LEGO system, waarom zo DUUR (geworden)????

D

Deleted member 451

Guest
Ok,

ik heb mijn zolder opgeruimd, en mn zus haar kindjes gelukkig gemaakt met enkele sets van mijn kindertijd.

onder andere deze:

nu zie ik daar nog een prijs etiket op 848 belgische frank (30 jaar terug).
een 22 euro nu dus. ok wat inflatie ter spijt, voor zo'n kasteeltje nu zou ik toch op 40 a 50 euro rekenen DACHT IK .




echter, wat opzoekwerk (voor toekomstige cadeaus) deed me omver blazen

een soortgelijk kasteel, en dit is echt geen uitzondering, de meeste prijzen draaien rond dit,
kwam ik uit op: 190 euro


er zitten zelfs '(ok iets grotere ) tussen van LOTR en harry potter, voor 500 en 600 euro, asjeblieft.

nu begrijp ik dit toch niet heel goed.

de productiekost van blokjes zal toch min of meer gelijk zijn, is toch allemaal machinaal computergestuurd gemaakt.
ook populariteit is dit nu zo veel meer dan vroeger? was vroeger ook al immens populair, nu misschien nog wat aangewakkerd door lego masters, maar zo'n grote impact?

nee ik snap dus niet, hoe (ook al zit er 30 jaar tussen), de prijs MAAL 8 is. kan iemand mij dit uitleggen.

en meer nog: zijn er mensen die dit ook daadwerkelijk uitgeven?
i mean: 190 euro, dat is voor veel mensen ruim 2 dagen full time gaan werken voor ocharme een speelgoedje voor kindlief. (vergelijk nu niet met electronica als playstations enzo, die vergelijking gaat niet op).
 
De laatste jaren is Lego behalve speelgoed ook een verzamelobject geworden, wat vooral voor de oude sets dan, de prijzen de hoogte in drijft. Lego zelf is hier ook op aan het inspelen door exclusieve sets uit te brengen.

Een collega hier verzamelt alles van Lego Star Wars bijvoorbeeld.
 
dus als ik het goed begrijp ben ik ofwel een ongelofelijk vrijgevige suikernonkel,

ofwel een ongelofelijke stomkop dat ik al die sets (waaronder deze in OP) weg geef aan kinderen van 7 jaar

(ik heb ongeveer 10 soortgelijke sets weg gegeven, allemaal rond de 30 jaar oud van die "serie") . allemaal compleet met originele doos en handleiding!





ter info, waar kan je die advies prijzen dan terugvinden?
had ik hier zwaar kunnen incashen?
misschien toch meegeven aan mn zus en schoonbroer, dat ze die nooit mogen weg gooien

:D
 
dus als ik het goed begrijp ben ik ofwel een ongelofelijk vrijgevige suikernonkel,

ofwel een ongelofelijke stomkop dat ik al die sets (waaronder deze in OP) weg geef aan kinderen van 7 jaar

:D
Hangt er vanaf wat ge verkiest hé :p

Zoals gezegd is Lego voor een bepaald publiek geen speelgoed maar een verzamelobject. Die kasteelsets dateren uit een tijd van een lagere oplage en heel die lijn bestaat gewoon niet meer (idem met het piraten thema). Die zijn dus gewoon héél zeldzaam aan het worden.
 
dus als ik het goed begrijp ben ik ofwel een ongelofelijk vrijgevige suikernonkel,

ofwel een ongelofelijke stomkop dat ik al die sets (waaronder deze in OP) weg geef aan kinderen van 7 jaar

(ik heb ongeveer 10 soortgelijke sets weg gegeven, allemaal rond de 30 jaar oud van die "serie") . allemaal compleet met originele doos en handleiding!





ter info, waar kan je die advies prijzen dan terugvinden?
had ik hier zwaar kunnen incashen?
misschien toch meegeven aan mn zus en schoonbroer, dat ze die nooit mogen weg gooien

:D
Het is beter dat je de oude sets verkoopt ja. Met dat geld kan je een veelvoud aan nieuwe sets kopen voor die kinderen...
 
Oh geweldige lego sets, die 6082 was mijn favoriet vroeger. Mijn neef had deze en ik helaas niet.

Ik heb onlangs ook al mijn oude sets bij mijn ouders van de zolder gehaald. Ben deze nu samen met mijn zoontje van 4.5 aan het bouwen en terug aan het sorteren waar er iets gemengd was. We zijn hier ook voorzichtig met de dozen en de boekjes maar het is ook veel waard om te zien hoe blij onze zoon is om met de lego van papa te bouwen :love:
en ik heb een reden om terug zelf te bouwen nu hij ook een lego fan blijkt :biglaugh:

hopelijk kan je de de nostalgische en sentimentele waarde doorgeven!
 
Lego moet je nooit verkopen, da's altijd handig. De sets zijn belachelijk duur geworden. Zeker als je oude sets wil vinden, en zéker als het gaat om piratenschepen. Zoek daar de prijzen maar eens van op.
 
De laatste jaren is Lego behalve speelgoed ook een verzamelobject geworden, wat vooral voor de oude sets dan, de prijzen de hoogte in drijft. Lego zelf is hier ook op aan het inspelen door exclusieve sets uit te brengen.

Een collega hier verzamelt alles van Lego Star Wars bijvoorbeeld.
Ik heb nog wel een aantal sets van Lego Star Wars (Ep 1 & Ep 2) staan van 20 jaar terug ofzo, moest hij die nog niet hebben ofzo.

Zijn deze sets:
Lego Star Wars - 7161 - Gungan Sub
Lego Star Wars - 7101 - Lightsaber Duel
Lego Star Wars - 7128 - Speeder Bikes

Staan allemaal te koop in Varia section.
 
Terug
Bovenaan