Mobiliteitsprojecten

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Een verzameltopic bedoeld voor nieuws over grotere mobiliteitsprojecten, zodat je ook iets kan vernemen over projecten die je niet in je lokale krant vindt, maar die wel van belang kunnen zijn voor jou.

Enkele waar ik (woonplaats Ieper, maar afkomstig uit Kortrijk) vooral naar uitkijk:

- Herinrichting knooppunt R8-A19 (Bissegem/Kortrijk). Een autostrade die eindigt met lichten geplaatst in een haarspeldbocht op een dubbele ringbaan. Het is een wonder dat hier relatief weinig ongevallen gebeuren.

Start werken: zijn nu bezig met het bouwrijp maken.

1645530385081.png


Er wordt een "trompet" aangelegd, uiteindelijk resultaat moet dit worden:

1645530430062.png


Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-complex-a19-r8
 
Een ander is de herinrichting van de R8-zuid die nu een stuk deelt met de E17 én de knoopunten Kortrijk-Zuid en Kortrijk-Oost. Ook hier is er op een ringweg (90km/u) een haarspeldbocht en zijn er nog wat lichten weg te nemen. Vroeger was er voorzien om de R8 parallel naast de E17 aan te leggen, maar omdat daar al redelijk wat bewoning is, onderzoeken ze alternatieven (rood parallel).

1645531357225.png


Hier zitten ze nog maar in de onderzoeksfase:

1645530776006.png



N50 = oude weg Kortrijk-Brugge (ongeveer vanaf Ring Shopping Center Kuurne), N8 is de weg van Kortrijk naar Oudenaarde/Brussel via Zwevegem.

Ik verwacht niet dat dit op korte termijn veel zal veranderen, omdat het een complex en duur project kan zijn (overkapping E17???, fly-over rond Harelbeke?): https://www.k-r8.be/
 
Laatst bewerkt:
Toen ik meer opzocht over deze 2 projecten, stootte ik ook op dit relatief zeldzaam project: de verschuiving van een waterloop die nu door Kortrijk (/Stasegem) loopt en een beetje in onbruik gekomen is door de lage diepte/vele sluizen: De verschuiving van het kanaal Kortrijk-Bossuyt van in het centrum van stad richting de ring. Bedoeling is om zo een breder kanaal te kunnen creëren en zo diepere schepen van de Schelde naar bvb Roeselare/Menen te kunnen laten varen zonder via Gent te moeten gaan.

Scenario C zou op dit schema het meest waarschijnlijke zijn.

1645530914833.png
 
Een verzameltopic bedoeld voor nieuws over grotere mobiliteitsprojecten, zodat je ook iets kan vernemen over projecten die je niet in je lokale krant vindt, maar die wel van belang kunnen zijn voor jou.

Enkele waar ik (woonplaats Ieper, maar afkomstig uit Kortrijk) vooral naar uitkijk:

- Herinrichting knooppunt R8-A19 (Bissegem/Kortrijk). Een autostrade die eindigt met lichten geplaatst in een haarspeldbocht op een dubbele ringbaan. Het is een wonder dat hier relatief weinig ongevallen gebeuren.

Start werken: zijn nu bezig met het bouwrijp maken.

Bekijk bijlage 7874

Er wordt een "trompet" aangelegd, uiteindelijk resultaat moet dit worden:

Bekijk bijlage 7875

Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-complex-a19-r8
Dit project zijn ze ook echt enorm laat mee, niet normaal hoeveel ongevallen daar al geweest zijn.

Ik verlang trouwens naar de A19 die doorgetrokken wordt naar Veurne of verder richting zee. Maar dat is al decennia lang op de lange baan geschoven, het zal er wel nooit komen zeker? :D
 
Terug
Bovenaan