Louis Theroux: Inside the Manosphere

Tjiftjaf

Member
Op sociale media is er veel te doen rond deze documentaire waarin Louis Theroux een tijdlang optrekt met bepaalde Andrew Tate-achtige influencers zoals Sneako en HSTikkyTokky. Je kent ze wel: van die fitnessboys die ganse dagen op sociale media lopen te pronken met een luxe lenvenstijl (al dan niet fake) en jonge naïeve mensen schandalig dure cursussen aansmeren om zelf te kunnen 'ontsnappen uit de matrix'.

Magistraal hoe Louis Theroux hen confronteert met hun eigen hypocrisie en immoraliteit. Zonder hen écht het vuur aan de schenen te leggen of in het nauw te drijven, maar gewoon door hen met simpele vragen een spiegel voor te houden. Jammer genoeg hebben dit soort losers wel nog altijd een gigantisch bereik en impact bij jonge tieners.

Er is met andere woorden bij jongeren duidelijk vraag naar meer masculiene voorbeelden. Met de aanval op 'toxic masculinity' heeft men volgens mij alle mannelijke eigenschappen, de goede en de slechte, op één hoop gegooid en daarmee het kind met het badwater weggesmeten. Deze leemte wordt nu helaas opgevuld door dit soort figuren.

Nog mensen de docu gezien?

Wat Theroux volgens mij vooral heeft gedaan is die mensen een platform gegeven om zichzelf in de hoek te praten. Het wordt dan nogal snel duidelijk dat het om mensen gaat die zowat alles zullen verkondigen of doen als het maar geld opbrengt, ongeacht of ze het echt geloven. Dan zie je die HSTikkyTokky warm en koud blazen rond het moreel afkeuren van vrouwen die op OnlyFans zitten terwijl hij het zelf promoot om er geld uit te slaan, die Myron ongemakkelijk worden wanneer Theroux hem terwijl hij naast zijn vriendin staat confronteert met zijn uitspraak rond meerdere vrouwen willen (ondertussen zijn ze uit elkaar), of dan zie je hoe die Sneako nu volledig is overgeschakeld op antisemitische samenzweringen en MAGA omdat hij daarvan zijn verdienmodel heeft gemaakt.
Eigenlijk vooral een collage van oppervlakkige hypocrisie en "internet personages".

Ik zie eigenlijk weinig link met mannelijke eigenschappen, het leek me vooral plat opportunisme om geld te slaan uit kwetsbare/goedgelovige mensen (zie ook die twee fans in Miami die duidelijk niet vooraan stonden toen het verstand werd uitgedeeld, en waarvan er een al dakloos was geweest), waaronder ook beïnvloedbare tieners. Dat een van die influencers dan de verantwoordelijkheid van zich afschuift door te zeggen dat het de ouders hun fout is dat tieners naar hem kijken, terwijl hij zelf elke kans die hij krijgt aanwendt om die groep aan te spreken, is ook een pareltje.

Inside The Manosphere (Netflix)

What the actual fuck.

Serieus, wat voor figuren zijn dit die de jeugd van vandaag beïnvloeden… Ik vond dit eerlijk gezegd één van de mindere Louis Theroux-docu’s. Op sommige momenten had ik zelfs het gevoel dat hij hen eerder een platform gaf, in plaats van echt door te prikken met diepgaandere of confronterende vragen, al snap ik dat dat bij zo’n types niet evident is.

Los daarvan: ik kende oprecht niemand van die “influencers”, buiten Andrew Tate.
Gisteren gezien... Was schrijnend...

Gisteren gezien... Was schrijnend...
Om op je geciteerde post te reageren: ik denk dat diepgang gewoon geen optie was bij die mensen. Op dat vlak zijn dat pur sang influencers natuurlijk, die schakelen over op hun talking points vanaf er een camera draait. Zeker bij die HSTikkyTokky had ik ook niet de indruk dat er veel gebeurde in de bovenkamer buiten "engagement=money".

Om op je geciteerde post te reageren: ik denk dat diepgang gewoon geen optie was bij die mensen. Op dat vlak zijn dat pur sang influencers natuurlijk, die schakelen over op hun talking points vanaf er een camera draait. Zeker bij die HSTikkyTokky had ik ook niet de indruk dat er veel gebeurde in de bovenkamer buiten "engagement=money".
Die sprak zichzelf eigenlijk constant tegen… Best frustrerend om te zien hoe jonge mannen hierdoor beïnvloed worden.

Ik vond het eigenlijk toch wel een goede docu. Het is eigenlijk ongelooflijk hoe weinig moeite Theroux moest doen om deze kerels zichzelf te laten ontmaskeren voor wat ze zijn. Op geld beluste, inhoudsloze kleuters zonder enige moraal.

Had hij dieper moeten gaan? Ik heb eigenlijk niet de indruk dat dit mogelijk zou zijn. Na het wegpellen van één buitenlaagje zag je de leegheid al.

Maar ben ik er veel wijzer van geworden? Dat eigenlijk wel niet, buiten het feit dat vele van die influencers zich blijkbaar bezig ook nog bezig houden met schimmige investeringstools.

Maar ik heb wel compassie met onze tienerjongers. Als deze niemanden voor hen net rolmodellen zijn, dan kunnen we toch niet anders dan te besluiten dat er ergens iets serieus scheef zit in onze maatschappij.

Stond ooit aan de bushalte te luistervinken naar drie teenagers die bezig waren over Andrew Tate, hem zagen ze toch wel als iemand die goed bezig was en ontzag opwekte bij de vrouwen. Wat er scheef zit in de maatschappij is dat er geen alternatief wordt geboden, 'leefsleutels' moet je dan maar zelf gaan zoeken als jongmens. Een filmpje op Ketnet of een jeugdhuis met enthousiaste medewerkers zal het verschil niet maken.

Btw één van die manfluencers had een verborgen gsm filmpje online gezet waaruit bleek dat Theroux wel stevig knipte in het beeldmateriaal, overall vibe bleef wel dat het een bende bedriegers zijn.

Op sociale media is er veel te doen rond deze documentaire waarin Louis Theroux een tijdlang optrekt met bepaalde Andrew Tate-achtige influencers zoals Sneako en HSTikkyTokky. Je kent ze wel: van die fitnessboys die ganse dagen op sociale media lopen te pronken met een luxe lenvenstijl (al dan niet fake) en jonge naïeve mensen schandalig dure cursussen aansmeren om zelf te kunnen 'ontsnappen uit de matrix'.

Magistraal hoe Louis Theroux hen confronteert met hun eigen hypocrisie en immoraliteit. Zonder hen écht het vuur aan de schenen te leggen of in het nauw te drijven, maar gewoon door hen met simpele vragen een spiegel voor te houden. Jammer genoeg hebben dit soort losers wel nog altijd een gigantisch bereik en impact bij jonge tieners.

Er is met andere woorden bij jongeren duidelijk vraag naar meer masculiene voorbeelden. Met de aanval op 'toxic masculinity' heeft men volgens mij alle mannelijke eigenschappen, de goede en de slechte, op één hoop gegooid en daarmee het kind met het badwater weggesmeten. Deze leemte wordt nu helaas opgevuld door dit soort figuren.

Nog mensen de docu gezien?
Misschien een zijsprong van uw oorspronkelijke bedoeling: maar goddamn jong... hoeveel van die influencers zijn er zo. Ge zou denken dat toch maar een zeer select aantal mensen daarvan kunnen leven. Maar het verbaast me altijd hoe groot dat 'select' volkje wel is.

Kan gewoon bias zijn natuurlijk omdat ik niet weet hoeveel er ook zoiets proberen en erin falen. Maar ik heb toch de indruk dat er veel influencers zijn die ervan kunnen leven (en ik heb het dan niet over die miami luxe stijl perse he)

Dingen die opvielen

1: Ze zijn allemaal into Trump en samenzweringhoaxes.

2: Ze zijn allemaal dol op vrouwen, maar zien ze eerder als een product en omringen zich met types die nu niet bepaald 'stabiel' of gezegend met een uitgebreid intellect door het leven gaan. Vooral omdat...zie 3.

3: Ze zitten vol bravoure, maar zodra ze ook maar een greintje tegenkanting krijgen zakt hun zelfvertrouwen in elkaar als een flan.

4: HS Tikky Tokky kan zelfs Bonnie Blue laten overkomen als de meest mature bekwame persoon in de kamer als hij de ruimte vult.

5: Al die mannen komen zot als ze een boksbal op de kermis zien.

Docu toont mooi het verdienmodel aan rond desinformatie en complottheorieën.

Zaken die je ook ziet bij een Alex Jones, of die Dutch Travel Maniac waar men hier onlangs nog mee dweepte. Het draait allemaal rond mensen triggeren met info, door zaken zo simpel mogelijk en zo zwart wit mogelijk voor te stellen. En ze dan te engageren, om hun content te consumeren of wat brol van hen te kopen.

Genoeg mensen die op zoek zijn naar makkelijke verklaringen die alles veel simpeler laten lijken. Zolang zaken maar niet te ingewikkeld of genuanceerd zijn. :)

Bij die oudere rossige man kan ik nog inkomen dat je je daar door laat inpakken, die man had wel charisma. Maar die andere gasten hadden echt heel weinig verkoopskills. Maar blijkbaar ligt de lat laag bij de beïnvloedbaardere mensen in onze maatschappij.

Hier de docu gezien omdat het een thema is in de les die mijn vrouw moet geven. Ik hoop dat de hype overroepen is, en dat het aantal jongeren die dit soort single-digit-iq idioten als rolmodel ziet, echt zeer beperkt is. Dat dat toevallig de geradicaliseerde idioten die vaak in het nieuws komen, hoeft nog niet te betekenen dat alle jongeren zo zijn natuurlijk.

Het feit dat Theroux een Brit is, maar al die influencers Amerikanen zijn, zegt natuurlijk ook veel. Ik gok ook dat er een enorme overlap is in hun doelpubliek, antivaxxers, flat earthers, ... En die groep heeft altijd bestaan, alleen kregen die vroeger geen podium.

Het feit dat Theroux een Brit is, maar al die influencers Amerikanen zijn, zegt natuurlijk ook veel. Ik gok ook dat er een enorme overlap is in hun doelpubliek, antivaxxers, flat earthers, ... En die groep heeft altijd bestaan, alleen kregen die vroeger geen podium.
Die HSTikkyTokky is toch ook een Brit? Het is natuurlijk het nieuws dat ons bereikt maar volgens mij maakt men zich in Groot-Brittannië wel redelijk veel zorgen over dit fenomeen. Het is ook mij of meer begonnen met een andere Brit, Andrew Tate.

Terug
Bovenaan