Mealprep

Nada

Member
Wie doet er aan mealprep?

Eenmaal per week eten maken voor de rest van de week.

Op zoek naar makkelijke, goedkope en gezonde recepten.

Tips?

Heb het vroeger gedaan, maar wil er weer enigszins in geraken. Als single man met een drukke agenda wil ik meestal 's avonds gewoon een gezonde, evenwichtige maaltijd snel klaar hebben zonder me blauw te betalen.

Vroeger maakte ik op zondag een stuk of 5 maaltijden, meestal groenten + vlees of vis + koolhydraten (patatjes, puree, rijst, parelcouscous,...). Dat waren dan meestal 3 soorten proteïnen, 3 soorten groenten en 3 soorten koolhydraten in diverse 'configuraties'. Met wat bouillon en een sausje was dat meestal best nog gevarieerd en smakelijk. Ik deed ze dan in die glazen containers van de Ikea, dat bleef altijd tot vrijdag heel vers. Gewoon 10min op 400W in de microgolf en dat was klaar. Wel zien dat uw eten net gaar is bij het koken zodat het in de microgolf niet compleet uitdroogt.

Denk dat ik er ongeveer 2u over deed, afwas en alle voorbereiding inbegrepen.

Lunch was dan boterhammen, ontbijt overnight oats of yoghurt met granola of omelet etc. Was 's ochtends altijd wel snel klaar.

Op YouTube zie je vaak 'ingredient prep'. Je maakt dus geen volledige maaltijden maar individuele ingrediënten klaar. Bv. wat kippenfilets garen (gevlinderd, of sous vide + afbakken de avond zelf), een groente roosteren, een sausje dat bij alles past, iets gepekeld,... Op een weekavond kan je dat dan samen gooien. Kipfilet in je pasta, of in een wrap, of een salade, of met rijst etc. Je hebt nog wat meer werk de avond zelf natuurlijk, maar het spaart al wat uit.

Voorbeelden: Brothers Green, Pro Home Cooks, KWOOWK.

Denk dat ik nu wel wat meer wil werken met diepvries (had vroeger enkel een klein vriesvakje). Genoeg receptjes die prima invriezen die je op een zondag in grote hoeveelheden kan maken. Dan aanvullen met ingredient prep op diezelfde zondag en het moet wel mogelijk zijn om gezond, lekker en gevarieerd te eten zonder elke avond er een uur mee bezig te zijn.

Nog nooit iets geprept voor meer dan drie dagen en opwarmen meestal in pan. Zou nog interessante poll zijn ivm microwave gebruik: dagelijks, nooit, af en toe.

Wie doet er aan mealprep?

Eenmaal per week eten maken voor de rest van de week.

Op zoek naar makkelijke, goedkope en gezonde recepten.

Tips?
Begin met een weekmenu, dat scheelt al veel!

Daarnaast maak ik standaard in grotere porties klaar en vries ik in.

Ook is de airfryer een zaligheid! 😁

Vb: maandag = wraps: zakje rauwkost open trekken, kipfilet in de airfryer en klaar.
Dinsdag: omelet: spiegelei met ajuin, tomaat, champignons,...
Woensdag: spaghetti: zowel de pasta als de saus uit de diepvries.
Donderdag: spinazie met fishticks (in de airfryer gebakken), opnieuw gewoon eten uit de diepvries. Of een blikje groenten en enkel een stuk vlees bakken (in de pan of Airfryer!). Zelf eet ik geen aardappelen, maar ook die kan je perfect op voorhand koken en nadien opwarmen, koud eten, in de omelet gooien, gebakken patatjes in de pan,....
En de vrijdag een frietje gaan steken of andere afsluiter van de week. 🥳

Ik heb standaard lasagne en spaghetti in de diepvries zitten, momenteel ook gehaktballetjes in tomatensaus, vispannetjes en tagliatelle met gerookte zalm en erwtjes, overschot van een wok en chili.
Als ik er zin in heb, Google ik recepten voor ovenschotels en hou ik me daar mee bezig in het weekend. Ik vries het eten in in lasagnebakjes, 's morgens een bakje in de koelkast zetten en 's avonds 8 minuten in de airfryer.

Terug
Bovenaan