk duurder, maar daar hebben we niet overnacht of gegeten). Brandstof heeft in elk tankstation dezelfde prijs dus vergelijken hoeft niet, wat wel makkelijk is.

De locals zijn supervriendelijke mensen, heel vrijgevig en engels wordt er beter begrepen dan in bv. buurland Bosnië. Een hoteluitbaatster vertelde ons dat ze in Montenegro niet van regels houden en dat bleek ook bij het autorijden.

Qua autorijden is het een heel relaxed land. Hier kan je nog echt van autorijden spreken in tegenstelling tot het treintje rijden van bij ons. Verkeersagressie lijkt hier ook niet te bestaan. Regels gelden er niet echt, wat even wennen is maar uiteindelijk wel aangenaam rijdt. Velen rijden in het midden van de baan, bochten worden afgesneden (soms zelfs over 2 baanvakken van tegenliggers heen), de snelheidslimieten zijn dikwijls belachelijk laag dus weinigen houden zich eraan (er zijn er ook bij die extreem traag rijden maar die kan je makkelijk inhalen), richtingaanwijzers gebruiken hoeft niet, parkeren lijkt overal te kunnen en als er vakken zijn liefst scheef en niet tussen de lijnen parkeren.

Tussen Kotor en Budva is het wel traag rijden heb ik gemerkt en was er bij ons ook redelijk wat politiecontrole. Op grote banen in de bergen lijk je op een racecircuit te zitten. In dorpjes rijden de locals soms iets trager bij parkings/tankstations en eens ze zien dat er geen politie staat rijden ze terug door. Vaste flitspalen zijn er niet en snelheidscontroles zouden altijd met radarguns gebeuren. Tegenliggers waarschuwen je op tijd voor politiecontroles met lichtsignalen. Wel oplettend blijven voor tegenliggers die buiten hun rijvak komen, vee op de weg, stenen van rotsen die op de weg liggen en kraters in de weg (op kleinere wegen). Als je de breedte van je wagen niet kan inschatten, kan je er beter niet rijden want tegenliggers kruisen is op sommige wegen millimeterwerk (bv. de bergwegen nabij Kotor).

Wat me ook opviel is dat nummerplaten niet verplicht lijken te zijn (mogelijk door het gebrek aan flitspalen?). Redelijk wat wagens tegengekomen zonder nummerplaten en de politie laat ze gewoon passeren. Vreemd genoeg ook redelijk wat dikke Amerikaanse wagens met nummerplaten uit de States.

Al bij al een prachtig land dat gelukkig nog niet bij de EU is (en dus nog niet moet voldoen aan de strenge EU regels en wetten). Het is imo zelfs het mooiste Europese land dat ik bezocht heb en ik heb er toch al best veel gezien.
 
Terug
Bovenaan