Laureatenlijst en jobaanbiedingen Werkenvoor (federale overheid)

bamber

New member
Hey iedereen!

Wegens een beetje stress door het lange wachten, kom ik even op dit forum terug.

Ik heb meegedaan aan een selectieprocedure bij de federale overheid. De functie waarvoor ik gesolliciteerd heb, had twee openstaande vacatures. Na de computergestuurde testen en het interview (met gevalstudie) ben ik op de tweede plaats geëndigd. Op 18/12/'25 heb ik een jobaanbieding ontvangen voor twee openstaande vacatures, en ook binnen deze consultatie bevind ik me op de tweede plaats. De reactieperiode verliep tot en met 02/01/'26. Tot nu toe heb ik hier verder nog niets van gehoord. Ik heb ook al een mail gestuurd (op 07/01/'26) naar de contactpersoon die in de jobaanbieding vermeld wordt, maar ook hier heb ik nog geen antwoord op. Is het normaal dat het even duurt voordat je gecontacteerd wordt om de verdere details i.v.m. jouw indiensttreding te bespreken?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Goh, een dik jaar geleden ongeveer kreeg ik op ongeveer dezelfde dag als jij de jobaanbieding. Als ik terugzoek in mijn mails heb ik dezelfde dag nog een antwoord gehad van BOSA. Maar dat was ook wel voor bij BOSA zelf en ik kon heel snel beginnen. En voor hen was het ook dringend.

Hou er rekening mee dat de meeste overheidsdiensten sluiten tussen Kerst en nieuwjaar, we zijn dus nog maar een goede week weer aan het werk 😅

Als jij de jobaanbieding effectief kreeg en accepteerde komt dat normaal gezien in kannen en kruiken... Volgende stap is normaal dat ze informeren wanneer je kan starten.

Ik zou nog zeker geduld hebben tot midden komende week. Als je dan niks gehoord hebt, stuur me dan eens een pbtje 😉

Goh, een dik jaar geleden ongeveer kreeg ik op ongeveer dezelfde dag als jij de jobaanbieding. Als ik terugzoek in mijn mails heb ik dezelfde dag nog een antwoord gehad van BOSA. Maar dat was ook wel voor bij BOSA zelf en ik kon heel snel beginnen. En voor hen was het ook dringend.

Hou er rekening mee dat de meeste overheidsdiensten sluiten tussen Kerst en nieuwjaar, we zijn dus nog maar een goede week weer aan het werk 😅

Als jij de jobaanbieding effectief kreeg en accepteerde komt dat normaal gezien in kannen en kruiken... Volgende stap is normaal dat ze informeren wanneer je kan starten.

Ik zou nog zeker geduld hebben tot midden komende week. Als je dan niks gehoord hebt, stuur me dan eens een pbtje 😉

Hey, bedankt voor jouw antwoord! 😊

Ik heb de jobaanbieding inderdaad geaccepteerd. Er waren ook locatievoorkeuren: een functie in Gent en een in Brussel, maar hierbij heb ik geen voorkeur opgegeven.

Op het moment dat ik het jobaanbod geaccepteerd had, had ik al eens een mailtje gestuurd met de vraag naar wanneer ze mij zouden contacteren voor de praktische details en naar een mogelijke datum van indiensttreding. De contactpersoon kon mij op beide vragen niet echt antwoorden, enkel dat ze mij na het verstrijken van de reactieperiode zouden contacteren. 😅 Hopelijk hoor ik snel iets! 🤞

Proficiat ! Ik ben van plaats 7 op een laureatenlijst naar plaats 17 gegaan ineens, geen idee waarom.
Heb zojuist (zaterdag) een mail gestuurd en ik zal wel zien hoe het komt.

Dan is er allicht een voorgaande laureatenlijst met die van jou samengevoegd. Je weet het in principe pas zeker als je een jobaanbieding krijgt, niet enkel met de uitslag van jouw laureatenlijst.

Maar waarom een nieuwe laureatenlijst laten aanleggen als er nog een oude is? Is het niet logischer om eerst de 1 ste lijst uit te putten?
Of is dit om de beste kandidaten van Lijst 1 en lijst 2 te kiezen vooraleer een 'mindere' lijst van 12 te maken?

Damn, sorry wat een zin. Ik wist niet goed hoe ik het anders kon uitleggen mijn gedachtengang

Maar waarom een nieuwe laureatenlijst laten aanleggen als er nog een oude is? Is het niet logischer om eerst de 1 ste lijst uit te putten?
Of is dit om de beste kandidaten van Lijst 1 en lijst 2 te kiezen vooraleer een 'mindere' lijst van 12 te maken?

Damn, sorry wat een zin
inderdaad. pure onzin dit.

ze hebben reeds een laureatenlijst, waarom dan nog weer tijd en moeite gaan afpakken van nieuwe mensen?!

werkt bovendien vice versa hé: de 'geslaagde' mensen die nu geen job krijgen, maar wel op de laureatenlijst staan voor eerstkomende vacature's, worden op die manier wederom met een kluitje in het riet gestuurd, want er komen weer nieuwe kandidaten bij.

Hey, bedankt voor jouw antwoord! 😊

Ik heb de jobaanbieding inderdaad geaccepteerd. Er waren ook locatievoorkeuren: een functie in Gent en een in Brussel, maar hierbij heb ik geen voorkeur opgegeven.

Op het moment dat ik het jobaanbod geaccepteerd had, had ik al eens een mailtje gestuurd met de vraag naar wanneer ze mij zouden contacteren voor de praktische details en naar een mogelijke datum van indiensttreding. De contactpersoon kon mij op beide vragen niet echt antwoorden, enkel dat ze mij na het verstrijken van de reactieperiode zouden contacteren. 😅 Hopelijk hoor ik snel iets! 🤞

Niet om je te ontmoedigen maar dat kan soms maanden duren.

Ik heb al situaties gezien waar alles een paar maand op pauze werd gezet want "geen budget" meer.
Ergste dat ik mij herinner was een hele federale recruteringsstop waar het meer dan een jaar duurde.

Alleszins, je ontslag op je huidig werk nog niet indienen.
Of blijf solliciteren op andere zaken als je werkloos bent.
Zolang dat je geen besluit krijgt met een startdag, dan heb je nog niets.

Niet om je te ontmoedigen maar dat kan soms maanden duren.

Ik heb al situaties gezien waar alles een paar maand op pauze werd gezet want "geen budget" meer.
Ergste dat ik mij herinner was een hele federale recruteringsstop waar het meer dan een jaar duurde.

Alleszins, je ontslag op je huidig werk nog niet indienen.
Of blijf solliciteren op andere zaken als je werkloos bent.
Zolang dat je geen besluit krijgt met een startdag, dan heb je nog niets.
Dan hoop ik dat ze daar ook zo snel mogelijk transparant over zijn 😅

Terug
Bovenaan