Lasercutters

Cerulean

Redacteur
Crowdfunder FE
Ik weet niet goed waarmee ik hier terecht kan, en of ik wel in het juiste subforum zit. Maar ik beschouw het als 'tech hardware' :p

Heeft iemand zelf al een lasercutter gekocht? Zo ja, kun je hier een woordje uitleg over geven? (Merk, prijs, ervaring)

Ik heb regelmatig de lasercutters van Fablab Leuven gebruikt. Dit zijn Trotec Speedy 100's, en qua resultaat vind ik die prima. Ik dacht me er zelf eentje aan te schaffen... Tot ik hoorde wat de prijs was (de officiële prijs kan ik niet vinden, maar het zou in de 35.000 euro regionen zijn voor een basismodel).
Bij Europese leveranciers vind ik voor 2000-3000 euro "merkloze" (lees: Chinese) modellen, waar amper of geen info over te vinden is. Of deze goed werken, of of je er ver weg van moet blijven, geen flauw idee... Die zijn dus ook goedkoper te vinden als je ze rechtstreeks uit China koopt, maar ik wil we wel wat indekken wat Europese garantie betreft.
Ik wil meer doen dan enkel graveren btw, ik wil zeker door 1 cm MDF kunnen snijden.
 
Check de fb groep make in belgium eens, daar zitten er verschillende met eigen lasercutters. Naar wat ik gehoord heb zijn die merkloze niet slecht, maar je hebt er wel zelf nog een hoop afstel/upgradewerk aan. Maw you get wat you pay for.
 
Ik zou eens kijken naar een compacte waterjet zoals bv WAZER
Kost nog altijd rond de 6000 EUR, maar is wel een gebruiksvriendelijke product met ditto resultaten.

Wel niet ideaal om hout mee te snijden.

In lasers: Ten-High heeft een redelijk deftige CO2 laser cutter rond de 5000 EUR. Is denk ik 100W.
 
Ik zie net dat je 1cm mdf wilt kunnen snijden 🤨
Dan kijk je imo beter naar een cnc, want dat ga je sowieso nooit deftig kunnen met een budget lasercutter (die lasertube is daarvoor gewoon te licht).
 
Terug
Bovenaan