LED-strips: te fel licht

Timboektoe

Well-known member
Crowdfunder FE
Hi,

Ik heb vandaag eens wat LED-strips geïnstalleerd voor indirecte verlichting in huis.

De aangeraden voeding waar we de LED-strips besteld hebben, was een 24V DC LED driver.

Nu vinden we dat het licht van de LED-strips eigenlijk te fel is... Ik vraag me af wat nu het gemakkelijkste is om dit te verminderen.
  • LED driver retour sturen en andere in de plaats van lagere voltage? Bijv. 12V DC LED driver;
  • extra weerstand schakelen om voltage op de LED-strips te verminderen?
Het zijn maar 2 ideeën... Wat is hier de best/common practice?

Thanks in advance voor enige tips.

Ik heb onder de trapleuning ook een 24V LED strip en tussen de DC voeding en de strip deze dimmer gezet. Werkt perfect.

Thanks, daar had ik nog niet aan gedacht. Extra apparatuur zou ik wel liever willen vermijden in de elektriciteitskast. Nog een andere bedenking die ik heb bij deze oplossing: is het qua verbruik ook de interessantste optie? Wij hebben nu een LED driver van 24V DC / 60 Watt. Wordt die 60 Watt niet altijd helemaal verbruikt dan? (Een deel op de dimmer/potentiometer en het andere deel op de LED-strip.)

Een led geeft licht afhankelijk van hoeveel stroom er door gaat. Een 12V led strip kan evenveel licht geven als een 24V. Bij de ene zijn er gewoon dubbel zo veel leds in serie geschakeld als bij de andere.

Aangenomen dat het over een constant voltage ledstrip gaat gaat uw strip inderdaad minder hard schijnen als de spanning daalt (minder stroom door de geschakelde weerstand).
Je zou dat in theorie kunnen doen door een weerstand voor te schakelen maar normaalgezien gebruik je een led dimmer die de spanning naar de strip regelt.

Vermogen van uw driver geeft gewoon hoeveel stroom die kan leveren. Een strip schijnt even fel op een 100W als op een 60W driver als die de nodige stroom kan leveren.

Je kan geen 12V driver op een 24V strip toepassen want zeer waarschijnlijk zit je dan onder de threshold voltage van de leds en dan geeft die helemaal geen licht.

Laatst bewerkt:
Die is ook veel te sterk voor die toepassing van indirecte verlichting. Als je kijkt is deze 7250lm. Je had beter naar een ledstrip tussen de 600 en 1200 lm gekeken.

Een led geeft licht afhankelijk van hoeveel stroom er door gaat. Een 12V led strip kan evenveel licht geven als een 24V. Bij de ene zijn er gewoon dubbel zo veel leds in serie geschakeld als bij de andere.

Aangenomen dat het over een constant voltage ledstrip gaat gaat uw strip inderdaad minder hard schijnen als de spanning daalt (minder stroom door de geschakelde weerstand).
Je zou dat in theorie kunnen doen door een weerstand voor te schakelen maar normaalgezien gebruik je een led dimmer die de spanning naar de strip regelt.

Vermogen van uw driver geeft gewoon hoeveel stroom die kan leveren. Een strip schijnt even fel op een 100W als op een 60W driver als die de nodige stroom kan leveren.

Je kan geen 12V driver op een 24V strip toepassen want zeer waarschijnlijk zit je dan onder de threshold voltage van de leds en dan geeft die helemaal geen licht.
LED-strips zijn al ingeplakt en die vervang ik liever niet meer. Een LED dimmer zoals aangegeven in de eerste comment lijkt mij dus toch wel de beste/enige optie... Maar dan vraag ik mij toch af: als je met zo een potentiometer / LED dimmer de spanning over de LED-strip verlaagt, zit je dan niet met het risico dat deze halverwege (als je aan de dimmer draait) uitvalt door het vallen onder een bepaalde threshold?

Die is ook veel te sterk voor die toepassing van indirecte verlichting. Als je kijkt is deze 7250lm. Je had beter naar een ledstrip tussen de 600 en 1200 lm gekeken.
Voor de volle 5 meter idd wel, maar de LED-strip is opgedeeld in 2 meter en 3 meter bij ons, dus zal 2/5 en 3/5 van die 7250 lumen. Maar dan nog is de intensiteit te fel hoor... :)

We hadden iets kritischer moeten zijn op de offerte. Ik ben er te snel van uit gegaan dat wat ze ons hebben voorgesteld oké is. Maar onze vraag was wel uitdrukkelijk voor indirecte verlichting.

Thanks, daar had ik nog niet aan gedacht. Extra apparatuur zou ik wel liever willen vermijden in de elektriciteitskast. Nog een andere bedenking die ik heb bij deze oplossing: is het qua verbruik ook de interessantste optie? Wij hebben nu een LED driver van 24V DC / 60 Watt. Wordt die 60 Watt niet altijd helemaal verbruikt dan? (Een deel op de dimmer/potentiometer en het andere deel op de LED-strip.)

Is een PWM dimmer, verbruikt iets maar niet veel. Je hebt trouwens LED stripes om je werkblad te verlichten. Ik heb ledstrips die 30 leds/m hebben en dat was nog te fel.

Je hebt een PWM dimmer nodig. Kan je vrij goedkoop vinden hoor.
Ik kan mijn leds van 1600lm/m heel zacht laten schijnen op de minimum stand.

Ik heb een simpele 24V voeding en milight dimmer/controller met RF afstandsbediening. Als we verhuizen, ga ik wellicht eens kijken naar Philips hue compatibele controllers. Dan zit het allemaal in dezelfde app.

Je hebt een PWM dimmer nodig. Kan je vrij goedkoop vinden hoor.
Ik kan mijn leds van 1600lm/m heel zacht laten schijnen op de minimum stand.

Ik heb een simpele 24V voeding en milight dimmer/controller met RF afstandsbediening. Als we verhuizen, ga ik wellicht eens kijken naar Philips hue compatibele controllers. Dan zit het allemaal in dezelfde app.
Jup, ze zijn besteld en worden geleverd binnen 2 weken. Ik heb ze 7 euro/stuk betaald, dus relatief lage kost om het te fixen.

Jup, ze zijn besteld en worden geleverd binnen 2 weken. Ik heb ze 7 euro/stuk betaald, dus relatief lage kost om het te fixen.
Ja, die spulletjes kosten de wereld niet.
Uw installateur had wel standaard een dimbare oplossing mogen aanbieden imo, maar soit met een klein beetje handigheid is het snel zelf opgelost.

Ja, die spulletjes kosten de wereld niet.
Uw installateur had wel standaard een dimbare oplossing mogen aanbieden imo, maar soit met een klein beetje handigheid is het snel zelf opgelost.
Puur ter info, deze heb ik besteld (degene die @HUSKE al in de eerste post heeft gezegd):

Terug
Bovenaan