Luchthaven Zaventem (grenscontrole non-schengen)

Raf1994

Banned
Beste,

Ik heb een vraag over de grenscontrole op de luchthaven van Zaventem voor non-Schengen vluchten.

Binnenkort ga ik op reis via Zaventem naar Zuid Afrika, buiten de Schengen zone, hierdoor zal ik de grenscontrole moeten langsgaan bij Gate B.
Bij de paspoort controles aan Gate B heb je manuele controles, maar ze beschikken ook over de Automatische elektronische eGates voor EU burgers.
Waar je gewoon met een EU paspoort langs kan gaan. Gaat natuurlijk veel vlotter en bespaart veel tijd. Mensen die niet beschikken over een Europees paspoort moeten door de manuele controles. (wachttijd kan lang zijn)

Mijn situatie is als volgt.
Ik heb de dubbele nationaliteit, Ik ben Belg en Zuid Afrikaan, Ik reis natuurlijk naar Zuid-Afrika met een Zuid-Afrikaans paspoort.
Ik heb natuurlijk ook mijn Belgische identiteitskaart. Kan ik de Automatische elektronische eGates gebruiken met mijn Belgische identiteitskaart? Ik herinner me nog dat men vroeger bij de eGates twee sleuven had. Een sleuf voor paspoort en een sleuf voor Belgische eID kaart.
Door technische mankementen hebben ze nieuwe eGates aangebracht.

Het zou redelijk dwaas zijn dat ik als EU burger in de rij moet staan voor niet EU burgers. Omdat ik niet reis met een Belgische paspoort, maar wel Belg ben.
En mijn Belgische passpoort gebruik ik nooit, is zelf vervallen. Omdat ik meestal reis binnen de EU, en buiten de EU ga ik meestal naar Zuid Afrika met mijn Zuid Afrikaans paspoort. Als ik een Belgische paspoort zou gebruiken om naar Zuid Afrika te gaan, zou het ook stom zijn, omdat ik dan een toerismevisum zou moeten gaan aanvragen, terwijl ik gewoon Zuid Afrikaans staatsburger ben...


Alvast bedankt,
Met vriendelijke groeten.
 
Laatst bewerkt:
Indien je minder dan 3 maand blijft heb je geen visum nodig voor Zuid-Afrika met een Belgisch paspoort. Dat effe terzijde.

Omgekeerd is dat wel nodig.
 
Zijn er nu twee lijnen voor de manuele controles? EU burgers en niet-EU burgers?
Ben hier even naar de screening gaan kijken. Ik zie 12 e gates en 8 manuele gates voor vertrekkende vluchten en dan 4 manuele gates voor toekomende vluchten, maar die zijn zo gemaakt dat ze ook voor vertrekkende passagiers kunnen gebruikt worden.

Zo ben ik ook is uit de kelder mogen komen 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Men vlucht is om 17u.
Ik merk wel dat er op de site staat Check in info op 10u55

Kan men 6 uur voordien al inchecken?
Meestal komt de Check in Info uur
Overeen met de werkelijke check in


Er staat wel aangeraden om aanwezig te zijn tussen 14u30 en 15u... Maar dat is vreemd... 15u is 2u voor de vlucht. Non Schengen is meestal minimum 3 uur.

Maar uit ervaring weet ik dat de Check-info uur op de site wel effectief open gaat rond dat uur. Dus kan men gewoon 6u op voorhand inchecken? Ik zie dat het voor 2 vluchten is uit de B gates, andere B gates vluchten hebben de check-in info veel later staan.

Als dit werkelijk zo is kom ik gerust een paar uur vroeger. Hoe rapper ik incheck, hoe beter.


Effe vermelden dat het 2 vluchten zijn met de zelfde vliegmaatschappij.
 
Laatst bewerkt:
Buiten vakantieperiodes is 3u op voorhand inchecken voldoende en zelfs 2u zal lukken. Meestal zijn de paspoortcontroles door agenten leeg bij de vertrekhal van pier B omdat mensen verspreid aankomen. Als je landt heb je wel een bottleneck omdat er plots tot 1000 mensen aanschuiven (3-4 vliegtuigen).

Een identiteitskaart raakt niet door de automatische eGates.

eGates, de automatische grenscontrole​

Snel door de grenscontrole? Dat kan met de eGates, onze automatische grenscontrole. Hier scan je makkelijk zelf je paspoort om de grens over te gaan. Om gebruik te kunnen maken van de eGates, moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:
  • Je bent minstens 12 jaar.
  • Je reist met een EU-paspoort met een chip.
  • Je reist met een UK, USA of Canadees paspoort.
  • Je vliegt vanaf Gates B.

Als je niet aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, moet je door de manuele grenscontrole.
 
Eigenlijk te belachelijk voor woorden.
Ik ben nu in de luchthaven 5 uur voor tijd.

Ben ik zojuist te weten gekomen dat de checkin pas opengaat 2uur voor de vlucht... Voor non-Schengen...

Als ik mijn vlucht mis door de lange wachtrijen aan de grenscontrole klaag ik ze aan.

Dit is 3uur dat ik effectief aanwezig ben, dat ik niets kan doen...
 
als die checkin pas 2 uur voor de vlucht open gaat, is dat omdat ze weten dat ge dat gewoon haalt op die tijd he. dit is een beetje voorbarig panikeren en dreigen met rechtzaken...
naar waar gaat uw eerste vlucht? want van Zaventem wordt vandaag niet rechtstreeks naar Zuid-Afrika gevlogen
 
Eigenlijk te belachelijk voor woorden.
Ik ben nu in de luchthaven 5 uur voor tijd.

Ben ik zojuist te weten gekomen dat de checkin pas opengaat 2uur voor de vlucht... Voor non-Schengen...

Als ik mijn vlucht mis door de lange wachtrijen aan de grenscontrole klaag ik ze aan.

Dit is 3uur dat ik effectief aanwezig ben, dat ik niets kan doen...
Waarom 5h op voorhand in een luchthaven zijn?
altijd 2.5h op voorhand circa, meer dan tijd genoeg.
Vorige maand nr Bangkok gegaan en op een uur ben je door alles..
 
Ben hier even naar de screening gaan kijken. Ik zie 12 e gates en 8 manuele gates voor vertrekkende vluchten en dan 4 manuele gates voor toekomende vluchten, maar die zijn zo gemaakt dat ze ook voor vertrekkende passagiers kunnen gebruikt worden.

Zo ben ik ook is uit de kelder mogen komen 😅
2 manuele boxen voor transfer vluchten die ook omgedraaid kunnen worden ;)
 
Eigenlijk te belachelijk voor woorden.
Ik ben nu in de luchthaven 5 uur voor tijd.

Ben ik zojuist te weten gekomen dat de checkin pas opengaat 2uur voor de vlucht... Voor non-Schengen...

Als ik mijn vlucht mis door de lange wachtrijen aan de grenscontrole klaag ik ze aan.

Dit is 3uur dat ik effectief aanwezig ben, dat ik niets kan doen...
Klachten bij je luchtvaartmaatschappij 😁 Het is niet de luchthaven die beslist wanneer check-in opengaat, maar wij zijn wel diegene die je aanraden 3u op voorhand te komen 😊
 
Kan men 6 uur voordien al inchecken?
Je kan zelfs een dag tot 2 dagen voordien al online inchecken. Als je dan je boarding pass zelf afprint en je bagage zelf afgeeft bij de self baggage drop service dan hoef je niet te wachten tot de check in open gaat.
 
Je kan zelfs een dag tot 2 dagen voordien al online inchecken. Als je dan je boarding pass zelf afprint en je bagage zelf afgeeft bij de self baggage drop service dan hoef je niet te wachten tot de check in open gaat.
Maar dat gaat niet bij elke maatschappij he
 
Terug
Bovenaan